ניתוח עלייתה ודעיכתה של תנועת שלום עכשיו בראי 2 גישות במדעי המדינה: אליטיסטית, ופונקציונליסטית. 13 עמודים. 3778 מילים. ציון - 98.

תקציר העבודה

תקציר עבודה בפוליטיקה ומשטר בישראל – שלום עכשיו העבודה בוחנת את תנועת "שלום עכשיו" כאחת התנועות החוץ פלמנטריות החשובות והמצליחות ביותר בתולדות המדינה. העבודה תציג את התגלגלותה והתפתחותה של התנועה לאורך 30 שנותיה, ותיבחן את העליות והמורדות הרבים שהיא ידעה לאורך קיומה. שאלת המחקר- מה היו הסיבות לעלייתה ולדעיכתה של תנועת "שלום "עכשיו"?
שיטת המחקר- העבודה בוחנת את הסיבות לעלייתה ודעיכתה "שלום עכשיו" על-ידי ניתוח של 2 גישות תאורטיות: פונקציונליסטית, ואליטיסטית.
הגישה הפונקציונליסטית – עפ"י גישה זו "שלום עכשיו" הוקמה מתוך צורך לביטוי אינטרסים של יחידים בחברה, ופעלה כתת-מערכת במערכת הפוליטית הישראלית בניסיון להשפיע על קבלת ההחלטות המדינית תוך שימוש מוצלח בכלים החוץ-פרלמנטאריים שעמדו לרשותה. לאורך השנים התנועה השכילה לשנות את מטרותיה ולקבוע אותם בהתאם למתרחש במדינה, ולאחר שבשנים האחרונות רוב מטרותיה המקוריות הושגו היא נשארה ללא תפקיד משמעותי וכוחה ירד.
הגישה האליטיסטית – התנועה עלתה לגדולה לאחר שבאליטה הפוליטית בישראל הוחלט לנסות לקדם הסכם שלום עם מצרים, והתנועה שימשה ככלי בידי האליטה כניסיון לשנות את "הנוסחה המדינית" הקיימת על-ידי הקמת תנועה עממית שמייצגת את רצון העם לשלום. לאורך השנים האליטה השכילה להשתמש בתנועה לקידום מטרותיה, והישגי התנועה נבעו מהצלחת האליטה להשתלט על השלטון ולשמר אותו. בשנים האחרונות האליטה נטשה את התנועה לאחר שהיא לא ראתה עוד בקידום השלום כאינטרס שלה, והתנועה דעכה אל שולי החברה הישראלית.
מבנה המחקר – המחקר יציג תחילה את 2 הגישות התאורטיות, החלק השני יתאר את גלגולה של תנועת "שלום עכשיו", לאחר מכן ינותחו הגורמים שהביאו לעלייתה ולדעיכתה דרך כל אחת מהגישות התאורטיות, ולסיום יסוכמו ממצאי המחקר, ויוצגו המסקנות שנובעות מהניתוח תוך כדי בדיקה של השערות המחקר שהועלו. תוכן עיניינים מבוא -…
3
הגישה הפונקציונליסטית —
4
הגישה האליטיסטית
5
עלייתה ודעיכתה של "שלום עכשיו" —
6
ניתוח על-פי הגישה הפונקציונליסטית -.
8
ניתוח על-פי הגישה האליטיסטית –.
10 סיכום ומסקנות –
12
ביבליוגרפיה —
13