בעבודה אסקור איך צמח רעיון הקמת הגדר המפריד בין הערבים והישראלים, ואבהיר את המטרות שבעקבותיה החליטה ישראל לבניית גדר הפרדה, ואציין השפעות הגדר על העם הפלסטיני. ואדון בשאלה מה העתיד של הגדר.

תקציר העבודה

תקציר העבודה כל מדינה בעולם חובה עליה להגן על אזרחיה ולשמור על שלומם. אולם, כל אמצעי שנבחר להשגת המטרה אסור שיפגע בזכויות אדם בסיסיות. ומדינת ישראל בחרה להקים גדר כדי להגן על תושביה היהודים מפני פיגועים ו"פעולות טרור"( לפי הצהרותיה ). התכנית להקמת גדר ההפרדה בתוואי המתוכנן פוגעת פגיעה אנושה ובלתי-מוצדקת בזכויות האדם הבסיסיות ביותר של הפלסטינים, ובהן הזכויות לפרנסה, לבריאות, לתנועה, לחינוך, לקניין ולקיום מינימאלי בכבוד. ואף גורמת לאנשים לחיות ב"מאסר" . ולמאסר זה יש השפעות מגוונות, החל ברמת הפרט ועד הרמה הלאומית.
אני בעבודה שלי אדון בנושא גדר ההפרדה, ובחרתי דווקא בנושא זה כי יש חשיבות רבה לזרות האור על השפעתו השלילית של גדר ההפרדה על העם הפלסטיני, וכי זה קשור לקורס זכויות האדם שאני עושה את העבודה במסגרתו. מבנה העבודה יהיה מורכב כמו שמפורט להלן : העבודה מורכבת  מארבעה פרקים: בפרק הראשון אני אסקור איך צמח רעיון הקמת הגדר  המפריד בין הערבים והישראלים, ומצד אחד אציג ההשקפה של הישראלים על גדר ההפרדה, כלומר את המניעים 'המוצהרים'  שדחף אותם להקים אותו, ומצד שני אציג את ההשקפה של הפלסטינים על גדר ההפרדה, במילים אחרות המניעים 'הלא מוצהרים' שדחפו את ישראל לבניית הגדר הזה. ובפרק השני אני אראה לכם את מאפייניו של גדר ההפרדה , מטרותיו ואבהיר את הסיבה העיקרית שבעקבותיה החליטה ישראל לבניית גדר .ובפרק השלישי ברצוני להציג את השפעותיו של הגדר במגוון תחומים ( חופש תנועה, חופש דת ופולחן, מערכת החינוך, וכלכלת ירושלים ) על העם הפלסטיני, ובמיוחד לאלו שגרים בירושלים וסביבתה.  ופרק הרביעי אדון בשאלה מה העתיד של הגדר ?  האם הגד ממשיך להתקיים ולהפריד בין הגדה המערבית וישראל, או יש סיכוי שהוא יוסר? ובסוף מובא דיון על המסקנות של העבודה, וסיכום.
תוכן העניינים : מבוא
–  2
פרק
1 : למה בונים חומה ?
–… 4
 פרק 2 : גדר ביטחון או גדר הפרדה -.. 6
פרק
3 : השפעותיו של גדר ההפרדה על האוכלוסייה הפלסטינית –..9
3 .1
: השפעת הגדר על חופש התנועה –
11
3 .2
השפעת הגדר על חופש הדת והפולחן 13
3 .3
השפעת הגדר על מערכת החינוך  – 14
3 .4
השפעת הגדר על כלכלת ירושלים –
15
פרק
4 : העתיד של גדר ההפרדה  — 16
דיון וסיכום —
18
העבודה בפונט 14