מיפוי תוכן של מדורי ספורט בעיתונות הוירטואלית בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

מיפוי תוכן של מדורי ספורט בעיתונות הוירטואלית בישראל   תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                3-4
פרק 1: גישות לניתוח התחום                                                                              5
1 .1   הגישה הפונקציונאלית-מבנית                                                                      5-7
1 .2   תיאורית הקונפליקט                                                                                           7-8
1 .3   הגישה של חקר התרבות                                                                             8-9
פרק 2: סקירה היסטורית                                                                                   10
2 .1   עיתונות ספורט כתובה                                                                                10-12

2 .2 עיתונות הספורט הוירטואלית                                                                        12-14

3 .     המחקר                                                                                                      15           
3 .1   מטרת המחקר                                                                                            15

3 .2   הליך המחקר                                                                                             15-16      
3 .2.1               המדגם                                                                                               15   
3 .2.2               מגבלות המדגם                                                                                   15-16

3 .3   שיטת המחקר                                                                                            16   
3 .3.1               כלי הניתוח                                                                                         16

3 .4   ממצאים                                                                                                    17-18
3 .4.1               מגבלות המחקר                                                                                          18

4 .     דיון סיכום והמלצות                                                                                          19-22

4 .1   הצעות למחקר עתידי                                                                                                  23-24

4 .2   סיכום ורפלקסיה                                                                                        24-
5               ביבליוגרפיה                                                                                                      26-27

1 .       מבוא
המחקר שעוסק בתחום הספורט בכללותו הוא ממהותו אינטרדיסציפלינרי. תחומים כמו סוציולוגיה, כלכלה, חקר התרבות, תקשורת ותחומים נוספים כמו מינהל עסקים הם בעלי זיקה להיבטים שונים של תחום הספורט. המוקד של העבודה הזאת הוא חקר הספורט המתווך, כלומר הספורט כפי שהוא מועבר ע"י אמצעי התקשורת בכללותם והעיתונות הוירטואלית בפרט. לצורך העבודה ידונו תיאוריות מתחום התקשורת כתרבות, תעשה בחינה של אופן הייצוג של הספורט בעיתונות הוירטואלית בישראל באמצעות מיפוי תוכן של מדורי ספורט באינטרנט ויוסקו מסקנות תיאורטיות ומעשיות ביחס למורכבות תרבות, תקשורת, ספורט וחברה בישראל.
המבנה של העבודה יכלול הצגת תיאוריות מתחום חקר התרבות ובעיקר התיאוריה הביקורתית והתיאוריה הפונקציונאלית, דיון בהתפתחות עיתונות הספורט והספורט המתווך בכללותו ובשלב שלאחר מכן העבודה תבחן כיצד השתנה הייצוג של החברה והתרבות בישראל בהקשר של הספורט בעשור האחרון תוך הסתמכות של מחקר שנעשה לפני יותר מעשור כנקודת מוצא (ויינגרטן, 1997). האם הממצאים של ויינגרטן שנדגמו ממיפוי תוכן של מדורי ספורט בישראל במהלך שבוע אקראי בשנת 1997 יחזרו על עצמם כעבור יותר מעשור בבחינה של עיתונות וירטואלית דווקא או שמא ימצאו שינויים משמעותיים. האם תחום עיתונות הספורט בישראל פתוח וגמיש יותר מבחינת הערכים התרבותיים והמבנה החברתי שהוא משקף, האם הכניסה של האינטרנט והנגישות הרבה שיש לכל אדם כמעט לכל היבטי המידע האפשריים בתחום הספורט יצרו שינוי עמוק בגישות ובמסרים או שאולי השינויים הם שוליים בלבד.
חלק מהשאלות שידונו בעבודה נוגעים לאופייה של החברה והמדינה כישות בעלת הטיה גברית, שבה סובלנות מעולם לא היתה אלמנט שולט. האם הדרך שבה משוקף הספורט בפריזמה של העיתונות הוירטואלית שונה באופן מהותי מזו שבה הוא השתקף לפני יותר מעשור. האם הדיון בספורט הפך למעמיק יותר, האם השפה שבה נעשה בה שימוש היא שפה שמתנה תגובה בצורה מגמתית או שמא היא שפה שעוסקת יותר מאשר בעבר בשיקוף של עובדות.
בעבודה זאת יש מודעות להיות המחקר הנוכחי חלק קטן ממחקר רחב יותר שמתבקש בתחום הספורט המתווך בישראל ומקווה שהוא תורם את חלקו להארת התחום באמצעות העלאה למודעות של היבטים שונים. חלק מהיבטים אלו קשורים לשינויים שחלו בעיתונות הספורט בעשורים האחרונים בכל העולם מאז כניסתו של האינטרנט למרבית הבתים בעולם המערבי. לא ניתן, גם לא בהקשר המצומצם של המחקר הנוכחי, להתעלם מכך שהאינטרנט והאפשרויות שהוא פותח, הוא רק חלק ממהפכת התקשורת שעבר תחום הספורט כולו ותחום הסיקור של הספורט. הטכנולוגיה בכללותה עברה קפיצה התפתחותית משמעותית ואפשרה שידורי כבלים ולווין לכל אזרח, צילומי משחקים בטכנולוגיות חדשניות ומדויקות, דיווחים מלאים בזמן אמת באיכות שנותנת לפעמים תחושה של הימצאות במגרש בין אם מדובר בסיקור טלויזיוני ובין אם מדובר בצפיה מוזמנת של משחק באינטרנט. בו בזמן הטכנולוגיה חדרה גם לתחום של שיווק הספורט, הפיכתו למוצר, כל שחקן וכל קבוצה הפכו למוצר מדויק, יעיל ואפקטיבי, כאשר המנגנון הכלכלי המורכב והענק הזה מזין את אמצעי הפרסום שמתחברים לחגיגה ומזינים מחדש את המעגל של ספורט סופר מקצועי שהוא מוצר צריכה לכל דבר והצריכה שלו היא פתח לצריכה של מוצרים אחרים, בין אם אלו הם ערכים ונורמות חברתיים ובין אם אלו מוצרי צריכה או שירותים שהכלכלה העולמית מקדמת דרך אספקה של יותר מהמוצר שנקרא הספורט המתווך.
מהפכות טכנולוגיות מקושרות לפחות בתפיסה הראשונית עם מהפכות של תוכן. עיתונות הספורט כולה עוברת שינוי פנים עם ההתמקצעות של קומפלקס הייצור של חדשות הספורט. אפיקי שידור כמעט בלתי מוגבלים וטכנולוגיות חסרות תקדים, התמקצעות ומסחור קיצוניים של ענפי הספורט וקישור צמוד ביניהם לבין המדיה שמשדרת ומשווקת אותם ומעורבות כלכלית חזקה של כוחות כלכליים בתוך העולם של הספורט, בתוך העולם של המדיה ובתחומים החיצוניים להם (למשל עולם הפרסום והשיווק שנסמך על הקהל העצום שיש לשידורי הספורט) האם המדיה היא המסר? שאלה זו היא מעבר לטווח ההיקף של העבודה הנוכחית אם כי בהחלט יש לה מקום חשוב ומעניין בניסיון להבין את מקומו של הספורט ושל הספורט המתווך במרקם החברתי, תרבותי והכלכלי של ישראל בפרט והעולם בכלל.
תקוותי שהסקירה והמחקר הנוכחיים יהוו בסיס למחקרים רבים ופוריים בעתיד בתחומי הספורט, התרבות והחברה בישראל.