הזיקנה במקרא וביהדות

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008

תקציר העבודה

הזיקנה במקרא וביהדות תוכן עינינים מבוא. –
2 – מיפוי לשוני –
4 – גיל מבוגר. – 7 – חולשה. –
1 1 – חכמה. –
1 5 – מנהיגות. –
1 8 – כבוד. –
2 1 – מצווה. –
2 2 – סיכום. –
2 5 – ביבליוגרפיה. –
2 7 – מבוא
"זָקֵן – 1. בא בימים, מי שהגיע לאריכות ימים.  2. ראש, נכבד, מנהיג.  3. סב, אבי-האב או אבי-האם.  4. חכם, מלומד מופלג, בקי בהלכה."  משמעויות רבות ישנן למונח זקן בעברית המודרנית. קשת הפירושים נעה בין אריכות ימים דרך הנהגה ושלטון ועד לחכמה מופלגת. מקור מגוון המשמעויות הוא, כמובן, התנ"ך. בכתובים מופיע הביטוי זקן בפרט ובטויי זקנה בכלל, בכל מיני הקשרים.
במאמר זה ננסה לאתר את ביטויי הזקנה השונים המופיעים במקרא, על שלל משמעותיהם והקשריהם.
ננסה להגדיר את התכונות אותן מייחס הכתוב לזקנה, ואותן הוא מתאר בעזרת בטויי הזקנה השונים. ננסה כמו כן לנסות לאפיין, אלו מביטויי הזקנה משמשים לתיאור התכונות השונות.ֹ בהתחלה נערוך מיפוי לשוני – נמנה את המונחים המבטאים באופנים שונים זקנה, הזדקנות וזקנים, נעמוד על מקור הביטויים, על השכיחות שלהם במקרא, וננסה למפות ולהגדיר את ההבדלים ביניהם מבחינת שימוש ומשמעות.
בשלב שני נגדיר את המשמעויות השונות של הזקנה וביטוייה במקרא:
1.     גיל מבוגר.
2.     חולשה גופנית.
3.     חכמה.
4.     מנהיגות.
5.     כבוד.
 נדגים כל משמעות בעזרת מקורות מהתורה, ונסביר את  סיבת ומקור ההתייחסויות וההגדרות השונות.
 (חשוב לציין, ששני הנושאים האחרונים אינם מאפיינים מובהקים של הזקנה, אלא מבטאים יחס המונהג כלפי הזקנים מפאת זקנתם, אך עדיין מהווים מוטיב מרכזי בהופעות השונות של הזקנה בכל רחבי המקרא.) (הקורא הנכבד יכול בודאי להבחין, שלא כל המשמעויות הנזכרות כאן אכן השתרשו בעברית המדוברת, כפי שנראה במובאה מ'אבן שושן' הנזכרת לעיל.)  (לגבי משמעות מספר 3 הנזכרת לעיל, בהסבר המונח זקן – " סב, אבי-האב או אבי-האם.", ואיננה מופיעה בין המשמעויות המופיעות בתורה, הרי שמקורה הוא בטקסטים מאוחרים יותר: "אמר רבי שמואל בר נחמן רכוב הייתי על כתפו של זקני …" (בראשית רבה ט'), וכן "בשעה שנטה אבינו יעקב למות היה מערער בליבו ואומר – אברהם זקני הוליד שני בנים …" (דברים רבה פר' ואתחנן), ובנוסף "ד"א על משפטי צדקך – משפטים שהבאת על עמונים ומואבים וצדקות שעשית עם זקני ועם זקנתי" (רות רבה ו') – כשבמקור האחרון מתכוון דוד לסבתא וסבא רבה שלו – רות המואבייה ובעלה בועז. מקור זה מרחיב את המשמעות של זקני, במובן זה,מאבי האם או אבי האב לסב האב או האם. אך לא כאן המקום להרחיב על כך, כיון, שכאמור, אין משמעות זו של זקנה מופיעה במקרא.) בשלב האחרון נתמקד ברובד המעשי-הלכתי-מצוותי המוזכר בתורה: "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" (ויקרא י"ט,ל"ב). ננסה לבאר את הפרשנויות השונות הניתנות להוראה זו, בעזרת חומר הרקע שראינו לכל אורך המאמר עד נקודה זו.
חוץ מהאמור עד כה, ניתן את דעתנו לאורך התפתחות המאמר לשימושים השונים של הביטויים השונים – ננסה כמיטב יכולתנו למפות את ההופעות, ולהגדיר אלו  ביטויים משמשים בכל אחת המשמעויות המופיעות לעיל ברשימה, ולנמק זאת.