מידת ההשפעה של "חווית הצפייה" בקרב בני נוער:מידת הזדהות מהדמויות ו "השלכה" במציאות מתוך צפייה בסרט "הנחשול".

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

הפקולטה ללימודים מתקדמים המסלול להוראה רב תחומית מידת ההשפעה של "חווית הצפייה" בקרב בני נוער:מידת הזדהות מהדמויות ו "השלכה" במציאות מתוך צפייה בסרט "הנחשול".
                                                       עבודה בקורס: מחקר איכותני   תאריך הגשה: 1/6/09
ראשי פרקים
1 .מבוא
2 .
מתודולוגיה        א.סוג המחקר, קהל היעד וזמן        ב. כלי מחקר        ג. מהלך המחקר        ד.סוגיות אתיות        ה. תפיסת מחקר
3 . חווית הצפייה – תיאוריות נבחרות        
4 .
ה"נחשול" א.
מטרת הסרט            ב."הנחשול" ניתוח על פי המודל של סילברסטון 5.  דיון ומסקנות
6 .נספחים:
     א.
תצפית בקבוצה א'      ב.  תצפית בקבוצה ב'      ג.  ראיון ממוקד על קבוצה א'      ד.
ראיון פתוח קבוצה א'      ה.
ראיון פתוח קבוצה ב'            ו. סיכום וניתוח הנתונים על פי תמות
1 . מבוא
"חווית הצפייה" והשפעתה על בני נוער היא נושא החובק תחומי מחקר רבים: קולנוע, פסיכולוגיה, סוציולוגיה וחינוך, מטרת המחקר האיכותני  להכיר את הכלים המתודולוגיים ולהתנסות בהם על ללמוד יותר על התופעה. מידת השפעתה  של "חווית הצפייה" על הצופה היא עדיין שנויה במחלוקת ויש מקום לחקור אותה  מנקודת מבט חינוכית.
הוראת הקולנוע בתחומי המדיה משלבת צפייה ביקורתית  בסרטים, תוכניות הלימודים משלבת לימודי היסטוריה של הקולנוע שבמהלכם התלמידים  צופים בעשרות סרטים, בעיקר למטרות התמקצעות בתחום ופיתוח השפה הקולנועית, עם  זאת אין התייחסות משמעותית להיבט האישי והחברתי הנובע מתהליך הצפייה : ההזדהות עם הדמויות, המסר, העלילה, וההשלכות לחיים האישיים והחברתיים של התלמידים. תרומתו וחשיבותו של מחקר זה בכך שהוא עוזר בהבניית ידע מקצועי, חינוכי ומתודולוגי, הוא מקשר בין הניסיון האישי שלי לתיאוריות העוסקות ב "חוויית הצפייה". עם זאת יש לציין שעבודת הסיכום בקורס המחקר האיכותני אינה מעלה לדיון את הסוגיות כבדות משקל הנוגעות לאופן השפעתו של המדיום והדרך שבו הוא מעביר את מסרים שלו לצופה, אלה להצליב בין תחומים וקבוצה מצומצמת של תיאוריות הרלוונטיות לשילוב התחומים באמצעות המחקר האיכותני, זאת על מנת להבין את הקשרים ההדדיים והאידיאולוגיים ביניהם ובתוכם.
במשך שתיים עשרה שנה שאני מלמד את תחומיי המדיה, אספתי כמה תובנות הנוגעות להשפעתם של סרטים, על אופן השיח של התלמידים בחיי היום יום, השפה , הדמויות, הפנמת תפיסה העולם של הסרטים ודרך ההשפעה שלהם, במחקר זה אנסה לבחון אותם בכלים מתודולוגיים שהתלמידים הם – קהל פרשני, כקבוצת נחקרים החל ברמת המיקרו:מאפיינים פסיכולוגיים של הפרט וכלה ברמת המקרו:חברה, תרבות. על מטרת המחקר לבחון כיצד הסרט משמש כסוכן המשפיע במארג חיי היום יום של הצופים, וכיצד הם  מפרשים אותו. מטרת המחקר לחשוף את האופן בו ילדים מגיבים ל "חווית הצפייה" וכיצד הם משתמשים במסרים: הצפנות, הסקות לעצב תפיסתם החברתית במהלך התקשרותם החברתית  בחיי היום .