אשמה ובושה בתרבות הסינית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

החוג ללימודי מזרח אסיה עבודה פרו-סמינריונית בנושא   בין מזרח למערב בין בושה לאשמה "חינוך לבושה בחברה הסינית" מגישה: בקורס: מרץ 09
ת.עניינים מבוא. 1
פרק 1. בושה ואשמה – מסגרת מושגית. 3
1 .1            בושה- מהי?. 3
1 .2            אשמה- מהי?. 4
1 .3 בין אשמה ובושה. 5
פרק 2. סין  ו"תרבות הבושה". 8
2 .1 הבושה בתרבות הסינית. 8
2 .2 חינוך לבושה בתרבות הסינית. 11
פרק 3. בושה ואשמה- השוואה בין סין לתרבות המערב. 14
3 .1 אשמה ובושה בתרבות המערב. 14
3 .2 בין מערב למזרח בין בושה לאשמה- השוואה של בין סין למערב בחינוך לבושה. 15
סיכום. 17
ביבליוגרפיה. 19
מבוא
"The most unhappy hours in our lives are those in which we recollect times past to our blushing—If we are immortal that must be Hell" (Keats, In: Hultberg,
1 988, p. 113).  תהליכי החיברות שעובר אדם מרגע כניסתו לחברה האנושית מעצבים כל רובד בחייו. נורמות, ערכים, תרבות, כל אלה תוצר של תהליכי סוציאליזציה ומשתנים מחברה לחברה. במעברים מחברה לחברה נמצא קודים שונים של התנהגות, ערכים ומוסר. הבדלים אלה גדלים יותר כאשר בוחנים את  העולם הערכי והתרבותי של חברות מערביות  לעומת זה של חברות מזרחיות. אנו מוצאים שההבדלים עשויים להיות עצומים ולעיתים כמעט הפוכים. ההבדלים בין המזרח למערב הם ההבדלים שבין התרבות הקולקטיביסטית לבין התרבות האינדיבידואליסטית. הבדלים אלה ניכרים בתחומים רבים.  באמצע המאה ה-20 החלה מתקבלת חלוקה חדשה של החברות האנושיות במחקרים האנתרופולוגים. לאחר ריבוי של מחקרים בינ-תרבותיים רבים החלו מחלקים את אוכלוסיית העולם לזו המשתייכת ל"תרבות הבושה" לעומת אוכלוסיה המשתייכת "לתרבות האשמה" (Geaney, 2004). באופן מסורתי, תרבויות מזרח אירופה וצפון אמריקה  תויגו כמשתייכות לתרבות האשמה ואילו חברות המזרח כשייכות לתרבות הבושה. חלוקה זו, הובילה לשאלת המחקר הנוכחית, המבקשת לבחון את מקומה של סין כתרבות בושה ואת הערכים הדומיננטיים בחברה זו אל מול החברה המערבית.   אנו משערים כי אחד התחומים הבולטים ביותר בהם ניתן לראות את השוני בין תרבויות הוא תחום החוויה הרגשית הסובייקטיבית של הפרט. בעבודה זו, אבקש לענות על השאלה, מה מקור ההבדלים בין חווית הבושה בחברה הסינית לעומת אשמה בחברה המערבית. אבקש לטעון כי השוני בקונטקסט התרבותי וההיסטורי העובר בעזרת תהליכי חיברות מהורים לילדים, נותן את אותותיו ברמת החוויה של הפרט את עולמו הרגשי.
בעוד פרטים מן החברה הסינית מחונכים לחוות את עצמם בזיקה עזה לקולקטיב, נצפה לראות את רגש הבושה כרגש המוטמע בהם מילדות. במסגרת הנוכחית אציג בתחילה את מהותן של אשמה ובושה תוך הצגת הדומה והשונה ביניהם, בהמשך אציג את מקומה של הבושה בתרבות הסינית. בפרק האחרון אציג את האשמה בתרבות המערבית ואערוך השוואה קצרה בין מזרח למערב.
אסיים בסיכום שבו אענה על שאלת המחקר.