המחקר בוחן את האופן שבו אנשים ובייחוד אחים, הגדלים ביחד, עשויים באופן ישיר ועקיף ללמד זה את זה לפחד ולפתח פוביות או חרדה. ציון העבודה 98.

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

תקציר חווית הלמידה של פחדים, פוביות וחרדה בין אחאים מבוא                                                                  חרדה, פוביות ופחדים ספציפיים הם נפוצים ועלולים לגרום מצוקה רבה. המחקר על הסיבות לפוביות וחרדה, מצביע על השפעה גנטית, והשפעה סביבתית. המחקר הנוכחי בוחן השפעה סביבתית שטרם נחקרה: האופן שבו אחים, הגדלים ביחד, עשויים באופן ישיר ועקיף ללמד זה את זה לפחד ולפתח פוביות. שיטה במחקר השתתפו 50 זוגות אחים, בגילאי 18 ומעלה, משני המינים: 30 גברים ו-70 נשים. כלי המחקר היו שאלונים שבחנו חרדה תכונתית, במשפחה ובילדות, סימפטומים לפוביות, היכולת לזהות רגשות, רמת האמפתיה וחווית הלמידה בין אחים.
השערות המחקר
1 . אח אשר יש לו חרדה גבוהה או פחדים ספציפיים, ירגיש כי למד התנהגויות הקשורות לכך מאחיו.
2 . האחים הצעירים יותר ירגישו כי קיבלו התנהגויות הקשורות לחרדה ופחדים מאחיהם, יותר מאשר האחים המבוגרים.
3 . א.
ככל שרמת החרדה והפחדים תהיה גבוהה יותר אצל אח א', כך רמת הפוביות תהיה גבוהה יותר אצל אח ב'.     ב. ככל שחווית למידת החרדה והפוביות מאח ב' תהיה גבוהה יותר אצל אח א', רמת החרדה אצל אח ב' תהיה גבוהה יותר.
תוצאות
1 .
ההשערה אוששה באופן חלקי. נמצא כי אח אשר יש לו פוביות ספציפיות ופחד ממפלצות בילדות, מרגיש כי למד התנהגויות הקשורות לכך מאחיו (F(2,97)=28.946, p<.05). 2 . ההשערה נדחתה. לא נמצאו הבדלים בין הרגשת האחים הצעירים יותר לבין המבוגרים יותר בהתנהגויות הקשורות לחרדה ופחדים על פי בדיקת חווית חרדה של האחים ( t(96)=-0.709, p>.05), חווית האמפתיה של האחים (p>.05 t(96)=-0.064,) וחווית הפוביות של האחים (p>.05 t(96)=-0.049,).
3.
א. ההשערה אוששה באופן חלקי. נמצא כי רמת החרדה התכונתית והפוביות אצל אח א', מנבאת את רמת הפוביות אצל אח ב' (F(2,47)=6.326, p<.05).      ב. ההשערה אוששה באופן חלקי. נמצא כי חווית למידת הפוביות מאח ב' אצל אח א', מנבאת את רמת החרדה אצל אח ב' (F(1,48)=5.186, p<.05). דיון ומסקנות מממצאי המחקר הנוכחי, ניתן ללמוד כי אחים הם חלק מהגורמים בסביבתנו אשר מעצבים את אישיותנו גם בתחום החרדה והפחדים. כמו כן, ייתכן כי אדם חרד ומפוחד יותר, פתוח יותר לנושא ונוטה לשים לב להתנהגויות כאלה אצל אחיו. ייתכן כי הוא מצליח לראות את הפחדים אצל אחיו באופן ברור יותר, וכך מרגיש כי למד ממנו התנהגויות אלה וההיפך. תוכן עניינים פרק המבוא -3 פרק השיטה ...7 פרק התוצאות 10 פרק הדיון -.15 ביבליוגרפיה ...19