בקורס תקשורת המונים - פרסומות ומגדר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

קורס: תקשורת המונים                ממן – 13 – עבודה קדם סמינריונית תשובה מס' 1:
תוכני התקשורת כמשקפות תפיסות עולם שליטות סעיף א:
1. אידיאולוגיה תרבותית:
אידיאולוגיה היא הקטגוריה המושגית החשובה ביותר בחקר התרבות. אידיאולוגיה מתפקדת כמכשיר לייצוג כוזב של המציאות הממשית ולהסוואת כל מאבק פוליטי.
המודלים שאימץ חקר התרבות בנוגע אליה בשנות ה-70 היה מידת מדרשו של "אלתוסר" שהיה פילוסוף צרפתי וזיהה פיתוחים מרכזיים בעמדה המוקסיסטית כלפי התרבות והאידיאולוגיה.
מודלים אלו הציגו את האידיאולוגיה כדטרמיניסטית ומכאנית, ככוח כל יכול.
בסוף שנות ה-80 השתנתה התפיסה בעקבות תיאורית ההגמוניה של "ג'רמשי וויליאמס" (1991) המתאר את ההגמוניה כדבר פחות מופשט ויותר מהותי מהאידיאולוגיה והיא מושגת בעיקר על ידי גיוס הסכמה פעילה של המעמדות והקבוצות הכפופים לה. וויליאמס (1991) בהסתמך על ג'רמשי טוען כי בכל חברה בכל זמן מסוים יש מערכת מרכזית של מנהגים, משמעויות וערכים דומיננטיים שאינם מופשטים בלבד אלא הם מאשרים זה את זה ומבנים ומנחים אורחות חיים.
טרנר, הרחיב את ההתייחסות להגמוניה בנושא התקשורת על ידי הצגת טיעונו של הול (1981) כי אמצעי התקשורת באופן פועלם בהצגת האידיאולוגיה על מסרים תקשורתיים היא מחיקת "עצמה" באופן המאפשר למסרים להיראות כמוצגים טבעיים וספונטאניים של המציאות, הול מכנה תופעה זו "אפקט המציאות" (THE RALITY EFFECT).