השפעות האינטרנט של תרבות הפנאי על בני הנוער במגזר החרדי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

השפעות האינטרנט של תרבות הפנאי על בני הנוער במגזר החרדי.
תוכן העניינים:
מבוא
סקירת ספרות       מרכז שוליים בתרבות       החברה החרדית       החברה החרדית והמחשב מתודולוגיה       שאלת המחקר       השערות המחקר       שיטת המחקר       ממצאי המחקר           פרק ראשון            פרק שני      סיכום הממצאים מסקנות וסיכום בביוגרפיה .מבוא הזמינות של מסרים גלובליים שמזמנת בפנינו הטכנולוגיה באמצעות הטלוויזיה, שירותי הכבלים והאינטרנט,מאפשרים התפתחות של צריכת תרבות ושינוי בדפוסי הפנאי של קבוצות שונות בארץ ובעולם. תכנים תרבותיים שנובעים מאמצעי התקשורת הגלובליים יוצרים קונפליקט ולעיתים מחליפים ערכים שמרניים ומסורתיים שהיו קיימים עד עתה. התפתחות הטכנולוגיה התקשורתית (הטלוויזיה,המחשב והאינטרנט( גרמו לשינוי בתרבות הפנאי של כל קבוצות האוכלוסייה.
לאינטרנט שימושים רבים, ובהם צפייה, הורדה והעלאה של תכנים (טקסט, אודיו ווידיאו), כתיבה וקריאה של דואר אלקטרוני, הזמנה וקנייה של שירותים שונים – פרטיים וציבוריים.
האינטרנט מספק כלים שונים, המשרתים הן את המשתמש הפרטי והן את המגזר העסקי והציבורי. הוא הפך לכלי עבודה הכרחי לרוב הארגונים בישראל ובעולם, ולרבים משמש גם אמצעי מרכזי ליצירת קשרים חברתיים ותרבותיים. ככלל, האינטרנט מאפשר גישה נוחה למידע ולשירותים, ללא צורך בנוכחות פיזית של המשתמשים,נותני השירות ומקבלי השירות,ומכאן חשיבותו הרבה.
בני הקהילה החרדית אשר ברמה ההצהרתית מנערים חוצנם מה"חדש" ומנהלים את חייהם בתוך "חומות של קדושה", מפנימים אף הם את מורכבות התרבותית ואת המודרנה ברמה המעשית. האינטרנט אשר הינו אחד מסימניה הבולטים של אותה מודרנה מוצא את דרכו גם לחברה החרדית ובתוך כך לבני הנוער של החברה הזו, כאשר הוא ממלא צרכים שונים – חברתיים ואישיים של בני הנוער הללו. נושא השימוש באינטרנט, כאמצעי תקשורת מודרני ופתוח, בקרב הציבור החרדי בכללותו מהווה מוקד לדיונים ולמחקרים. התכנים המועברים באמצעות האינטרנט לקהל יעד חרדי מתבגר מעוררים עניין הן מן ההיבט של התייחסות הקהילה החרדית עצמה, והן מן ההיבט של מידת פתיחותם או היפתחותם של בני נוער מן הקהילה הזו לתכנים המשיקים לחברה החילונית,או לפחות לשימוש בכלים שלה.              כחלק מחברה חילונית מודרנית אנו "חיים ונושמים" טכנולוגיה בכל עיסוקינו, וקשה לתאר את חיינו ללא הטכנולוגיה. לפיכך חשוב ומעניין לחקור את החברה החרדית, אשר מסתמנת כחברה מיוחדת באופייה, בסגירותה ובערכים הקולקטיביים בה היא דוגלת וללמוד כיצד חיה חברה זו יחד עם החברה החילונית בתוך אותה המדינה, עם זיכרון היסטורי קולקטיבי, מטען תרבותי זהה וערכים בסיסיים משותפים; ואת יחסה למודרניזציה ולטכנולוגיות החדשות; האם מסתגלת לשינויים ולטכנולוגיות החדשות ומשתמשת בהן לצרכיה, או דוחה אותן.
במחקר זה אבחן את הקשר בין עולמם של החרדים למחשב בכלל ולאינטרנט בפרט ואתמקד בצרכים ובסיבות לשימוש באינטרנט של בני הנוער בחברה החרדית. במהלך המחקר אנסה לבחון את השינויים שהתרחשו בקרב בני הנוער בקהילה זו, בהעדפותיהם, בהבנתם ובהתנהגותם כלפי הסביבה ואורח החיים "הנורמאלי" אליהם כוונו ,בעקבות החשיפה לאינטרנט ולכל הפיתוחים הטכנולוגיים בשנות האלפיים.