סיכום קורס מוסדות התקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009

תקציר העבודה

מוסדות התקשורת- שיעור 1 ‏13/07/2009
מוסד- מסגרת תיאורטית שמאגדת בתוכה את כלל הארגונים השייכים לאותו תחום.
קיימות 2 תפיסות מרכזיות להבנת המקום של המוסדות החברתיים בחיים הציבוריים:
1.      אסכולת הקונצנזיוס- תפיסה כללית שרואה את החיים החברתיים כמערכת חיים הרמונית שלווה ושיתוף פעולה הכרחי בין המוסדות החברתיים ובין אנשים בחברה. כל אדם ברמת הפרט וכל מוסד ברמה החברתית יודע לעשות את העבודה שלו בצורה היעילה ביותר, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ע"י שיתוף פעולה בין מוסדות למוסדות ואנשים לאנשים אחרים.
תיאוריה פונקציונליסטית- תיאוריה שמדמה את החיים החברתיים כגוף ביולוגי כמו שהגוף בנוי מאיברים שונים כך גם החברה שבנויה מחלקים שונים, השאלה הכי חשובה היא איפה למקם את האיבר בגוף כדי שהמערכת תתפקד בצורה הטובה ביותר. לכל מוסד חברתי יש פונקציה.
תיאורית שימושים וסיפוקים- מה המוסד עושה לחברה כדי שהחברה תהיה יותר יעילה.
2 .      אסכולת הקונפליקט- אסכולה שרואה את החיים החברתיים הפוך מאסכולת הקונצנזיוס. אסכולה זו רואה בביקורת את אסכולת הקונצנזיוס. המשאבים בחברה מוגבלים כל אחד רוצה להשיג כמה שיותר משאבים ולכן זה יוצר מתח והתנגשויות תמידיות בין גורמים חברתיים (מוסדות/ אנשים). הסיבה שאנחנו לא רואים את זה בגלל שיש מישהו שגורם לנו לחשוב שיש קונצנזיוס שזה התקשורת.
בודקת מה המוסד עושה כדי שלא נראה את המתח.
תיאוריה מרקסיסטית- מרקס דיבר על חברה מעמדית, מצב שלא יכול להיות לאורך זמן ולכן צריכה לבוא מהפכה. 10% מהאוכלוסיה שולטת על האוכלוסיה. המהפכה לא באה בגלל שהאליטה שולטת על התקשורת והיא גורמת למעמד הפועלים לחשוב שהמצב צריך להיות ככה ויוצרת אצל מעמד הפועלים צרכים כוזבים ולכן לא תבוא המהפכה.
מהם הגורמים שמעצבים את מוסד התקשורת:
ברמה החיצונית וברמה הפנימית.
1.      גורמים גיאו-פיזיים: א.    גודל המדינה- ככל שהמדינה גדולה יותר כך מוסד התקשורת בה יהיה רחב יותר ועשיר יותר.  בישראל התקשורת היא ארצית ובארה"ב התקשורת היא יותר מקומית.
ב.     עיור- במקומות שהם יותר מעוירים שוק התקשורת הרבה יותר עשיר ומגוון.
ג.       תנאי קליטה- מקומות שבהם יש קושי בקליטת תכנים תקשורתיים יצטרכו במשך השנים לפתח אלטרנטיבות לקליטת התכנים. ד.     אקלים- יש הבדל במוסד התקשורת במקומות קרים, ובמקומות חמים. בקרים הם יותר ביתיים ובחמים יש יותר חוץ (פרסום חוצות).
ה.    גבולות- מוסד התקשורת  מושפע ממה שקורה במוסדות תקשורת שכנים לו ובהתאם משתנה.
סיכומים ללא מקורות, פונט 14