יזי' גרוטובסקי חייו ועקרונות שיטתו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

יזי' גרוטובסקי חייו ועקרונות שיטתו עבודה במסגרת שיעור סגנונות בימוי של, 06.1.2005 .
מגיש : – תוכן עניינים – פרק א: מבוא
4 פרק ב:גרוטובסקי- קורות חיים
6 פרק ג: תיאטרון המעבדה אורפאוס קין שאקונטלה ערב האבות קורדיין אקרופוליס ד"ר פאוסט הנסיך הניצחי
1 0
1 1
1 1
1 1
1 3
1 3
1 3
1 4
1 5
פרק ד: מאפייני התיאטרון ע"פ גרוטובסקי איפור , תפאורה, תאורה, תלבושות ומוזיקה חלל הבמה קהל חומר ההצגה הטקסט השחקן
1 7
1 7
1 8
1 8
1 8
1 9
2 0 פרק ה:התקופה הפוסט-תיאטרונית הפרה תיאטרון תיאטרון המקורות הדרמה האובייקטיבית האמנות ככלי
2 4
2 5
2 7
2 8
3 0 פרק ו: ההשפעות על גרוטובסקי תיאטרון הקאתאקאלי   תיאטרון הנו אופרה פקינג דלסארטה דלקרוז סטניסלבסקי מאיירהולד ואכטאנגוב אומני פנטומימה יונג ארטו גורדייף יוגה הקבלה ומרטין בובר
3 2
3 2
3 3
3 4
3 5
3 5
3 6
3 7
3 9
3 9
4 0
4 0
4 1
4 3
4 4
פרק ז: השפעות גרוטובסקי בעולם: פיטר ברוק            יוג'ינו ברבה בארץ:  דודי מעיין            ברוך ברנר            אמיר אוריין
4 5
4 5
4 6
4 7
50 51
51
פרק ח: התרשמות אישית השיחה עם אבי הסדנה המעשית עם אבי צפייה בהצגה של אבי חוויה האישית מהחזרות אני וגרוטובסקי 52
52
53
54
54
55
פרק ט: סיכום 58
פרק י: נספח
6 0 פרק יא: מקורות
6 2
פרק א: מבוא ב 14 לינואר
1 999, נפטר יז'י גרוטובסקי . הוא היה בן 65. במשך יותר מעשרים שנה הוא עבד במעיין סודיות. הוא נפטר במקום עבודתו בפוטנדרה שבאיטליה, הרחק מהאזורים בהם זכה לתהילה .
מאז שנות השמונים , גרוטובסקי הופיע מידי פעם, פרסם מאמרים, והציע ראיונות. מאמריו פורסמו לעיתים קרובות . הוא היה מוכר היטב וחבוי ומסתורי בו זמנית. התהילה שלו לא קרבה אותו אל הציבור אלא חסמה אותו , הוא היה בגדר נעלם עבור אלה שלא באו עימו במגע.
מרבית האומנים הצעירים כיום לא מכירים את גרוטובסקי, לא ראו או השתתפו בעבודתו ולא יכולים ללמוד בצורה ישירה את שיטותיו. עדיין, השפעת גרוטובסקי וחשיבותו הינה עמוקה, נרחבת, תמידית וצומחת. מי הם אלו המופעים ממנו? אעסוק בתשובה בפרק הדן בהשפעות גרוטובסקי על התיאטרון .
ריצ'ארד סג'נדלר, פרופסור ללימודי ההופעה באוניברסיטת ניו יורק, מתאר את גרוטובסקי  כאחד מארבעת הבמאים הגדולים של המאה העשרים:
סטניסלבסקי הנחיל שיטה שעוזרת ,לבמאים, לביים מחזות, ולשחקנים, להיות אמיתיים ולשחק את "החיים" על הבמה. מאיירהולד , דרך חשיבה תיאורטית והדגמה מעשית הראה איך אפשר לבצע פעולות על הבמה, איך אפשר לתת לתיאטרון ( כפי שארטו אמר אח"כ) " את שפת התיאטרון שלו להתבטאות ".
ברכט טרם לכתיבה, לבמה ולחברה .
אחרי סטניסלבסקי המשחק השתנה, אחרי מאיירהולד הבימוי השתנה ואחרי ברכט מחזות השתנו…
מה  השתנה אחרי גרוטובסקי ?
1 . המשחק העצמתי, שבא בעקבות המפגש בין האישי לארכיטיפ.  
2 . מרכיביי התיאטרון -אעסוק בתשובה בפרק הדן במרכיביי התיאטרון העני .
3. תפישת התיאטרון כאומנות רב תרבותית, המושפעת מהתרבויות השונות . אעסוק בכך בפרק הדן בהשפעות על גרוטובסקי . במהלך העבודה אנסה להציג מה הניע את גרוטובסקי להתמסר בצורה טוטאלית לתיאטרון, האם זה קשור בילדותו ? האם אכן פיתח גרוטובסקי תיאוריות וטכניקות חדשות ? למה אנשים כיום לא מכירים את גרוטובסקי ועבודותיו ? האם פעם הוא היה מוכר ? ממה בדיוק הושפע גרוטובסקי  והאם הוא הושפע, העתיק או שינה ממקורת ההשפעה ?  מה גרם לו להתבודד בתקופה האחרונה בחייו ? האם זה מבחירה או מאילוץ ? למה גרוטובסקי נחשב סגנון והאם ישנם כאלה שעובדים בסגנון זה ?
הרבה שאלות  … אך תחילה אציג את קורות חייו של גרוטובסקי עד להיותו יוצר בלתי שגרתי, יוצר עצמאי , עד