כשירות חברתית- תוכנית התערבות לילד בכיתה א'. עבודה בציון של 100

תקציר העבודה

תוכנית התערבות:
כלי מספר 2:
ניתוח התצפיות הלא מובנות:
שם הילד: נועם.
רקע על הילד:
נועם בן השש, תאריך לידה:.  נבחר לילד בעל כשירות חברתית נמוכה .
ילד מקסים  בעל עיניים חומות, שיער שטני ומבנה גופו רזה. גובהו ממוצע לגילו.
נועם בן יחיד להורים נשואים, האבא איש צבא ולפי דברי המורה הדומיננטי בבית.
 ואילו ָהאמא עקרת בית. המשפחה גרה,. על מנת להכיר את נועם מזווית נוספות שוחחתי עם מורתו של נועם, ורד, שחזרה מחופשה בת שנתיים. נוכחתי לגלות כי בשנים אלו המורה המחליפה, לטענת הוריו של נועם, העליבה אותו לא פעם, לעולם לא חיזקה אותו וגרוע מכך הטיחה בפניו את מגרעותיו. הדבר הוביל לחוסר ביטחון מצדו של נועם וכן חוסר חשק ומוטיבציה להגיע לבית הספר. לאחר שיחה קולנית עם המורה המחליפה התקבלה החלטה מצד הוריו, שלא ליצור אינטראקציה עם המורה וכל דבר יעבור דרך רכזת השכבה.
מכורך הנסיבות, המורה הנוכחית עובדת קשה על בניית אמון הן עם נועם והן עם הוריו, לעניות דעתי הדבר גורם למורה להיות רכה מידי ואף לוותר לו לא מעט.  היא מאפשרת לו לצאת החוצה במהלך השיעור "להפוגות" משום, שלטענתה לא מסוגל לשבת  במהלך כל השיעור, אך יחד עם זאת לא שמה לב שאינו חוזר, או לעיתים לא נכנס לשיעור כלל. . (דוגמא מתוך תצפית בתאריך: 31/12/08)   לדעתי האישית מוותרים לו ובכך מוותרים עליו. בנוסף הרמה הלימודית של נועם נמוכה מאוד, מתקשה בקריאה וכתיבה.
כמו כן באסיפת הורים שנערכה בשבוע שעבר:17/12/08, המורה שיבחה וחיזקה את נועם, אך עם זאת אמרה בעדינות את הקשיים שמגלה.
לאחר שיחה עם ההורים, האמא התוודתה ואמרה כי הבעיות שיש לנועם נובעות מפינוק יתר משום שהוא הילד היחיד,  וכן הוסיפה שלא נותנת לו להתמודד עם שום דבר אפילו עם הדברים הכי טריוויאליים כמו  לאכול, להתלבש וכו'  האם מגוננת עליו מאוד ובכך פוגעת בעצמאותו.
באסיפת ההורים הבינה שזו טעות, ובסופה של אסיפת ההורים סוכם שעם עד סוף החודש אין התקדמות ההורים ייקחו את הילד לאבחון של קשב וריכוז.
נימוקים לבחירת הילד:
כבר בתחילת השנה בלט נועם, בחוסר מוטיבציה ללמידה, בשל קשיים לימודיים. וכן באופן התמודדות שלו בפתירת בעיות.
נוכחתי לראות שגם מבחינה חברתית נועם לא משתלב ומעדיף להתבודד ולשחק רק עם דניאל ועמית. לעיתים ישנה תחושה כצופה מהצד כי נועם חולמני ונמצא בעולם משל עצמו.
כאשר נתבקשו לבחור קבוצת לימוד  ולערוך על ילד בעל כשירות חברתית נמוכה תוכנית התערבות, היה לי ברור שאבחר בנועם.
הן בשל הדחייה החברתית והן בשל הבעיות הלימודיות והאופן בו בוחר לפתור קשיים אלו: באלימות ובחוסר התמדה. נוכחתי לגלות שנועם אינו מעוניין במצב ובתסכול בו הוא שרוי, מספר פעמים הוא ניסה להתקרב לילדים אך הם מצידם דחו אותו והתסכול הוביל אותו לאלימות לא רצויה.
חשוב לציין, שהתייעצתי עם המורה על מנת להיות בטוחה באינטואיציות ובהבחנה הקצרה שלי והתברר כי לא טעיתי.
תחביבי הילד והתחומים בהם הוא מפגין יכולות או כישרונות טובים במיוחד:-