הטרדה מינית בקרב בעלי סמכות (ציון 95)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
תופעת ההטרדה המינית בקרב בעלי סמכות, תוך ניצול מעמדם לרעה, הולכת וגוברת, והחשיפה התקשורתית הנלווית רק  ממחישה לנו את גודל מימדיה.  אנו, כקצינים ומפקדים בצה"ל, משרתים בסביבה שלרוב בשליטה גברית, הן מבחינה מספרית והן מבחינה היררכית.
צה"ל,כמראה של החברה בישראל, משלב בתוכו עבודה משותפת של גברים ונשים, אשר טומנת בחובה מתחים מיניים רבים, ואנו רואים חשיבות רבה במעורבות הארגונים, והעומדים בראשם, לפעול ללא לאות למיגור התופעה. אך "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?" "הטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון. היא פוגעת בכבודו העצמי ובכבודו החברתי של המוטרד. היא משפילה ומבזה את אנושיותו, בין השאר על ידי התייחסות אל האדם כאובייקט מיני לשימושו של המטריד.
הטרדה מינית שוללת את האוטונומיה של המוטרד ואת שליטתו בגופו ובמיניותו, פוגעת בזכותו להגדרה עצמית ופולשת לפרטיותו, וכן מפלה אותו לרעה לעומת אנשים אחרים. הטרדה מינית כלפי נשים גורמת להשפלתן ביחס למינן או למיניותן ומקשה עליהן להשתלב כחברות שוות בעולם העבודה וביתר תחומי החיים, ובכך היא פוגעת בשוויונן". (מתוך אתר "עובדות – האתר לזכויות העובדת")             שורות אלו הן דברי הסבר נלווים ל -"חוק למניעת הטרדה מינית" שנוסח ב 1998 אשר מבטאות את כוונתו. בעבודה זו אנו נדון בתופעה של הטרדה מינית דווקא בקרב בעלי סמכות, אשר ממרום מושבם, אותו מושב שבו הם משמשים למעשה כ"משגרי נורמות" הן לארגון עליו הם אמונים, והן לכלל אזרחי המדינה. דמויות המפתח בחברה הישראלית (נבחרי הציבור, מפקדים בכירים בצה"ל וכו') הם למעשה חלק מהמערכת החינוכית במדינה, ומשמשים עבור אזרחיה "מחנכים בסוכנויות החברות האחרות- ומהווים מודל לחיקוי" (בנדורה , 1956) בתהליך הסוציאליזציה של ילדינו. כשם שאדד, שוהם ורהב מתארים בספרם "קרימינולוגיה"– "קונפליקט, שתוצאותיו הן פגיעה ביוקרת משגר הנורמות, נגרם גם ע"י חוסר התאמה בין הנורמות שההורים מטיפים להן, לבין התנהגותם למעשה" (שוהם, אדד ורהב, 2004)- מעבר למעשה עצמו, אשר חורג מנורמות ההתנהגות המקובלות והקבועות בחוק, ישנו מסר שלילי ברמה החינוכית, אשר משדר לנו מקרה שכזה. דברי השופטת ר' פרידמן-פלדמן מתארים את ההשלכות החינוכיות מהמקרה בצורה ברורה- " אין חולק על כך כי לפנינו אדם שתרם רבות למדינה, סיכן עצמו למענה וצבר לעצמו זכויות רבות(…)שעקב החקירה והמשפט(…)נפל מאיגרא רמה לבירא עמיקתא,(…)עם זאת, יש לזכור כי דוקא בהיותו של הנאשם במקום בו היה – קצין צה"ל בדרגה הכמעט גבוהה ביותר האפשרית, אלוף כל הפיקודים, שר הביטחון בממשלת ישראל(…)ראוי שיהווה דוגמא לכפופים לו, כשבמקרה זה הדוגמא שנתן הנאשם גרועה ביותר והמסר המועבר לאנשי צבא ולאחרים קשה ביותר." (גזר הדין, 2001) תוכן העניינים:
א.         תקציר המקרה                                                                                                              2
ב.         מבוא
                                                                                                                           3
ג.          עיבוד המאמר "מי מוטרד מהטרדה מינית בעבודה?"                                                        4
ד.         עיבוד המאמר Sexual harassment in the federal workplace revisited:
influences on sexual harassment by gender                                        7
ה.         דיון ומסקנות שלנו                                                                                                         10 ו.          מקורות                                                                                                                         12
העבודה לא כוללת נספחים