תמא 35 הערכת תכנית המרקמים

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1. מבוא –…2
2 . שיטת העבודה .4
3 . תמ"א 35 – תוכנית מתאר משולבת עד לשנת 2020 –5

3 .1
מטרות ועקרונות –5
3 .2 מסד תכנוני -.5

3 .3
מסד תכנוני משלים -..5

4 .
מצב הרקע להכנת התוכנית –…6
5.
הנחות עבודה ועקרונות התכנון -…7

6 .
שלבי העבודה על התוכנית 9
7. בעיות שנצפו אם המשך מגמות הקיימות, לפני התוכנית ..10
8 . תוכנית המרקמים השפעות חברתיות 11
8 .1 הגדרה למרקם לפי תמ"א
3 5 –11
8 .2 חלוקה למרקמים –.11
     מפה 1: מרקמים מוצעים במסגרת תמ"א 35 -12
9. הערכת תוכנית המרקמים לפי תמ"א 35
9.1 רשימת הגבלות מתוך תמ"א 35 -.13
9.2 בחינת הקורלציה בין מצב חברתי-כלכלי קיים ביישובים לבין הגדרתם כמוטי שימור -.14
     טבלה 1: רשויות בצפון מדינת ישראל, רמה חברתית כלכלית נוכחית ומרקם פיתוח לפי תמ"א 35-14
1 0.
סיכום 18
1 1.
ביבליוגרפיה -.19

1 . מבוא.
תמ"א 35 מוגדרת כ"תוכנית ארצית משולבת לבנייה, פיתוח ושימור". היא מחלקת את ישראל לחמישה סוגי שטחים שנקראים מרקמים. בכל מרקם דרגות שונות של היקף בינוי או שימור של שטחים פתוחים. התוכנית נועדה לרכז את רוב הבנייה במרקמים העירוניים, שכוללים ערים קיימות ששטחם הורחב, את השטחים החקלאיים הסמוכים להן ואת היישובים הכפריים שבתוכם. תוספת בנייה חדשה תתבסס על היותה צמודת דופן – בנייה חדשה תיעשה בסמיכות לבנייה קיימת לשטח הבנוי – וכך יושג חיסכון בניצול שטחים פתוחים.
(צפריר רינת מתוך: www.haaretz.co.il) תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) 35, פורסת את פוטנציאל התכנון המרחבי, גבולות התכנון, ופעולות התכנון של המרחב בישראל. התוכנית מציעה הגדרה מחודשת של התכנון המרחבי, המגלמת מימדים ערכיים, לצד גישה יישומית עכשווית, על ידי מינוף כוחות חברתיים- כלכליים לטובת המרחב העתידי. תמ"א 35 היא תוכנית הפועלת במציאות קיימת ומתוך מציאות קיימת, בכדי ליצור רגולציה זו פיתחה תמ"א 35 את תוכנית המרקמים ככלי תכנוני. המרקמים מחלקים את מדינת ישראל לשישה מרקמים שונים, מוטי שימור ומוטי פיתוח. מכיוון שתמ"א 35
מסתמכת על "מצב קיים", המרחבים מוטי הפיתוח הינם אותם מרחבים עירוניים חזקים כיום, המקבלים חיזוק מהתמ"א בצורת רגולציה. לעומת זאת המרחבים מוטי השימור נמצאים ברובם בפריפריה של מדינת ישראל ואופן השימור מונע מהם פיתוח עתידי "חלק", ולכן גם פוגע בהן מבחינה חברתית. בעבודה זו אבדוק את השפעותיה החברתיות של תוכנית המרקמים של תמ"א 35, על שתי קבוצות חלשות בצפון מדינת ישראל.
1)       היישובים הערביים.
2)       עיירות הפיתוח היהודיות.
היישובים הרחוקים ממרכזי הכובד העירוניים, מקופחים במשך שנים ובעלי דירוג חברתי-כלכלי נמוך. טענתי היא כי תוכנית המרקמים של תמ"א 35, מקבעת את המצב הקיים על ידי הפיכתם של היישובים לאזורים מוטי שימור, ובעצם כך ביצירת רגולציה לאי פיתוח, איננה מאפשרת מוביליות חברתית לתושבי אותם יישובים. לשם ביצוע הערכה אשתמש בשיטת בחינת השפעות חברתיות של תוכנית המרקמים.
בעבודה זו אנסה להראות את הקיפוח החברתי של היישובים הערביים ועיירות הפיתוח היהודיות. המשתמר לדורות על-ידי תמ"א 35 ותוכנית המרקמים.
2 . שיטת העבודה  את הערכת תוכנית תמ"א 35, אבצע תוך שימוש בשיטת, תסקירי השפעה חברתיים כלכליים (Sustainable Impact Assessment ). התסקירים, מראים כיצד חברות, ממשלות, קהילות, פרויקטים וקבוצות יתפקדו. איך הם יתנהגו לאורך הזמן ואיך השפעות חיצוניות יפעלו עליהם. מתוך הבנה כי חברה ותרבות הן מערכות ניידות המשתנות לעיתים תכופות ושיטת הsia  , מתחשבת הפקטורים השונים. (barrow, 2000) תוך התקדמות בשלושה שלבים:
1 )       תיאור תמ"א 35, הרקע לתוכנית, מטרות ועקרונות, הנחות עבודה ועקרונות תכנון ושלבי העבודה. תוך התמקדות בנושא המרקמים.
2)       זיהוי בעיות שנצפו אם המשך המגמות הקיימות ללא תוכנית תמ"א 35. תוך הסבר על פיתוח תוכנית המרקמים לפתרון הבעיות.
3)       הערכת ההשפעות החברתיות הגוררות של תמ"א 35 ותוכנית המרקמים. ולסיכום בחינת המצב החברתי הקיים שנוצר ביישובים שונים בצפון הארץ, על ידי יצירת קורלציה בין המצב החברתי כלכלי של היישוב לבין המרקם אליו הוא משתייך.
כך אנסה להגיע להשפעות החברתיות שנוצרו עקב תוכנית המרקמים של תמ"א 35 והשפעתם על העתיד.