השפעת ריפןד המס על הריבוד החברתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

השפעת הרפורמה במס על הריבוד החברתי במסגרת הסמינריון : דת חברה ופוליטיקה תאריך ההגשה : 03.06.2009
תוכן העניינים
מבוא
–   3
מהו מס?–
-…4
מערכת המס בישראל   7
אי- השוויון בישראל …10 השפעת אמצעי המדיניות הממשלתית על אי-שוויון -14  הקשר בין אי-שוויון וצמיחה כלכלית -..   17
מחקרים אמפיריים העוסקים בהשפעת אי-שוויון על הצמיחה      20 דיונים ומסקנות -..
–.      23
ביבליוגרפיה —      
5 פרק 1
מבוא
הרפורמה בשנות ה -90 שאפה לפיתוח השווקים המקומיים לתחרות מלאה עם שווקי העולם (מדיניות החשיפה) וליצור שער חליפין אחיד, במסגרת זו בוטלו למעשה הגבלות היבוא לסוגיהן, הופחתו המכסים לאפס (ברוב המקרים) ובטלו כל תחליפי הפיחות, בדמות בטווחי שער, היטל היבוא, נסיעות, מט"ח והקצבת מט"ח.
 הרפורמה במס הונהגה בינואר 2003 לפי המלצות ועדת רבינוביץ'  כוללת מספר שינויים משמעותיים שבמרכזם הטלת מס על רווחי הון בבורסה והורדת המס על העבודה.
בשנים 2010-2006 , ישראל מתעתדת להשלים את הרפורמה במיסוי הישיר ובמיסוי ריווחי הון ואשר תחילה ביישום דו"ח ועדת רבינוביץ' משנת
2 003.
מדינת ישראל משלימה בהדרגה את הליברליזציה והחשיפה בכל השווקים, מערכת המס היא תנאי מוקדם והכרחי למהלך זה והוא מתממש בהדרגה, צעדי המיסוי התאימו את מערכת המיסוי בישראל לזו המקובלת בעולם המפותח, המצוי בתחרות עם המשק הישראלי.
אין ספק, כי במיוחד בשנים האחרונות גדל היקף ההון הפרטי בישראל אשר החריף מאוד את אי השוויון בחברה, ומיסוי נכון של מקורות ההכנסה אכן היה יכול לסייע בידי הממשלה לבצע פעולות שיטיבו עם כלל האוכלוסייה וכן יקטינו במידת מה את אי השוויון.
המלצות ועדת רבינוביץ' העיקריים:
–          מיסוי ברווחים בשוק ההון .
–          מיסוי ההכנסות של תושבי ישראל בחו"ל. (מיסוי בינלאומי) –          הפחתת שיעורי המס על עבודה ליחידם . (שכירים ועצמאיים) כל מערכת של מיסוי על עבודה ועל הון- ועל כך יש קונסנזוס רחב בקרב הכלכלנים, העיוות גדול יותר ככל שנטל המס מרוכז בתחומים מצומצמים יותר. וגם התמריץ להעלים מסים או למצוא דרכים לעקיפה, אפילו חוקית- של מערכת המס גבוה במיוחד. לכן, שמוטב למערכת מיסוי או להטיל מס נמוך ככל הניתן על היקף נכסים ופעילויות, מערכת המס תהיה מעוותת פחות והאפשרות לחמוק ממנה קשה יותר וכדאית פחות. זה אומר שהיא מפחיתה את שיעור המס השולי על עבודה ומרחיבה את בסיס המס. בדיקתנו בעבודה היא: האם הרפורמה מצמצמת האי-שוויון בין בעלי ההכנסות הנמוכות לבין בעלי ההכנסות הגבוהות? על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והשוואת נתוני שכר לפני המלצות הועדה ואחרי כניסת הרפורמה לתוקף ע"י מדדי פרוגרסיביות ונתונים המבוססים על מדד ג'יני.