פרה סמינריון בניהול הפרסום- סלבריטאים בפרסומות

תקציר העבודה

עבודה זו בוחנת את אפקטיביות השימוש בדמות מפורסמת בפרסומות .
בתחילת המאה ה-20 חדרה תופעת הסלבריטאיות לאושיות החברה, המדיה והתרבות. פולחן אדם מפורסם נעשה שכיח בסביבות העולם ויכול לנבוע מצורך התפתחותי להזדהות וקרבה (kara chan& cong zhang , 2007). בעשרות שנים האחרונות, פרסומות המשלבות ידוענים מקומיים ואו בינ"ל הולכות וצוברות תאוצה בארה"ב ובעולם כולו וזו הולכת ונהיית אסטרטגיית פרסום פופולארית  ביותר, מדי שנה מוציאים המפרסמים מיליוני דולרים בחוזים עם סלבריטי בולטים. (Jung-Gyo Lee,2008 & (Esther Thorson   הערכות מדברות על נתח של כ20% – מכלל מסעות הפרסום הנערכים כיום באמצעי התקשורת האמריקניים אשר משתמשים בסלבריטאים כדוברים. הבסיס העיקרי לשימוש בסלבריטי הוא השאיפות של הצרכן להזדהות עם דמות מוכרת ולחקות את התנהגותה או לאמץ את עמדותיה, ולכן מפרסמים רבים משתמשים באסטרטגיית פרסום זו. הבעיה המחקרית- הבעיה המחקרית המרכזית אותה ברצוני לבדוק היא- האם קיים קשר בין הופעת הסלבריטי בפרסומות לבין אפקטיביות הפרסומות- השפעה על התנהגות ועמדת הצרכן כלפי המוצר המפורסם  השערת המחקר-    השערת המחקר היא שקיים קשר חיובי, חזק בין הופעת הסלבריטי בפרסומות לבין עמדתו והתנהגותו של הצרכן.
שיטות וגישות המחקר- סקירה וניתוח של מאמרים אקדמאיים וסקירה ספרותית בתחום שאלת המחקר והשוואה למסקנות עיקריות.
שימוש בידוענים בפרסומות- אנשים מפורסמים, מוערצים כי הם יותר אטרקטיביים, יש להם מה להציע- יופי, עושר, תכונות בולטות שהצרכן ירצה להזדהות ולחקות אותם (kara chan& cong zhang , 2007).                ולכן המפרסמים ממהרים להשתמש בסלבריטי ולשכור את שירותיהם לטובת פרסום מוצריהם.   כיום יש מספר גישות מקובלות לשימוש המפרסמים בסלבריטי:
1.      משתמש מפורסם- זהו סלבריטי שמשתמש במוצר או בשירות שאינם קשורים לעיסוקיו או הישגיו. לדוגמא: אנתוני פארקר מפרסם רכב שטח יוקרתי, יאיר לפיד מפרסם בנק מוביל.

2 .      המומחה המקצועי- סלבריטי שתחום עיסוקו רלוונטי למוצר אותו הוא מפרסם. לדוגמא: שף ידוע המפרסם תנורי אפייה, במאי סרטים מפורסם אשר מפרסם מצלמות וידאו.

3 .      הסלבריטי כמותג- לעיתים המותג נבנה סביב דמותו של הסלבריטי, שמזוהה איתו באופן מלא. לדוגמא: נעליי אייר ג'ורדן, תמרוקים של פנינה רוזנבלום.

4 .      שחקן/זמר/קומיקאי: שימוש בדמויות מפורסמות מתחום אומנויות הבמה, שתורמות את יכולותיהן האומנותיות לגילום דמויות בפרסומת: משה איבגי כדוד אחיטוב, זאב רווח ב-"מיאו חתולה".
5.      דמות טלוויזיונית קומית:
כאשר נולדת דמות טלוויזיונית שצוברת פופולאריות, ימצא תמיד הפרסומאי הזריז שירצה לעשות בה שימוש: לדוגמא – הקופאית לובה, החרצופים.

6 .      דוגמנית-סלבריטאית:
כשמפרסמים מותגי אופנה, יש משמעות שונה לגמרי לבחירה של דוגמן/נית מן השורה מול דוגמן/נית סלבריטאית, הן מבחינת העלות והן מבחינת ההקרנה על המותגSiri Agrell,2008) ). לדוגמא- יעל בר זוהר לפוקס, סנדי בר למשביר לצרכן.
7.       המנכ"ל הסלבריטי:
במקרים מסוימים נעשה שימוש במנכ"ל הכריזמטי של חברות לקידום מוצריהם. דוגמאות בולטות הם ריצ'ארד ברנסון מוירג'ין ולי איאקוקה מקרייזלר. 
8 .      שימוש בקולו של המפורסם –  לעיתים נעשה שימוש בקולות של סלבריטאים בפרסומות קולות המוכרים לצרכנים, זוהי אסטרטגיית פרסום עדינה יותר מאשר הצגת הסלבריטי בפרסומת (mark r. forehand & Andrew perkins, 2005) כדוגמת : רפי גינת המוכר לכל המדינה בקולו הרדיופוני. תוכן העניינים-
1 . מבוא
2. שימוש בידוענים בפרסומות
3 . יתרונות השימוש הסלבריטי בפרסומות
4 . חסרונות השימוש בסלבריטי בפרסומות 5. השפעת הידוען על הצרכן ועמדותיו כלפי המוצרים
6 . השפעת הידוען על הצרכן ועמדותיו כלפי המוצרים- המשך 7. דיון ומסקנות
8 .
 ביבליוגרפיה