העלייה בגיל הנישואין בחברה המודרנית

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה המחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה עבודת גמר בנושא "העלייה בגיל הנישואין בחברה המודרנית" סיבות, גורמים ותהליכים-מבט איכותני  מגש: ת.ז: בקורס: "תהליכים דמוגרפים בחברה מודרנית" דצמבר  2008
ת.ענייניים מבוא. 1
פרק 1. רקע תיאורטי 2
1 .1 חתונה מוקדמת- דפוסי הנישואין עד אמצע  המאה ה-20. 2
1 .2 חתונה מאוחרת- שינויים בדפוסי הנישואים במהלך המאה ה-20. 3
1 .3 הגורמים לדחיית גיל הנישואים. 4
1 .4 השפעות העלייה בגיל הנישואין 7
פרק 2. השיטה. 10
2 .1 אוכלוסייה. 10
2 .2 כלים. 10
2 .3 הליך. 10 פרק 3. הצגת הממצאים. 11
פרק 4. דיון 17
סיכום. 20 רשימת מקורות. 21
נספחים. 23
נספח 1- השאלון 23
נספח 2- הראיונות. 24
מבוא במשך אלפי שנים נישואין ארגנו את מיקומם של אנשים בהיררכיה הכלכלית, הפוליטית והחברתית. הנישואין לא היו רק לטובת תועלתם האישית של הפרטים המתחתנים, אלא דרך של גיוס קפיטל, יצירת בריתות פוליטיות, ארגון כוח העבודה על פי גיל ומוצא (Coontz, 2004). בעבור רוב האנשים, עשירים ועניים כאחד, נישואין היו דרך להשיג בן זוג ולהוליד ילדים, באותה מידה שהיו אמצעי להרחיב את המעגל החברתי והקשרים הבינאישיים. בעבור בעלי הנכסים, נישואין היו דרך לשימור וחיזוק העושר, העברת רכוש ויצירת כוח פוליטי. בעבור העניים היה במוסד זה דרך להשתלב בתוך החברה הבוגרת (Cherlin, 2004). המהפכה התעשייתית שהתרחשה בסוף המאה ה-19 עד לתחילת המאה ה-20, השפיע עמוקות על חיי המשפחה. אנשים רבים עזבו את אזורי הכפר לטובת עיר בכדי לעבוד במפעלי תעשייה. שיעורי הפוריות והתמותה פחתו, גודל המשפחה קטן, שיעורי הגירושין עלו. מקומה של הסמכות ההורית השתנה- הורים אשר חינכו את ילדיהם באופן בלתי פורמאלי נדרשו לשלוח אותם לבית הספר ולהעביר את מושכות החינוך לגורם חיצוני (Rosenfeld, 2006). אולם, למרות עוצמתה והשפעותיה של המהפכה התעשייתית, היבטים מסוימים בחיי המשפחה לא השתנו. ההיבט המרכזי ביותר הוא הקונצנזוס החיובי הרחב כלפי מוסד הנישואין- לרוב האנשים יש דעה חיובית כלפי חתונה ובסופו של דבר למעלה מ- 95% אכן מתחתנים במהלך חייהם. מעמדו של מוסד הנישואין כאוניברסאלי נותר על קנו, כאשר רק 3% מן האוכלוסייה נותרים רווקים עד הגעתם לגיל 50. יחד עם זאת, על אף, המעמד והתפוצה הרחבה של מוסד זה, גיל הנישואין הממוצע עולה בהתמדה (Lavee, & Katz, 2003).
העלייה בגיל הנישואין טומנת בחובה השלכות משמעותיות על היילודה, החברה, הכלכלה והדמוגרפיה. בעבודה זו, אבקש להתחקות אחר הגורמים המובילים לדחייה העקבית בגיל הכניסה לברית הנישואין. על ידי שימוש בראיונות עומק עם אנשים נשואים, אבקש לשרטט מסקנות בדבר הגורמים המרכזיים לדחייה של מועד החתונה.