ניהול הקו הראשון

תקציר העבודה

בצמוד לשנויים במבנה הכלכלה העולמית, החל מהמהפכה התעשייתית (בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת) ועד לגלובליזציה של ימנו, התפתח תפקיד הממונה הישיר והפך מתפקיד של "מפקח" על אנשים ל – "מנהל" בעל אחריות על צוות עובדים.
אחת ההגדרות הראשונות של תפקיד הממונה הישיר שייכת ל- טאב ומנהיים (1965):
" מנהל בדרג הנמוך ביותר של תפקידי הפיקוח עליהם מוטלת הפעלת אנשים וההוצאה לפועל בכפוף ללוח הזמנים ובהתאם להתמחויות שנקבעו בדרגים עליונים. " הגדרה מתארת את התפקיד כעבודת פיקוח בלבד ותואמת את הגישה "הטיילוריסטית", גישה שמרנית, המשקפת דרך חשיבה של תפקיד בדרג נמוך, זוטר ולא חשוב במעמד של מפקח ולא במעמד של מנהל. על פי תיאוריית ה – X  ו ה-Y של "מק'קרוגר" מוצג "המפקח" כעובד מסוג  X שכדי לגרום לו לבצע את תפקידו יש צורך להגדיר לו לוחות זמנים ונהלים ברורים וחד משמעיים שנקבעים עבורו בדרגים מעליו, "המפקח" הוא עוד בורג  קטן במנגנון.
כאמור, השינויים הכלל עולמיים בכלכלה ובתעשייה מביאים עמם שינויי והתפתחות גם בתפקיד הממונה הישיר. בשנת 1993 מגדיר BETTS את התפקיד כך:
"כל אדם שניתנת לו סמכות ואחריות לתכנן ולפקח על עבודה של קבוצה, תוך כדי מגע צמוד עמה." אנו רואים התפתחות עצומה בהגדרת התפקיד.
מ"מפקח" הפך התפקיד ל"מנהל" המקבל מהארגון סמכות ואחריות.
בנוסף, מתבקש המנהל גם לתכנן את העבודה ולא רק לפקח עליה. לא עוד "דרג נמוך" או בעל תפקיד זוטר שמקבל הנחיות קשיחות מלמעלה. כדי לתכנן את העבודה ולפקח על הביצוע  נדרשת מהמנהל מיומנות, ידע, ניסיון מקצועי וחשיבה עצמאית. חידוש נוסף הוא המגע הצמוד עם הקבוצה המרמז על תחום אחריות נוסף של המנהל.  אם בעבר היו העובדים חברים באיגוד מקצועי שדאג לתנאי העבודה שלהם ויצר עבורם קבוצת הזדהות, בתקופה זו המנהל הפך לאחראי על כוח האדם ותנאי העבודה (קביעת סידור העבודה וחלוקה למשמרות, הגדרת שעות עבודה, טיפול בחופשות, טפול בבעיות אישיות של העובד מול הארגון וכדומה). בנוסף, נדרש המנהל לגבש את העובדים הכפופים לו לקבוצה.
על התפתחות נוספת נתן ללמוד מההגדרה של  :BEDWARD "נושא תפקיד בעל אחריות יומיומית על צוות העובדים, תורם ליצור מוצרים ושירותים. לעתים בעל אחריות פיננסית." BEDWARDואחרים   (1997) כבר לא מדובר ב"מפקח" או "מנהל"  אלה ב"נושא תפקיד" שהוא חלק מהנהלת הארגון ושותף לקבלת החלטות, המנהל מחובר לחזון וליעדי הארגון. בהגדה של טאב ומנהיים דובר על "אנשים" אצל בסט מוגדרת "קבוצה" כאן כבר נדרש המנהל לגבש את העובדים לצוות, כנושא באחריות היום יומית נדרש המנהל לטפל במכלול רחב יותר של פעילויות הקשורות  בניהול המשאב האנושי .
פעילותו של המנהל אמורה לתורם לייצור וכוללת בנוסף אחריות פיננסית (רמיזה קלה להתייחסות לצוות כאל מרכז רווח והפסד). כדי לתרום לייצור חייב המנהל להיות בעל ידע מקצועי רחב, יכולת למידה גבוהה, יצירתי וערני לשנויים בתוך ומחוץ לארגון .    תוכן עניינים
·         מבוא
ניהול צוות ·         קבלת החלטות ·         אינטליגנציה רגשית ·         העצמת עובדים ·         הצגת מנהל קו ראשון נבחר ·         ביבליוגרפיה