יסודות המשפט 1

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה1:
א) על מנת לנתח את הסוגיות המשפטיות המתעוררות במקרה המתואר נבחן מהן הזכויות שבהן פוגע החוק "נהיגה המחשבה צלולה תשס"ז 2007 " שהובילה הח"כית רחמנית ליצלן ולבחון באילו חוקי יסוד מעוגנות הזכויות הנ"ל.  עיון בחוק מעלה כי החוק פוגע במספר זכויות:
1.      החוק פוגע בזכות לפרטיות וצנעת הפרט – החוק מאפשר לשוטר קהילה הממונה על מניעת נהיגה בשכרות  לבצע בדיקה דם לצורך בדיקה האם מצוי בגופו של הנוהג ברכב אלכוהול ובאיזה ריכוז.
2 .      החוק פוגע בשמירה על קניין- הפגיעה היא בהחרמת רכבו של הנהג לחודשיים עד חצי שנה. הרכב המוחרם הוא קניינו של הנהג אשר עבר בדיקת דם לצורך גילוי רמת אלכוהול בדמו וריכוזו.
3 .       החוק פוגע בחופש העיסוק – כאשר אדם ייתפס נוהג בשיכרות יוטל עליו עונש של עבודות ציבוריות שאותן יבצע בתקופת הענישה  ולא יורשה לשוב לעבודתו הקודמת עד לסיום הענישה. בנוסף חלה פגיעה קשה בבעלי בתי עסק אשר יאלצו לסגור את העסקים שלהם בלילות (1:00 בלילה עד 8:00 בבוקר) יש כאן פגיעה קשה בחופש העיסוק.
4.      פגיעה בזכות לשוויון  – החוק מפלה בין הציבור הרחב  הנתפס נוהג בגילופין ורכבו יוחרם וכן ישא בעבודות ציבוריות לבין חברים באגודת "הנהג הזהיר", כמו כן בליינים צעירים מגיל
5 לא יורשו להיכנס למקומות הבילוי המוגדרים –
העבודה ללא מקורות