הסוגיה המוסריות בדבר הצגת אידיאל היופי הנשי במדיה הפרסומית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית – קורס מוסר ועסקים בנושא:
הסוגיה המוסריות בדבר הצגת אידיאל היופי הנשי במדיה הפרסומית בעבודה זו אגע בסוגיית מוסריות אופן ייצוג האישה בפרסומת המודפסת. תעשיית הפרסום  מטרתה למכור מוצר לצרכן. פעמים רבות אנו נתקלים בפרסומות גם במדיה הטלוויזיונית וגם במדיה המודפסת אשר מציגות את האישה באופנים שונים כגון: הקשרים מיניים שונים, כנחותה מהגבר, ממוקמת בתפקידים נשים מסורתיים וסטריאוטיפים.
תעשיית הפרסום רואה באישה כאמצעי למימוש יעדיה , כחפץ שניתן באמצעותו להגדיל את רווחי המפרסמים וחברות הפרסום עצמן. מזה שנים רבות שנעשה שימוש באישה כחלק בלתי נפרד לקידום מוצרים. הפרסומת המודפסת פעמים רבות מציגה נשים כמעט עירומות או לבושות בהלבשה תחתונה, עם מסרים פרובוקטיביים ללא קשר למוצר עצמו.
פרסומות אלו סומכות על הצרכן שיעשה קישור במוחו בין המוצר ובין האישה, כלומר אם אקנה את המוצר ( למשל מכונית ) אז אשיג אישה נחשקת כמו הדוגמנית בפרסומות.  פרסומות מן הסוג הזה מנציחות בראשונה את מיתוס היופי על פיו האישה האידיאלית צריכה להיות יפה וסקסית וגם מכפיפה אותה לרצונותיו וצרכיו של הגבר. פרסומות אלו תורמות לשימור הפער הסוציולוגי  והחברתי בין מעמד הגבר והאישה. בעבודה זו אבקש לבדוק את המוסריות באופן הצגת  האישה בפרסומת המודפסת כיום , במאה ה – 21
שאלת המחקר הינה:אופן  ייצוג האישה בפרסומת המודפסת ומוסריות הפרסום.
השערת המחקר: האישה מוצגת כאובייקט מיני ובאופן לא מוסרי.
סקרתי מאמרים שונים אודות התחום העסקי והמוסרי של תעשיית הפרסום ומצאתי דעות רבות המצביעות על הצגת האישה כאובייקט מיני, הגדים כגון " האישה בפרסום מוצגת כאובייקט מיני עקב הצגתה הבלתי פוסקת הנתמכת על ידי  הקשרים ישירים למיניותה. תמצית הנשיות צריכה להיות בעלת  הופעה חיצונית מינית שתוצג  דרך תנוחות פרובוקטיביות  , מחשופים נדיבים , שפתיים חושניות .כל אלו הופכים להיות לרמזים תת הכרתיים למיניות האישה ( בין היתר באמצעות ליטוף עצמי או התמקדות בהבעות הפנים שיוצרות  אסוציאציה מינית) . גם הצגה חלקית של אברי גוף מנציחים את האישה כאובייקט מיני. או " מחקרם של הכותבים העלה כי מין הפך להיות יותר בוטה, יותר דוגמניות מופיעות בעירום – משנות ה-60 ועד שנות ה-90 חלה עליה משמעותית בהצגת נשים כאובייקט מיני ובמגזינים שונים מס' התמונות עם נשים מפתות עלה. כמו כן, בחנתי את נזקי תעשיית הפרסום והאופן בו תעשייה זו משפיעה על נשים ועל הדימוי העצמי שלהן.  היגדים שמצאתי כמו "בתרבות המערב מציבות דוגמניות רזות או שחקניות קולנוע את הסטנדרטים ליופי נשי .  דיאטה דלת קלוריות מהוללת בתקשורת בפרסום ובטלוויזיה , החשיפה לקיבעון החדש הזה גרם לכך שחברות שלמות, במיוחד נשים מחפשות אחר תרופת הקסם ואימוץ הרגלי אכילה לא בריאים על מנת לרדוף ולהשיג את השלמות הפיזית" . או "ישנם גם ניתוחים פלסטיים קוסמטיים גרידא המיועדים לשנות את החזות הפיזית של האדם על מנת לשפר ולהעצים את האני העצמי".
או "קיימת תעשיה שלמה שדוחפת את הנשים לשאוף למראה בלתי מושג, שיגרום להן להשקיע עוד ועוד משאבים כספיים, כדי לנסות ולהדמות לאידיאל נשי בלתי אפשרי".
על מנת לנתח את שאלת המחקר שלי השתמשתי בין היתר ב פרסומות מודפסות בעיתון בלייזר ובעיתונים אחרים המציגים נשים. (מצורפים בגוף העבודה) בעקבות ניתוח המאמרים וכן בעקבות ניתוח ייצוג הנשים בפרסומות, הגעתי למסקנה כי אוששתי את שאלת המחקר שלי וכי אכן נשים מוצגות במדיה המודפסת כאובייקטים מיניים ובאופן שאינו ראוי ואינו מוסרי. בכל הפרסומות המצורפות ניתן לנראות נשים חצי ערומות בתנוחות פרובוקטיביות המשדרות סקס. אני סבורה שמכיוון שחברות פרסום ומפרסמים הינן חברות עסקיות המונעות ממניעי רווח, שימוש זה בנשים מטרתו הינה אחת- למכור ולעשות רווחים. סקס מוכר ולכן ממשיכים להשתמש בנשים על מנת למכור מוצרים. זאת, על חשבון הנצחת הנשים כאובייקטים מיניים והנצחת סוג של "מיתוס יופי" לפיו גוף האישה צריך להיות מושלם. תוכן עניינים:
          מבוא
-…3
         הפן העסקי של תעשיית הפרסום   –…4
        ייצוג האישה במדיה המודפסת -…10           המיתוסים על עולם העסקים    -.13
          ריסון המערכת העסקית  16
                    – רגולציה בעסקים                                                       – מגבלות הריסון החיצוני          הדילמה המוסרית -תועלתנות מול קאנט      –…20          נזקי תעשיית הפרסום ( דיאטות כאסח והפרעות אכילה , ניתוחים קוסמטיים) –23
         סיכום  ומסקנות -…29
         ביבליוגרפיה –.30-33
                                                               -סוף- הכותב הינו בעל BA  במנהל עסקים ותקשורת.
העבודה פורסמה בשנת 2009 , ציון 92
מס' המאמרים/מקורות אקדמאים  עליהם מבוססת עבודה זו הינה 16 ( 9 באנגלית) בנוסף 7 מקורות אקדמאים  שכוללים  מאמרים אקדמאים  המצויים באתרי הרשת השונים , פרסומים בכתבי עת, ומחקרים סטטיסטיים שפורסמו בנושא.
סה"כ 23 מקורות אקדמאים..
33 עמודים 7461 מילים