היסטוריה של החינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3189
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

1 . בשנת 1782 פרסם נפתלי הירץ וייזל את ספרו "דברי שלום ואמת" שעורר פולמוס בחברה היהודית באירופה.
א. מה היו התפיסות החינוכיות החדשניות שהציג וייזל בחוברת?
ב. מדוע עוררו דבריו של וייזל פולמוס. הסבר/י.
א. החוברת שפרסם וייזל בשנת 1782 באה כתגובה לכתב הסובלנות שפירסם הקיסר פרנץ יוזף השני באותה השנה. בכתב הסובלנות מבקש הקיסר להנחיל לכל הנתינים במדינות הנשלטות על ידיו (אוסטריה, הונגריה, גרמניה) חינוך אחיד בפיקוח המדינה. בבית הספר הזה ילמדו גרמנית ומדעים – מה שלא היה נהוג כלל ב"חדר" וספרי המוסר הנלמדים בבתי הספר של היהודים יצטרכו אף הם להיות מאושרים על ידי הפיקוח הממשלתי.                                                                                תפיסותיו החינוכיות של וייזל כפי שבאות לידי ביטוי במאמר מנסות לעלות בקנה אחד עם תפיסתו של הקיסר את החינוך. וייזל טוען כי החינוך צריך להיעשות בצורה אינדבידואלית לכל נער ולא על דרך של שינון בלתי פוסק של פסוקים מהתורה. החינוך גם היהודי צריך להיות מחולק לשתי מחלקות תורת האדם ותורת האלוקים. הוא טוען כי תורת האדם היא הבסיס ובלעדיה אי אפשר ללמוד ולהבין את תורת ה'. וייזל מעמיד את תורת האלוקים כמשנית לתורת האדם "והנה תורת האדם קודמת בזמן לחוקי האלוהים העליונים…" (וייזל:1886). אך שתי התורות טוען וייזל קשורות אחת בשנייה. גם תורת האדם היא בעל ערך דתי כי דרך ארץ קודמת לתורה. מי שלומד את תורת האלוקים בלבד מוסיף וייזל לא יהנו ממנו לא חכמי ישראל ולא שאר בני האדם, אך מי שיודע את תורת האדם ופחות את תורת האלוקים "אף על פי שלא ייהנו מאורו חכמי ישראל בחוכמת התורה ייהנו ממנו שאר בני האדם שבכל העמים" (שם) רוצה לומר ייהנו מנימוסיו ומערכיו ויכירו בחינוכו הראוי של אותו אדם.
ב. רבני הקהילה היהודית של אותה תקופה הוכו בתדהמה לאור דבריו של וייזל באיגרתו. התדהמה היתה גדולה ומפתיעה מאחר ואותם רבנים נתנו גיבוי לדבריו הקודמים-