עבודה זו מבקשת לבחון את ההבדל המגדרי בקרב סטודנטים בישראל בכל הנוגע לדפוסי השימוש באינטרנט כאמצעי להיכרויות. ציון העבודה: 95

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

היכרויות ברשת בקרב סטודנטים בישראל מה מאפיין את דפוסי השימוש של סטודנטים באינטרנט כאמצעי להיכרויות? האם סטודנטים עושים שימוש רב יותר באינטרנט כאמצעי להיכרויות מאשר סטודנטיות? האם הם מחפשים יותר אחר יצירת פעילות מינית באינטרנט מאשר סטודנטיות? האם קיימים הבדלים בסוגי האתרים אליהם פונים סטודנטים וסטודנטיות על מנת לרקום קשרים רומנטיים או מזדמנים? ייתכן וקיימים הבדלים בין דפוסי השימוש של הסטודנטים לאלו של הסטודנטיות.
עבודה זו מבקשת לעמוד על השימושים השונים הנעשים על ידי סטודנטים בישראל באינטרנט במטרה ליצור קשרים רומנטיים, קבועים או מזדמנים ולמעשה מטרתה לבחון אלו הבדלים בין סטודנטים לסטודנטיות בישראל קיימים בדפוסי השימוש באינטרנט כאמצעי להיכרויות, תוך ניתוח הממצאים בהסתמך על ספרות מחקרית בנושא ועל סמך תיאוריית האבולוציה והתיאוריה הפסיכו-דינאמית. פענוח ההבדלים המגדריים בדפוסי השימוש באינטרנט כאמצעי להיכרויות עשוי להרחיב את הספרות המחקרית הקיימת ולבחון לראשונה את ההבדלים המאפיינים את השימוש של הסטודנטים והסטודנטיות בארץ בכלי זה.  שאלת המחקר אלו הבדלים בין סטודנטים לסטודנטיות בישראל קיימים בדפוסי השימוש באינטרנט כאמצעי להיכרויות.
השערות המחקר:
H1: במחקר זה אצפה למצוא כי סטודנטים עושים שימוש רב יותר באינטרנט כאמצעי להיכרויות מאשר סטודנטיות. הנחה זו מבוססת על כך שנשים מחפשות אינטימיות ובטחון בקשריהן, כפי שמציעה Pines (1998) וייתכן כי בשל הסטיגמה השלילית הדבקת באתרי ההיכרויות ובמשתמשים בהם, כפי שהציע Anderson  (2005), יאמינו הסטודנטיות כי ישנה סבירות גבוהה יותר למצוא גברים שיספקו להן צרכים אלו דווקא מחוץ לרשת.
H2: בהמשך להשערתי הראשונה ובהסתמך על מאמרה של Pines (1998), לפיו הדבר החשוב לגברים בקשריהם הינו משיכה מינית ועל מאמרם של Couch & Liamputtong (2008), לפיו גברים עושים שימוש רב באינטרנט ליצירת פעילות מינית, אצפה למצוא במחקר זה כי סטודנטים עושים שימוש רב יותר באינטרנט כאמצעי ליצירת פעילות מינית, יותר מאשר סטודנטיות.
H3: השערתי השלישית הינה שלא אמצא הבדלים מגדריים בנוגע לסוג האתרים בהם עושים הסטודנטים והסטודנטיות שימוש על מנת לרקום קשרים רומנטיים ו/או מיניים.
סיכום בעבודתי זו בחנתי את דפוסי השימוש באינטרנט של סטודנטים וסטודנטיות בישראל כאמצעי להיכרויות.
מטרת העבודה הייתה לבחון את ההבדלים המגדריים הקיימים בהיכרויות באינטרנט בקרב קהילת הסטודנטים בישראל, נושא שטרם נחקר דיו ומכאן תרומת המחקר. תחילה הצגתי ספרות מחקרית הנוגעת להיכרויות ולהבדלים מגדריים בגישות למחשב, להיכרויות ולמשיכה רומנטית. לאחר מכן הצגתי את הממצאים על פיהם אוששו שתיים מתוך שלוש השערות המחקר, בעוד ההשערה הראשונה הופרכה באופן חלקי, כאשר נמצא כי סטודנטים יוצרים יותר קשרים ונפגשים עם מספר רב יותר של בנות זוג אותן הכירו באינטרנט, אך סטודנטיות עושות שימוש רב יותר באתרי היכרויות ולגבי שאר האמצעים המועדפים על סטודנטים וסטודנטיות למטרת היכרויות, לא נמצאו הבדלים מגדריים משמעותיים.
לסיכום, ממצאיו של מחקר זה תומכים ברובם בספרות המחקרית הקיימת בנושא ואף מעשירים אותה, אם כי חשוב להצביע גם על מגבלותיו של המחקר. המגבלה המרכזית נובעת משיטת איסוף הנתונים. המדגם ושיטת איסוף הנתונים אינם מאפשרים להכליל את הממצאים, אלא להשתמש בהם כהשערות עבודה במחקר ויישום. כמו כן, התבססו הממצאים על שאלונים בלבד, המגבילים את היכולת להעמיק בבדיקת נקודת המבט האישית של המשתתפים. בנוסף, החוקר אינו בעל ניסיון ולכן ייתכן והדבר פגם בעבודת המחקר.  רצוי לבחון במחקר עתידי אוכלוסייה רחבה יותר, באופן מקצועי יותר ואולי יש מקום לשיטת איסוף נתונים שתעניק אפשרות להתעמק בדעות האישיות של המשתתפים.
תוכן עניינים
תוכן עניינים -…          עמ' 1-2
מבוא –            עמ' 3
סקירת הספרות ..          עמ' 4-18
מכלות בדואר ועד לשימוש באינטרנט ליצירת קשרים   עמ' 4
צמיחת אתרי ההיכרויות באינטרנט       עמ' 4-5
הבדלים מגדריים בגישות כלפי המחשב והאינטרנט –  עמ' 5-7
הבדלים מגדריים בשימוש באינטרנט –…     עמ' 7-8
הבדלים מגדריים במשיכה רומנטית      עמ' 8-10 אינטימיות ברשת מול אינטימיות בקשר פיזי      עמ' 10-11
עמדות כלפי היכרויות ברשת –..      עמ' 11-12
האם הציפיות מוגזמות? –        עמ' 13-14
מי משתמש באתרי היכרויות? —      עמ' 14-15
מטרות השימוש באתרי היכרויות –     עמ' 16-17
מאפייני סטודנטים העושים שימוש באינטרנט ליצירת קשרים עמ'
1 7-18
שאלת המחקר -.         עמ' 18
מתודולוגיה —           עמ' 19-21
השערות המחקר ..         עמ' 19
אוכלוסיית המחקר –…        עמ' 19
שיטת איסוף הנתונים -…        עמ' 19-20 פרמטרים לאיסוף הממצאים –.       עמ' 20 תהליך איסוף הנתונים -..        עמ' 20 קריטריונים להערכת איכות המחקר      עמ' 20-21
ממצאים            עמ' 22
תדירות השימוש בכלים השונים באינטרנט …    עמ' 22-23
תדירות יצירת קשרים -…       עמ' 24-
5 חברויות באתרי היכרויות וברשתות חברתיות –…   עמ'
5 מהאינטרנט ל"מציאות" –        עמ' 26
מטרת הפגישות –         עמ' 26-27
כוונות התנהגות באינטרנט        עמ' 27-28
עמדות לגבי מקומות אפשריים למציאת בן/ת זוג לקשר רציני .  עמ' 28-30 ממצאים נוספים ..         עמ' 30 דיון ומסקנות -.           עמ' 31-32
סיכום –           עמ' 33
ביבליוגרפיה —          עמ' 34-35
מקורות נוספים –         עמ' 36
נספח: שאלון היכרויות ברשת —       עמ' 37-42