מהי האחריות המוסרית של פירמה המפעילה קזינו פיזי - בישראל ובעולם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 13904
מספר מקורות 87

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא. 3
1 . הימור קזינו, מה הוא ?. 4
2 . היסטוריה – נתונים כלליים על בתי קזינו בעולם.. 5
3 . חקירת קזינו  "Caesars Palace ". 8
4 . המבנה המשפטי של שוק ההימורים – ריסון חיצוני 9
4 .1 השוואה בין ישראל לארה"ב. 12
4 .2 עמדת המחוקק ואחריותו במתן לגיטימציה חוקית להפעלת בתי קזינו 14
4 .3 גירוי מהמרים באמצעות פרסום.. 17
5. האחריות המוסרית והחברתית המוטלת על מפעילי קזינו – מענה על שאלת  המחקר. 18
5.1 השאלות המוסריות העולות בהקשר להימורי קזינו 19
5.2 צד הביקוש להימורים – האם יש הצדקה לפטרנליזם?. 19
5.3  תועלתנות. 22
5.4  תעסוקה ותיירות. 22
5.5  גיוון בתרבות הפנאי 24
    5.6  הגדלת ההכנסות ממיסים -.

5 5.7  זכויות וחובות לגבי הימורים ועיסוק בהימורים.. 27
5.8  הזכות להמר. 27
5.9  חובותיו וזכויותיו של המהמר. 28
5.10 חובותיו וזכויותיו של בעל הקזינו 28
5.11 מוסכמות חברתיות. 29
5.12 השפעת הקזינו על החברה. 32
5.12.1 התמכרות להימורים.. 32
5.12.2 ערעור המצב המשפחתי 36
5.12.3 השפעה על רמת הפשיעה. 37
6 . סיכום.. 39
7. ביבליוגרפיה. 41
מבוא שאלת המחקר – מהי האחריות המוסרית של פירמה המפעילה קזינו פיזי ?
נושא ההימורים קרוב לליבי, בחרתי בנושא זה עקב חבר ילדות שלי שהתמכר להימורים, הפסיד הרבה כסף, את עבודתו, את משפחתו ואת חבריו.
היום הוא משתתף בסדנאות למהמרים כפייתים ומנסה להשתקם.
תופעת ההימורים מוכרת עוד מראשית ההיסטוריה, ומשלבת משחק ותחרות, אשר ביחד מובילים לפעולה מרגשת. שם המשחק בהימורים הוא ההשקעה הכספית הכרוכה בהפסד או בזכייה. מרכיב ההשקעה הכספית ואי הידיעה לרגעים או לימים על הזכייה או ההפסד, הופכים את ההימור למרגש במיוחד. בישראל הימורים נחשבים ללא חוקיים מבחינה משפטית ונחשבים ללא מוסריים מבחינת היהדות. היחס להימורים בארץ הוא אמביוולנטי ואין גישה אחת לשאלה האם הפיכת ההימורים לחוקים בארץ תיצור הכנסה נוספת למדינה ותספק תקציבים שונים לחינוך ולתרבות , או שהקמת בית הימורים בארץ תיצור מכורים רבים והרס משפחות ובנוסף תגביר את הפשיעה בארץ, הקמת קזינו בישראל יכולה לגרום גם לשני הדברים.
מדינות רבות מתחבטות בשאלה דומה, בעוד שמדינות אחרות הקימו בתי קזינו מפוארים המחזיקים ערים שלמות (לדוגמא – אטלנטיק סיטי, ניו יורק, ארה"ב).
עבודה זו בוחנת את השאלה, מה היא האחריות המוסרית של פירמה המפעילה קזינו פיזי, מהאספקטים המשפיעים על שלושת בעלי העניין, המהמרים, בעלי הקזינו ועל המחוקק.
בחלק הראשון נסרקו המושגים השייכים לעולם ההימורים, כפי שזה בא לידי ביטוי במילונים ובהגדרות שונות.
בחלק השני נבחנת ההיסטוריה של בתי הקזינו בעולם.
בחלק השלישי נחקרת  ההיסטוריה של קזינו סיזאר פאלאס שממוקם בלאס וגאס שבמדינת נאבדה, ארה"ב.
בחלק הרביעי נבחן המבנה המשפטי של שוק ההימורים (ריסון חיצוני), את עמדת המחוקק ואחריותו במתן לגיטימציה חוקית להפעלת בתי קזינו ונבצע השוואה בין ישראל לארה"ב.
בפרק החמישי נבחנת האחריות המוסרית והחברתית המוטלת על בעלי קזינו, המהמרים והמחוקק. כמו כן, נבחנות  השאלות המוסריות העולות בהקשר להימורי קזינו כגון זכויות וחובות לגבי הימורים ועיסוק בהימורים, הזכות להמר, הזכות לעסוק בהימור (חופש העיסוק), והשפעת הקזינו על החברה, מבחינת השפעה על המשפחה, על רמת הפשיעה ועל התמכרות המהמרים.
המסקנה העיקרית העולה מעבודה זו היא , שהקביעה לגבי מוסריות ההימורים והקזינו אינה יכולה להיות חד משמעית. כחלק מחברה תרבותית ומוסרית לכל אחד מבעלי העניין, בעלי הקזינו, המהמר והמחוקק  יש אינטרסים  אישיים או קבוצתיים, שלעיתים מנוגדים  למוסר החברתי. ככל שבעלי העניין יצליחו לצמצם את הפער בין האינטרסים לבין המוסר כך יוכלו כל הצדדים להרוויח מהפעלת בתי קזינו והימורים חוקיים.