סמינריון "השפעת גירושי הורים על ילדים"

תקציר העבודה

הסמינריון הוגש במסגרת קורס "מצבים משבריים". ציון סופי 93. הסמינריון מדבר על השפעת גירושי הורים על הילדים. משבר הוא תגובה למצב לחץ בו האדם מגיע לנקודת שבירה שמכאן והלאה הוא לא יכול להתמודד עם המצב. כתוצאה מכך, הוא חש מתח וחרדה והן מתפתחת אצלו תחושה של חוסר אונים.
במהלך כל החיים אנו נתקלים במשברים, החל מהילדות דרך גיל ההתבגרות ועד בכלל, למעשה משבר הינו חלק בלתי נפרד מההתפתחות הנורמאלית שלנו.
גירושין, אף על פי שהופך נפוץ מדיי שנה, עדין נחשב כמצב משברי ואף נחשב לאחת הטראומות הקשות ביותר שהמסגרת של המשפחה ובני הזוג בפרט יכולים לעבור. גירושין מלווים באבדנים רבים, מאובדן כלכלי, חברתי ורגשי ועד אובדן סטטוס.
תוכן עיניינים תוכן עיניינים –…2
מבוא –3
פרק 1- התא המשפחתי והגורמים לגירושין –..4-8
פרק 2- השפעת הגירושין על ילדים -…9-12
פרק 3- כיצד ניתן למנוע משברים-כיצד הילד צריך להתמודד 13-17
פרק 4- מחקר -18-19
סיכום .20-21
ביבליוגרפיה -..22-23
נספחים-שאלונים 24-
5 מבוא
משבר הוא תגובה למצב לחץ בו האדם מגיע לנקודת שבירה שמכאן והלאה הוא לא יכול להתמודד עם המצב.
כתוצאה מכך, הוא חש מתח וחרדה והן מתפתחת אצלו תחושה של חוסר אונים.(רביב וכצנלסון) במהלך כל החיים אנו נתקלים במשברים, החל מהילדות דרך גיל ההתבגרות ועד בכלל, למעשה משבר הינו חלק בלתי נפרד מההתפתחות הנורמאלית שלנו.
גירושין, אף על פי שהופך נפוץ מדיי שנה, עדין נחשב כמצב משברי ואף נחשב לאחת הטראומות הקשות ביותר שהמסגרת של המשפחה ובני הזוג בפרט יכולים לעבור. גירושין מלווים באבדנים רבים, מאובדן כלכלי, חברתי ורגשי ועד אובדן סטטוס.
כמות מקרי הגירושין בשנים האחרונות גדל למספר עצום עד כדי כך שלפחות כל זוג רביעי מגיע לכדי גירושין (אגילרה 1985).
מאז התפתחות הטכנולוגיה והכנסת גירויים רבים לחיי היומיום הפיתויים גדלו וכשורש יוצא התרבו הגירושין. עם זאת, זו טעות חמורה להאשים את התפתחות הטכנולוגיה, הרי המתגרשים הם בני אדם. בשנים האחרונות המרוץ סביב האושר, שכמובן עובר דרך הכסף, גורם לאנשים רבים רצון להגשמה עצמית ולא בתוך המסגרת של המשפחה, של ה"ביחד".אלא כל אחד בפני עצמו קודם כל. מכך נובעים גורמים רבים לדוגמא התערבות המשפחה המורחבת שלא פותרת את הבעיה ואף מחמירה אותה ועלייה בתוחלת החיים דרך התחושה של אי סיפוק עצמי בכך שהרכבת המשפחה מונעת מהאישה את התפתחותה כאינדיבידואל בחברה, ועד חוסר עניין ומשיכה בין אחד לשנייה שמוביל לגרוע מכל- הבגידה.
רבים שוכחים שהגירושין הם לא נושא שמתחיל ונגמר בבני הזוג, כאשר להם ילדים משותפים הנושא הופך מסובך יותר. ההורים חווים את המשבר בזוגיות והגירושין הם הסוף לתהליך וכל זה הרבה לפני שהילד מודע לכך ולכן הוא מופתע, מה שיוצר אצלו משבר גדול יותר. מעבר לכך, ההורים לאחר הפרידה מתחילים את חייהם מחדש בפני עצמם ואפילו מכירים בני זוג חדשים בעוד הילד נותר לבדו במשבר. (מקור אינטרנטי www.machonshinui.co.il ).                                                            הילד חווה את הפגיעה מהגירושין במישורים רבים, במישור הפסיכולוגי כאשר תגובותיו של הילד לגירושין תלויות בגילו,  במצב ההתפתחותי, בסידורי האחזקה עם הוריו, במנגנוני ההסתגלות וההתמודדות שלו ויחסיו עם הוריו. במישור הכלכלי כאשר על הפרק עומד תשלום המזונות היוצרים לא פעם עימותים בין בני הזוג כאשר הילד הוא במרכז, והן במישור החברתי-סביבתי, ילדים להורים גרושים חשים שונים ודחויים מהחברה ונמצא כי ילדים אילו הם בעלי דימוי עצמי נמוך יותר מילדים שגדלו עם שני ההורים בבית והן כי ציוניהם בלימודים נמוכים יותר.                    מעבר לפן האישי, לגירושין השפעה כבדה על אורח החיים לאחר מכן.
            מכיוון שהגירושין הם חוויה קשה עבור הילד, על ההורים לנסות ולמנוע ממנו את המשבר ולעזור לו בהתמודדות עם המשבר, החל בהודעה על ההחלטה שלרוב נעשית בהפתעה, עד להתעסקות מוגזמת רק בזה ובכך שוכחים את טובת הילד וגרוע מזה שמים את הילד כאיום על הצד השני או שהילד מתחיל להתדרדר מבחינה חברתית ולימודית וההורים לא שמים לב.                               בעקבות התרבות הגירושין ישנם מקומות רבים שעוזרים להורים בעת תהליך הפרידה, כיוון שאין לשכוח שהילד הוא חלק גדול אם לא הגדול ביותר במסגרת שהייתה נקראת עד כה- נישואים.