תכנון יחידת לימוד בנושא מלחמת העולם הראשונה

תקציר העבודה

תכנון יחידת לימוד בנושא מלחמת העולם הראשונה מלחמת העולם הראשונה – מבוא
היסטורי מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשה בין השנים 1914 – 1918, הייתה המלחמה הראשונה בה היו מעורבות אומות המקיפות יותר מחצי מכדור הארץ, כלומר – מלחמת עולם. במלחמה בין מדינות ההסכמה ומעצמות המרכז נהרגו למעלה מ-18.5 מיליון בני אדם, רובם מהצבאות הלוחמים באירופה. עד שהחלה מלחמת העולם השנייה, כונתה המלחמה בשם המלחמה הגדולה או המלחמה שתסיים את המלחמות, אף שהשם '"מלחמת העולם הראשונה" נטבע כבר בשנת 1920 על ידי  קולונל צ'ארלס רפינגטון בספרו "The first world war, 1914-1918”.
המלחמה התקיימה בחמש חזיתות עיקריות, שמהן שתיים, המערבית והמזרחית, היו החשובות ביותר:
·                     החזית המערבית: בלגיה ומערב צרפת ·                     החזית המזרחית: מזרח אירופה, גבול האימפריה הרוסית ·                     חזית הבלקן ·                     חזית המזרח התיכון: נפרשה על-פני שטחי האימפריה העות'מאנית ·                     החזית האיטלקית: אזור צפון איטליה כמו כן התקיימה לחימה בזירה הימית ובמספר חזיתות משניות, כגון דרום מזרח אסיה, הים הצפוני, אפריקה ועוד.
מלחמת העולם הראשונה, שבני דורה כינו אותה "המלחמה הגדולה" הייתה שונה במובנים רבים מכל דבר שידע העולם קודם.
המלחמה, שההכנות לקראתה נמשכו זמן רב, התנהלה ארבע שנים ושלושה חודשים ביבשה, באוויר, בים ומתחת לפני הים. המלחמה נועדה מלכתחילה להיות מלחמת תנועה מהירה, אך עד מהרה הפכה המלחמה למלחמת חפירות; כוח האש של המקלע והארטילריה עלה על כוח התנועה של הצבאות. התובלה הממונעת והתעופה היו עדיין בחיתוליהן, ואת הטנק רק החלו לפתח. הגורם המיידי שהביא לפרוץ המלחמה הוא רצח פרנץ פרדיננד, הארכידוכס ויורש העצר האוסטרי.
הרצח אירע ב-28 ביוני 1914 בסרייבו, בירת בוסניה, שהייתה בתחום האימפריה האוסטרו-הונגרית. תושבי סרייבו היו סלאבים ושאפו להתאחד עם המדינה השכנה סרביה. ממשלת אוסטריה דרשה בעקבות הרצח מסרביה כמה דרישות שאחת מהן הייתה שחוקרי הרצח יהיו חוקרים אוסטרים. סרביה הסכימה לכל דרישות אוסטריה אך סירבה לדרישה לנוכחות אוסטרית בחקירה משום שהדבר יהווה פגיעה בריבונותה, בתגובה הכריזה הממלכה האוסטרו-הונגרית מלחמה על סרביה ופלשה אליה. רוסיה, שהייתה בעלת בריתה של סרביה, הכריזה מלחמה על אוסטריה והחלה בגיוס צבא. מערכת הבריתות באירופה הופעלה. הרוצח היה גברילו פרינציפ, סטודנט סרבי מבוסניה. על-אף שההתנקשות הובילה לפרוץ המלחמה, הייתה זו רק העילה המיידית. המלחמה פרצה בעקבות סכסוכים פנימיים באירופה, ששורשיהם נעוצים בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. המלחמה בין צרפת לפרוסיה בשנים 1870 – 1871
הביאה עמה לא רק את ביסוסה של האימפריה הגרמנית, אלא גם מורשת של טינה בין צרפת לגרמניה, בעקבות הסיפוח הגרמני של אלזס-לורן. תחת הדרכתו הפוליטית של הקאנצלר הראשון שלה, אוטו פון ביסמרק, חיזקה גרמניה את מעמדה באירופה באמצעות ברית עם אוסטרו-הונגריה והבנה דיפלומטית עם רוסיה.
כניסתו לתפקיד בשנת 1888
של הקייזר וילהלם השני הביאה לכס המלכות הגרמני שליט צעיר, הנחוש בדעתו לכוון את המדיניות בעצמו, חרף שיפוטו הדיפלומטי הפזיז. בגלל תוצאות הבחירות ב-1890, בהן מפלגות המרכז והשמאל הגיעו להישגים מרשימים, וחלקית בשל חוסר חיבתו לקנצלר, שהדריך את סבו במשך רוב הקריירה שלו, גרם וילהלם להתפטרותו של ביסמרק.
חלק ניכר מהישגיו של ביסמרק ירד לטמיון בשנים שבאו לאחר מכן, כיוון שווילהלם לא הצליח לחדש את –