מחויבות ארגונית

תקציר העבודה

מטלה בקורס: עקרונות הניהול (70-951) סקירת נושא בתחום הניהול הנושא:  מחויבות ארגונית (Organizational Commitment) שאלת המחקר: מהם הגורמים המשפיעים על מחוייבות ארגונית?
מגישים:
המאמרים:
מאמר א Social Desirability Response Bias, Gender, and Factors Influencing Organizational Commitment: An International Study Richard A. Bernardi Steven T. Guptill  Journal of Business Ethics (2008) 81:797–809
מאמר ב The Relationship Between Job Satisfaction, Occupational and Organizational Commitment of Academics Munevver Olcum Cetin Journal of American Academy of Business, Cambridge; Mar 2006; 8, 1; pg. 78
מאמר ג The Role of Justice Judgments in Explaining the Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Commitment CHRISTOPHER L MARTIN; NATHAN BENNETT Group & Organization Studies (1986-1998); Mar 1996; 21, 1; pg. 84
מאמר ד Intra-organizational network resources How they relate to career success and organizational commitment Nikos Bozionelos, University of Durham, Durham, UK; Mar 2007
תקציר עבודה זו מציגה ארבעה מאמרים, המוזכרים מעלה, העוסקים בגורמים המשפיעים על מחויבות ארגונית, ומשווה בין תוצאותיהם.
  השאלה המחקרית הגדרה כללית :
מחויבות ארגונית – תרומה אישית של עובד לקידום מטרות וערכים של הארגון והפקת רווח אישי בתמורה לתרומתו.
מחויבות ארגונית הינו נושא נרחב מאוד המעסיק ארגונים מסוגים שונים, הן בכיוון ההנהלה והן מכיוון הפרט, העובד המועסק בארגון. המחויבות היא לכלל הארגון כפי שהעובד תופס את הארגון (ולא לפרטים בתוך הארגון כגון: ממונים,עובדים וכ"ו) .  כפי שנראה ,לנושא זה התייחסות נרחבת בספרות הארגונית.
נושא המחויבות הארגונית מעסיק גופים שונים וכמובן גם ארגונים מקצועיים.
מחקר המחויבות הארגונית עוסק בנושאים הקשורים ליחסי העובדים עם הארגון שלהם, כיצד מממשים קשרים אלה כיצד הם משפיעים על  התנהגות העובד, רווחתו ותרומתו לארגון.
ומתוך כך ידועה החשיבות בהבנת התנאים התורמים להתפתחותה של המחויבות הארגונית, ולכן ככל שיהיו ידועים יותר הגורמים המשפיעים על המחויבות הארגונית יהיה אפשר להסיק מסקנות לפעול על פיהן על מנת ליצור תנאים חיוביים ולהשפיע על הפרט לקיום מחויבות ארגונית לטובת הארגון. מחויבות ארגונית הנה מערכת יחסים  בין  הארגון ובין העובדים  כאשר לארגון יש אינטרס לדאוג לעובדים ובכך לדאוג הן לרווחת העובדים והן לקידומו עצמו.
ישנם 3 סוגי מחויבות הנחשבים למרכיבים המרכזיים של מחויבות ארגונית :
מחויבות רגשית , מחויבות מתמשכת ומחויבות ערכית.
מחויבות רגשית – נאמנות, התקשרות והזדהות עם מטרות וערכי הארגון  (Mueller, Wallace & Price, 1992) מחויבות מתמשכת – הנטייה להישאר חבר בארגון בשל העלות הנתפסת עקב העזיבה "side-bets" – כל דבר שהעובד השקיע אשר יאבד או יאבד מערכו עקב עזיבת העובד  (Meyer & Allen 1984).
מחויבות ערכית- נטייה להישאר חבר בארגון בשל תחושת חובה ונאמנות ערכית הנובעות מנורמות מופנמות.
מחקרים רבים מראים על מתאמים שליליים בין מחויבות ארגונית לבין עזיבת מקום העבודה, כמו כן מתאמים שליליים בין מחויבות ארגונית להיעדרות מהעבודה, בניגוד נמצאו מתאמים חיוביים בין  מחויבות ארגונית לנוכחות בעבודה. נמצא שעובדים בעלי מחויבות גבוהה משקיעים מאמץ מעבר לנדרש במסגרת התפקיד הפורמאלי שלהם.
עבודה זו תעסוק בגורמים המשפיעים על מחויבות ארגונית, כמובן שמחקר זה יכיל רק חלק ממגוון הגורמים המשפעים על מחויבות ארגונית והמחקרים העוסקים בכך.
בעבודה זו נעסוק בגורמים  המשפיעים על מחויבות ארגונית כפי שמופיעים בארבעת המאמרים המצורפים , כאשר נתמקד בשביעות רצון העובד במקום העבודה כחלק מהחלטתו להישאר במקום העבודה, שביעות רצון הנובעת ממעמד מקום העבודה (reputation), דאגה לעובד, ביטחון בעובד והמשאבים העומדים לרשותו.