השפעת יישום תקן בינלאומי 19 (הטבות לעובדים), על דוחות של חברות ישראליות עם המעבר לתקינת ה-IFRS – היבטים תיאורטיים ואמפיריים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בכל מה שקשור להטבות עובדים, הלכה עד עכשיו התקינה המקומית בדרך השמרנית ביותר, ודרשה בעצם להציג את ההפרשות שהפירמה הייתה עשויה להפריש מחר לדוגמא, במידה שהיא הייתה מפטרת את כל העובדים.  הפרשות אלו הוצגו עד היום במאזנים בסעיף עתודה לפיצויי עובדים. למעשה עד המעבר לדיווח לפי כללי הIFRS- טיפלה החברה בהטבות אלו לפי כללי החשבונאות הישראלים המקובלים, אשר נקבעו בגילוי דעת היסטוריים, משנת 1979, של לשכת רואי החשבון. גילוי הדעת הישראליים שטיפלו בנושא זה היו: גילוי דעת 19 שטיפל בדיווח לגבי זכאות עובדים לחופשה וכן גילוי דעת 20 שטיפל בדיווח החשבונאי לגבי פיצוי פיטורים, פיצוי פרישה ופנסיה. עם המעבר לתקינה הבינלאומית  IFRSובהתאם לתקן בינלאומי מס' 19 הפרשות אלו הולכות להירשם בצורה הרבה יותר כלכלית, בהתאם להערכות אקטואריות שיבוצעו, שיתאימו בצורה טובה יותר למהלך העסקים השוטף של החברות.
במילים אחרות, עם המעבר לתקינה הבינלאומית חלו שינויים מהותיים בחישוב ההפרשות כאשר הפרשה לפיצויים מחושבת על בסיס אקטוארי המביא בחשבון מספר פרמטרים- וותק העובדים, משך העבודה הצפוי של העובדים, עליות שכר ריאליות צפויות ופרמטרים נוספים שיפורטו במהלך העבודה. שיטה זו הביאה לשלוש שיטות הצגה בדו"חות הכספיים, דרך דו"ח רווח והפסד , דרך העודפים ואת שיטת "המסדרון". לשינויים בחישוב ההפרשות בגין הטבות לעובדים ולגילוי בנושא זה יש השפעות נוספות כמו למשל בשוק ההון, כפי שבא לידי ביטוי במחקר שביצע גלאום (2009) בו הוא מציג תוצאות של מחקרים אמפירים. מן המחקרים עולה כי המידע לעניין הדיווח החשבונאי בנושא הפנסיות של החברה כפי שהוא מוצג בדוחות הכספיים מתבטא גם הן במחירי המניות והן במחירי האג"חים של החברה ומצביע על מידת הרלוונטיות של המידע עבור המשקיעים.
על רקע אימוצים של תקני החשבונאות הבינלאומיים מתעוררת השאלה מה הן ההשפעות העסקיות הריאליות של יישום תקן בינלאומי מס' 19, אם בכלל, והאם כתוצאה משינוי באופן המדידה יתכנו השפעות משמעותיות בהתחייבות החברה בגין סיום יחסי עובד. בעבודתי זו אנסה לענות על שאלות אלו כאשר ההשערה שלי היא כי השיטה הישנה בה הכירה החברה בהתחייבויותיה לפיצויים כלפי עובדיה "Shut Down Method", גרמה לחברה להפריש סכומים רבים כהתחייבות לאורך השנים, ומאחר והחברה לא צפויה לשלם לכל העובדים במיידי את הפיצויים לדוגמה, ייתכן שבערך הנוכחי בניכוי נכסי התוכנית להטבה יביאו את החברה לקיטון משמעותי בהתחייבות שלה לפיצויים.
תוכן עניינים:                                                                                                                עמוד
1 .      מבוא -3
2 .      היבטים תיאורטיים
2 .1.            IFRS 19- לפני ואחרי -…4
2 .2.            הטבות לטווח הקצר –..6
2 .3.           הטבות אחרות לזמן ארוך –..6
2 .4.           הטבות בגין פיטורין -7
2 .5.           הטבות עובד לאחר סיום עסקה -7-8
·        תוכנית הפקדה מוגדרת …7-8       ·        תוכנית הטבה מוגדרת -8
2 .6.           רווחים והפסדים אקטואריים -..8
2 .7.           חלופות לטיפול בהפסדים ורווחים אקטואריים .9      
2 .8.           סוגיות ב- IAS 19 …10 ·        הגדרת נכס תוכנית -..10 ·        פוליסות ביטוחי מנהלים מלפני שנת 2004 -.11
·        פרשנות מספר 14 של הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי-11
·        הפרשה לחופשה –.12
·        סוגיות ביישום השווי ההוגן- הריבית להיוון -12
2 .9.           יישום לראשונה של התקינה הבינלאומית -13
2 .10.       השלכות בישראל ושוק ההון -..14
2 .11.       הביטים מוסדיים- היבטי מס -…15
2 .12.       השערות המחקר -…16

3 .      היבטים תיאורטיים
3 .1.           בחירת המדגם –17
3 .2.           מתודולוגיה –…18
3 .3.           תוצאות המחקר -..18-19
3 .4.           מסקנות …20
4 .      סיכום -.20 5.      ביבליוגרפיה –..21-22