סוגיית הפוליגרף במשפט הפלילי ובמשפט העברי.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

בית הספר למשפטים עבודה בנושא פוליגרף מגישה: מורן סעדון מסלול:1
מאי 2008
פוליגרף זהו נושא מורכב השנוי במחלוקת מסיבות רבות והפולמוס לגביו נמשך עד היום! חלק הארי בוויכוח,נסב על שאלת תוקפם של שיפוטים המבוססים על פוליגרף ודיוקם. האם בדיקת הפוליגרף קבילה במשפט? האם בדיקת הפוליגרף אמינה? כיצד מבצעים בדיקת פוליגרף? בעקבות חשיבות הנושא והשפעתו על המשפט המודרני רבים מנסים לפענח את עניין המסתורין הגלום בפוליגרף, בעבודתי אנסה לסקר את עניין  הפוליגרף ואציג דברים, כגון:
1.מהו הפוליגרף?
2.תהליך הבדיקה.
3.הבעתיות בבדיקה.
4.ההיבט המשפטי של פוליגרף (במשפט הפלילי ובמשפט האזרחי).
5.פוליגרף במשפט העברי.
6 . מקרים ופסקי דין שבהם השתמשו בפוליגרף כראייה מהו פוליגרף???? הפוליגרף הומצא בתחילת המאה העשרים בארצות הברית על ידי ויליאם מרסטון. בסיס פעולת מכונת הפוליגרף היא גילוי שינויים פיזיולוגיים (עלייה בלחץ הדם ושינוי קצב הלב) על ידי רישום השינויים כגרף פעילות. למכונת הפוליגרף בימינו שימושים בתחומים שונים, כאשר עיקר פעילותה היא בתחום חקירות פלילים, חקירות הונאה, בענף התעסוקה ובתחומים בין אישיים. זהו מכשיר שנועד לקלוט את תגובותיו הבלתי רצוניות של בן אדם כדי לבדוק אם הוא משקר. שם נפוץ נוסף למכשיר הוא "מכונת אמת"(בארה"ב, השם הנפוץ של מכשיר הפוליגרף הוא lie detector = גלאי שקר וזה השם המתאים יותר מאשר מכונת אמת.( הפוליגרף משמש בעיקר בחקירות פלילים, אך משמש גם בתעסוקה ובאבטחה. אמינות הפוליגרף, כמו גם לגיטימיות השימוש בו, שנויות במחלוקת.מקור השם פוליגרף בא מיוונית ומשמעו רב (פולי) רישום (גרף). מדובר במכשיר שהומצא בשנות ה-20 של המאה ה-20 בארצות הברית לצורך אבחון אמת או שקר. הפוליגרף מבוסס על ההנחה שכאשר אדם משקר, מתרחשים בגופו שינויים פיזיולוגיים בלתי נשלטים כגון: עלייה בלחץ דם, שינוי בקצב הדופק, שינוי במוליכות החשמלית של העור ועוד. מכשיר זה מתרגם את התגובות הפיזיולוגיות הנקלטות מגוף הנבדק,לרישומים גראפיים אותם ממומחה הפוליגרף מאבחן האם הם תגובות המעידות על אמירת שקר או אמת.לא ניתן לאבחן אמת בלחיצת כפתור-התגובות הפיזיולוגיות הנמדדות ע"י פוליגרף נובעות ממערכת העצבים האוטונומית, ועל כן, בניגוד ל"אגדות עממיות" מסוימות הרווחות בציבור, אינן ניתנות לשליטה ו/או לשינוי ע"י הנבדק בבדיקת פוליגרף.בניגוד לאמונה רווחת נוספת, פוליגרף אינו מכונה שבלחיצה על כפתור מאבחנת אמת או שקר, אלא תהליך פסיכו פיזיולוגי מורכב המחייב שילוב בין מכשיר פוליגרף תיקני, מומחה פוליגרף בעל הכשרה. המכשיר מבוסס על ההנחה כי כשאדם משקר מתרחשים בגופו שינויים פיזיים, בלתי נשלטים. תהליך הבדיקה:
חשיבות מכשיר פוליגרף ברורה, כמו גם חשיבותו של מומחה פוליגרף מוסמך ובעל הכשרה מתאימה. אולם, רבים נוטים להתעלם מן החשיבות המשמעותית של הליך בדיקת פוליגרף. במהלך בדיקת הפוליגרף, מוצגות בפני הנבדק שאלות, חלקן רלוונטיות לנושא הבדיקה וחלקן האחר, שאלות ביקורת ושאלות סרק. במהלך הבדיקה מוצמדים לגופו של הנבדק כבלים חשמליים, במטרה לעקוב אחר שינויים המתרחשים בגוף, בעת שהנבדק עונה על שאלותיו של הבודק. הנטייה הרווחת היא כי בדיקת הפוליגרף מהווה פגיעה בפרטיות, אשר עולה כדי …
העבודה ללא ביבליוגרפיה