למידה מתווכת, קוגניציה ואפקט

תקציר העבודה

תקציר במאמר זה אנו נציג את תאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבית ותאוריית הלמידה המתווכת שפותחה על ידי פוירשטיין ורנד בשנת 1979. בנוסף, אנו ניתן סקירה בנושא "חוסן נפשי" אצל ילדים אשר חוו טראומה כלשהי במהלך חייהם.
נרצה להראות את:
 השפעת התיווך על יכולת השתנות קוגניטיבית ונפשית של ילדים במצבים שאחרי טראומה.
כושר ההשתנות הקוגניטיבית בהקשר של התמודדות עם חוסן נפשי אחרי טראומה.
הקשר שבין יכולת השתנות קוגניטיבית ועמידות פסיכולוגית- כיצד שני גורמים אלו משפיעים על הילד. ואת שאלת המחקר: האם ישנו הבדל בין ילדים שחוו טראומה לבין הנורמות הקיימות באוכלוסיה לפני תיווך ואחריה?
במחקר זה השתתפו כ-30 נבדקות בגילאי 7-8 ונבחנו בכלי מחקר של מבחן  דינאמי ובעזרת חלוקת שאלונים.
תוצאות המחקר הראו שאין קשר  בין עמידות פסיכולוגית לציוני הצורה המורכבת אך לעומת זאת יש קשר ביניהם אחרי התיווך.
חשיפה ישירה ואסטרטגיית התנהגות מתאימה, תאפשר שימוש יעיל בחשיפה לגירויים ותוביל להתפתחות קוגניטיבית תקינה". זאת כי "האדם הוא יצור בעל נטייה ודחף להשתנות, המערכת הקוגניטיבית שלו היא מערכת פתוחה וגמישה, הניתנת לשינוי מבני" ( פוירשטיין ושות', 1979, 1980).
מבוא:
בעבודתנו סקרנו את החומר העכשווי בתחום העמידות הפסיכולוגית. רוב החומר הספרותי בנושא "חוסן חברתי" ניתן באמצעות הנושא של יכולת התמדה, עמידה במצבי מתח ותסכול של משבר בחיי האדם וכיצד ניתן לטפל בו. נמצא, שבזמן שהילד נמצא בשעת משבר, באפשרותו להתמודד בצורה מוצלחת עם משברים. על מנת שהילד אכן יצליח להתמודד כראוי עם המשברים אותם הוא חווה, הוא זקוק לתיווך ולהקדמה לפני המשבר. למבוגר יש יכולת השפעה משמעותית על חייו של הילד וביכולתו של המבוגר לפתח את יכולותיו השכליות של הילד, להתמודדות נכונה עם מצבים שונים,  כל זאת היא בדרך של  אינטראקציה ותיווך.
בעבודה זו ננסה להראות, את הקשר הישיר בין יכולת העמידות הפסיכולוגית של הילד לבין כושר ההשתנות הקוגניטיבית שלו.
במהלך העבודה נסקור את יכולת ההשתנות הקוגניטיבית של הילד באמצעות חשיפה ישירה לגירויים ובאמצעות התנסות בלמידה מתווכת כמו כן, נפרט על כל אחד מעקרונות התיווך שאלו מסייעים לילד להסתגל בצורה יעילה עם המשבר הסובב אותו. תוכן עניינים
עמודים רשימת טבלאות
2 תקציר                                              
3 מבוא
4

1 . רקע תיאורטי 5-15
1 .1 כושר השתנות קוגניטיבית 5
1 .2.עקרונות התיווך 7
2 .1. עמידות פסיכולוגית
1 0
2 .2   לחץ ומשבר חלק בתקופת הילדות
1 2
  2.3חסינות פסיכולוגית של הילד  
1 2
2 .3.1 מבנה אישיותו של הילד
1 3
2 .3.2.עוצמת המשבר וחריפותו.
1 3
2 .3.3. איכות הסיוע ומידת התמיכה
1 4
3 .1 קשר בין עמידות פסיכולוגית לבין תפקוד בביה"ס
1 5
3 .2 שאלות והשערות מחקר
1 6
פרק 2: שיטה
1 7
4 .1 מדגם- אוכלוסיית המחקר 4.2 כלי המחקר –  הצורה המורכבת, שאלון "עמידות פסיכולוגית"
1 7
1 7
4 .3 הליך- מהלך האבחון והעברת השאלונים
1 7
פרק 3: תוצאת המחקר
1 8
פרק 4: דיון
2 3
ביבליוגרפיה
2 6
נספחים
2 7
רשימת טבלאות מספר הטבלה שם הטבלה עמוד
1 ציוני הצורה המורכבת
1 9
2 קשרים בינוניים ומובהקים בין משתנים
1 9
3 קשרים בינוניים ולא מובהקים בין משתנים
2 0
4 קשרים שליליים ולא מובהקים
2 0