חמאס - תהליכי מיסוד ופוליטיזציה

תקציר העבודה

חמאס נולדה בשיאו של המשבר בתנועה הלאומית הפלסטינית, זמן קצר לאחר התפרצות האינתיפאדה ברצועת עזה ובגדה המערבית בדצמבר 1987. היא הגיעה כנציגה של תפיסת עולם דתית עם אסטרטגיה מדינית של הבטחה לתיקון תוך השגת המטרה הלאומית (משעל וסלע, 2008). פירוש שמה המילולי הוא התלהבות, אומץ, להט, והיא נחשפה לראשונה לציבור בכרוז שנשא את חתימתה ב 14 בדצמבר 1987 – תאריך שהוכרז כיום היווסדה הרשמי (אביעד, 2008).
ראשיתה של החמאס בתנועת "האחים המוסלמים", שנוסדה בסוף שנות ה 20 במצרים ושמה לעצמה למטרה להילחם בהשפעות המערביות על החברה המוסלמית ולכונן מדינה אסלאמית.
פעילי "האחים" ברצועת עזה פעלו לגיבוש גרעין מגובש של פעילים אשר יהיו נאמנים לדרכה של התנועה (אביעד, 2008). בשורת הזרם הלאומי לא הוכיחה את עצמה במבחן הזמן והציבור הפלסטיני נאלץ להתמודד עם מציאות כלכלית קשה במיוחד וכשלון של תהליכים מדיניים, גורמים אשר הפנו רבים מהפלסטינים לתלות את יהבם לעבר האסלאם. תנאים אלו הבשילו את מקומה של אגודת המוג'מע' האסלאמי אשר קמה בשנת 1973 ע"י השיח' אחמד יאסין ותומכיו. האגודה קמה כארגון דתי המקיף תחומי פעילות חברתיים מגוונים שיצרה מערכת שירותים חלופית לזו שהמדינה אמורה לספק (שטיינברג, 2008) .
בנוסף לאהדה שצברה האגודה בקרב הפלסטינים, תודות לפועלה הנחוץ שקנה את לבם של רבים, נראה היה כי מהלכים נוספים המתרחשים במזרח התיכון במגמות של חזרה לדרך האסלאם ממנפים את מעמדה בשטחים; עליית שלטון ח'ומייני באיראן שהיוותה הוכחה לאפשרות כינונה של מדינה אסלאמית הלכה למעשה, ופלישת הסובייטים באפגניסטאן שריחפה כענן מאיים על תרבות האסלאם וגררה תגובה של פעולות ג'יהאד.
במהלך העבודה נסקור את ייחודה של התנועה האסלאמית אשר עברה תהפוכות רבות לאורך שנות קיומה וחצתה גבולות של יכולות פוליטיות מרשימות בזכות אופיה הסתגלני. תחילה נדון בתהליכי המיסוד של חמאס, תוך התמקדות במאפיינים פורמאליים ובלתי פורמאליים, החל מגלגולה הראשוני – המוג'מע' האסלאמי, ועד לימי כהונתה במועצה המחוקקת. ולאחר מכן נעמוד על תהליכיה הפולטיים שדרשו התאמה מיוחדת בין האינטרסים המובילים של התנועה ובין מתן מענה לציפיות הציבור.
תוכן עניינים
מבוא -..2
פרק א'- תהליכי מיסוד של תנועת האסלאם
1 .1  שורשי החמאס כארגון צדקה ופעילות חברתית –
3,4
1 .2  מאגודה פלנטרופית לארגון מזוין -..
4,5
1 .3  היררכיה –6-8
1 .4  תקופת הסכמי אוסלו –..9
1 .5  אבדות אסטרטגיות באינתיפאדת אל-אקצה –..10
1 .6  החמאס כממשלה –10-12
פרק ב' – תהליכי פוליטיזציה בקרב החמאס
2 .1
השפעה פוליטית בשיטה של חינוך ..13,14
2 .2
תפנית של פעילות באמצעים אלימים 14-16
2 .3
אסטרטגיות של ביניים ..16-19
2 .4
מגמות של השתתפות פוליטית -…19-22
דיון בהיבט משווה על האסלאם הפוליטי 23-26
סיכום -27
ביבליוגרפיה –28