עבודת מחקר בנושא יחסי הגומלין בין היועץ החינוכי להורי התלמיד לקוי הלמידה והשלכותיו על שילובו החברתי בבית הספר היסודי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בנושא טכניקות מחקר נושא המחקר: יחסי הגומלין בין היועץ החינוכי להורי התלמיד לקוי הלמידה והשלכותיו על שילובו החברתי בבית הספר היסודי תוכן עניינים
מבוא. 3
1 . טכניקות מחקר. 5
1 .1 הגדרות. 5
מחקר איכותי 5
1 .2 רציונאל מחקרי 7
2 . כלי מחקר. 9
2 .1 הגדרות. 9
2 .2 מהלך המחקר. 12
3 . איכות נתונים.. 14
ביבליוגרפיה. 16
נספחים.. 17
תקציר רציונאל אקדמי:
הורות כיום הינה מן המשימות הקשות והמאתגרות הניצבות בפני אדם במעגל חייו. זו משימה מורכבת ומשתנה בשל השינויים שעברו על העולם כולו. החברה מטילה על כתפי ההורים אחריות רבה וחסרת גבולות, וכתוצאה מכך הם דורשים מעצמם דרישות מחמירות . השיח המודרני המתנהל סביב נושא ההורות גורם לרמות אשמה גבוהות של ההורים (1989, Lemasters&Defrain מתוך ארהרד וקלינגמן, 2004). רגשות האשם של ההורים נגרמים גם עקב כך שהם נשפטים כיום בסטנדרטים מחמירים יותר הן על ידי ילדיהם, הן על ידי אנשי המקצוע כגון: מורים ויועצים והן על ידי ההורים עצמם (אייל מתוך ארהרד וקלינגמן, 2004). העידן הפוסטמודרני שבו אנו חיים מעמיד לפני כולנו את האתגר של חיים בעמימות ובחוסר ביטחון אך יחד עם זאת  עידן זה שם במרכז את קבלת השונה  ואת  הדרישה לחינוכם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בסביבה חינוכית הקרובה ביותר לסביבה הנורמטיבית, כפי שנאמר בחוק החינוך המיוחד  אשר נחקק בשנת 1988. החוק מדגיש את מחויבותה של מערכת החינוך לשוויון הזדמנויות, לצדק חברתי ולשילובם של כל התלמידים במסגרת אחידה, מקיפה וגמישה הנענית לצרכים של כל אחד מן התלמידים הלומדים בה. דרישה זו מתמקדת בשילובם הפיזי, החינוכי והחברתי של התלמידים עם צרכים מיוחדים יחד עם חברים בני גילם בקהילתם (ארהרד וקלינגמן, 2004). חוק החינוך המיוחד הופך את ההורים לשותפים בקבלת ההחלטות המרכזיות הנוגעות בילדם, ניתנת להורים אפשרות לבחור את המסגרת החינוכית וקיימת מגמה להיענות לבחירתם (איגל, תקשורת אישית, 5.8.2002 מתוך טור-כספא וכהן מתוך ארהרד וקלינגמן, 2004). בהתאם למה שנאמר עד כה תוכנית השילוב מחייבת ראייה מערכתית ופיתוח אקלים מיטבי על מנת לקדם תהליכי למידה ותפקוד חברתי מוצלחים של התלמיד עם הצרכים המיוחדים . היועץ החינוכי  הינו לרוב האדם המרכזי בצוות הבית ספרי העומד בקשר עם מורי התלמיד ועם ההורים, הוא נתפס כאדם שמכיר היטב את הילד וצרכיו. ליועץ יש את היכולת המקצועית ליצור אווירה של אמון ותקשורת זורמת בין כל חברי הצוות, ובו בזמן הוא יכול להפחית את תחושת המאוימות של ההורים ולגרום להם תחושה שהם חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת ההחלטות (Greer,Greer&Woody,1995
 מתוך  ארהרד וקלינגמן,2004 ). מעמד של שותפות בקבלת ההחלטות המרכזיות בין הורי התלמיד המשולב, יועצת בית הספר, הסגל החינוכי והתלמיד עצמו הם אלו שעשויים לתרום באופן משמעותי להצלחת שילובו החברתי והלימודי של הילד לקויי הלמידה במערכת החינוך הכללית. במחקר זה מתמקדת החוקרת בהשפעת יחסי הגומלין  בין היועצת החינוכית והורי התלמיד לקויי הלמידה לבין שילובו החברתי בכיתה הגדולה. נושא המחקר: יחסי הגומלין בין היועץ החינוכי להורי התלמיד לקוי הלמידה והשלכותיו על שילובו החברתי בבית הספר היסודי שאלות המחקר:
יועץ חינוכי- הגדרת תפקיד מאפיינים חברתיים של לקויי למידה דפוסי התמודדות בבי"ס עם הורים לילדים ליקויי למידה מטרות המחקר: במחקר זה החוקרת בודקת כיצד יחסי הגומלין בין יועצת בית הספר ובין הורים לילד לקויי למידה משפיע על שילובו  החברתי של הילד במטרה להגיע לבניית סדנה ליועץ החינוכי לליווי הורים לתלמידים לקויי למידה משולבים.
רציונאל פרופסיונאלי:  בעידן הפוסט מודרני סוגיית המשפחה בכלל והורות בפרט מעלים שאלות רבות כמו: עד כמה ההורים רשאים להתערב לילד? מה מיקומם של ההורים בבית הספר? בנוסף גם סוגיית בית הספר בעידן זה מעלה שאלות כמו: מה צריכה להיות מידת ההתערבות של בית הספר בנעשה בבית? מה מידת ההתערבות של בית הספר ביחסים בין ההורה לתלמיד המשולב? סוגיות אלו מאוד עניינו את החוקרת שבמקצועה מורה לחינוך מיוחד. היא מתמודדת באופן יום-יומי עם תלמידים משולבים ועם הוריהם ורואה חשיבות רבה בקיום יחסי הגומלין בין אנשי המקצוע השונים כבסיס טוב לשילובו החברתי של התלמיד לקויי למידה. החוקרת חושבת שנושא זה ראוי להחקר ויחד עם זאת להיות מודגש בבתי ספר משלבים.   הקדמה: במחקר זה החוקרת מקווה להגיע לתובנות ראשוניות בנושא השפעת יחסי הגומלין בין היועץ החינוכי להורי התלמיד לקויי הלמידה והשפעתם על שילובו החברתי של התלמיד לקוי הלמידה בכיתה גדולה.
לצורך ביצוע המחקר החוקרת מעוניינת להכיר פרדיגמות מחקר שונות, את טכניקות המחקר ואת כלי המחקר בכל פרדיגמה ופרדיגמה, כדי שיאפשרו לה לאסוף את הנתונים בצורה היעילה והטובה ביותר.