השתלבות חברתית של ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז

תקציר העבודה

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit Hyperactivity Disorder-(ADHD הינה הפרעה ביולוגית מוחית הנגרמת על ידי שינוי קל באיזון העדין של המוח הנורמאלי (ליקוי תפקודי קל במוח). מקור שוני זה הוא בחוסר איזון בין המעברים העצביים הכימיים (נוירו-טרנסמיטרים) "נוראדרנלין" ו"דופאמין". חוסר האיזון מוביל לחוסר שליטה עצמית של האדם ואי יכולתו לרסן התנהגויות לא רצויות בקונטקסט מסוים (מנור וטיאנו, 2003). כמו כן, הפרעה זו בעלת רקע תורשתי, עשויה להופיע בגיל מוקדם ולהשפיע לרעה על חיי המשפחה, על השתלבותו החברתית של הילד, הישגיו הלימודיים ודימויו העצמי (גרין וצ'י, 2001).
מנור וטיאנו (2003) טוענים כי ילדי ADHD עלולים לפתח בעיה חברתית קשה. בבית הספר היסודי, הילד עם ADHD, שכבר התקשה מבחינה חברתית בגן, מתקשה כעת לעמוד במשימות הכיתתיות והחברתיות של בית-הספר. נטייתם להיפראקטיביות ואימפולסיביות גורמת להתפרצות לדברי אחרים ללא שליטה, לחוסר ארגון, לאיבוד של חפצים חיוניים ולהתנהגות המפריעה לאנשים בסביבה לעסוק בענייניהם. אימפולסיביות עלולה לגרום גם להתערבות מיותרת בעניינם של אחרים, לאמירה של דברים שאינם מתאימים ואפילו להכאת ילדים אחרים. חוסר קשב וריכוז לטווח ארוך מונעים למידה של קודים חברתיים והתנהגותיים. דחייה על-ידי קבוצת הגיל עלולה לגרום לתת-הישגיות וירידה בערך העצמי (טגנסקי, 2006). תמיכה לכך, ניתן למצוא במחקרם של מידגן וקרלסון (Meadgen & Carlson, 2000) אשר הראה כי ילדים בעלי ADHD מתקשים בתפקוד חברתי ובשליטה עצמית ביחס לקבוצת הביקורת.
עבודה זו עוסקת בהשתלבותם החברתית של ילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז. במסגרת המחקר נבדקה ההשערה כי קיימים הבדלים ברמת ההשתלבות החברתית בין ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לבין מתבגרים בעלי הפרעה דומה.
לפיכך, נעשתה השוואה בין ילדים בעלי ההפרעה (n =7) לילדים ללא ההפרעה (n =10) והשוואה נוספת בין מתבגרים בעלי ההפרעה (n =7) למתבגרים ללא ההפרעה (n =10). במחקר נעשה שימוש ב- 3 שאלונים: שאלון השתלבות חברתית, שאלון ידידות ושאלון קונורס למורה.
תאריך:05/10/2008
תוכן העניינים
תקציר -3
סקירת ספרות כללית –…4
חשיבות קשרים חברתיים –5
מאפייני הילד עם ADHD  בגיל בית הספר היסודי וקשריו החברתיים –5
מאפייני המתבגר עם ADHD  בגיל ההתבגרות וקשריו החברתיים 6
השיטה .10             נבדקים -10 מכשור וגירויים -…10 הליך המחקר –.11
תוצאות 12
         דיון -..17
ביבליוגרפיה –20 העבודה ללא נספחים