התפתח' התנועה הרפורמית בארה"ב יחסה לציונות התפשטותה ומידת התאמתה לחברה האמריקאית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11641
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

"התפתחות התנועה הרפורמית בארה"ב, יחסה לציונות, התפשטותה ומידת התאמתה לחברה האמריקאית"                                                                                  עבודה סמינריונית                            בקורס; "פרקים בתולדות יהודי ארצות הברית" אוקטובר 2007
"התפתחותה של  התנועה הרפורמית בארה"ב, יחסה לציונות, התפשטותה   ומידת התאמתה לחברה האמריקאית" תוכן העניינים:
1 . הקדמה
2 . מבוא ורקע היסטורי     התנועה הרפורמית בארה"ב – הגורמים והנסיבות להקמתה
3 .  היחסים בין התנועה הרפורמית לציונות א. רקע היסטורי – התנועה הציונית        ב. תפיסת הציונות בעיני הרפורמים   ב. נקודות המיפנה ותהליך השינוי בגישת הרפורמים כלפי הציונות ג. החלטת הרפורמים על ניטרליות
4 .  התפשטות התנועה הרפורמית ומידת התאמתה לחברה האמריקאית 5.  סיכום ומסקנות
6 .  ביביליוגרפיה
1 . הקדמה העבודה עוסקת בצמיחת התנועה הרפורמית בארה"ב, ביחסה לציונות, התפשטותה ובמידת התאמתה לחברה האמריקאית.. בעבודה זו, אנסה לבדוק כיצד כל זאת בא לידי ביטוי. בתחילת עבודתי, אציג את הרקע ההיסטורי, הגורמים והנסיבות לצמיחתה של התנועה הרפורמית בארה"ב. בהמשך אציג את הרקע לצמיחת התנועה הציונית, היחסים בין התנועה הציונית לרפורמים, כאשר, ברצוני לבדוק האם חל שינוי מהותי ביחסם של הרפורמים לציונות, מהיותם אנטי ציונים לפרו-ציוניים. זאת ועוד הנני טוענת כי היה לתנועה הרפורמית, רצון חזק ליצור קשר בין המסורת היהודית לבין התרבות המודרנית בארה"ב. כמו גם האם היה רצון ליהודים להחזיק ביהדותם, יהדות ללא עול, יהדות שמקילה בקיום מצוות מעשיות יהדות שמתאימה עצמה לרקע
האמריקאי.
ועל כן אסקור את התפשטותה ומקומה של התנועה הרפורמית ביהדות ארה"ב, האידיאולוגיה שלה והלך הרוח בקרב אנשיה, ואעריך, כסיכום, את מידת התאמתה לחברה האמריקאית.
לצורך כך, השתמשתי במקורות ספרותיים שנכתבו על התנועה הרפורמית , על הציונות ויהדות ארצות הברית.
2 . מבוא ורקע היסטורי התנועה הרפורמית ובארה"ב – הגורמים והנסיבות להקמתה המושג, "רפורמיזם" בא לציין יהדות שבוצע בה חיצוי זה של קודש-חול ותחום הקודש הוגדר בצמצום; יהדות ששולטת בה תרבות המערב. והליכות הדת המנוגדות לה או שבוטלו או ששונו בהתאם לנורמות התרבות הכללית בארץ, שבה הורדה ממעלתה הקדושה והועלתה במקומה במוסרנות או היהדות הנבואית- יהדות שבה נקבעו לרב ושאינו רב תפקידים שונים. (סקאלר
1 972, 93). היהדות הרפורמית , התחילה את דרכה בקרב הקהילות היהודיות במרכז אירופה, בייחוד בגרמניה בסוף המאה ה- 18, תחילת המאה ה- 19. היהדות הרפורמית צמחה בעיקר בשל המחלוקות בין היהדות המסורתית לבין הסביבה האינטלקטואלית של תנועת ההשכלה במאה ה-  18
(מאיר, 1993, 244).
היה רצון ליצור קשר בין המסורת היהודית לבין התרבות המודרנית. לגרום ליהודים להחזיק ביהדותם, יהדות ללא עול, יהדות שמקילה בקיום מצוות מעשיות יהדות שמתאימה עצמה לרקע
האמריקאי (וינריב, תש"יד, 214).
בעשור השני של המאה ה-19 קמה במרכזים היהודיים בהאמבורג ובברלין תנועת תיקונים בדת היהודית – הרפורמה. משם התפשטה התנועה למרכז אירופה ולמערבה ומשם, במחצית השניה של המאה ה- 19 לארצות הברית של אמריקה. ((גולדשטיין ויונגמן, מקורות א', תשמ"ו, 75).
בעקבות הגירתם של יהודים רבים לארה"ב, והתפשטותה של המדינה מערבה גדל הפיזור של היהודים בארה"ב, כתוצאה מפיזור זה ונטייתם של היהודים הגרמנים הוותיקים להיטמע בקרב סביבתם הלכה והתרופפה המסורת היהודית. דבר זה שימש קרקע נוחה להנהגת הרפורמה הגרמנית-יהודית בארה"ב (וינריב, תשי"ד, 214). הגורמים העקיפים שהביאו להקמתה של התנועה היהודית הרפורמית התבטאו בהיעדרו של ממסד יהודי מסורתי בארה"ב של אמצע המאה ה 19, שיבלום את תופעה. עקרון "העדתיות החופשית" שנשמר בארה"ב, שהוא פועל יוצא של היעדר דת רשמית בארה"ב ואשר על פיו רשאית כל קבוצה הרוצה בכך, להקים כת או עדה דתית שתרצה.
הגישה הזו עודדה את הציבור היהודי לייסד לו מסגרות דתיות כראות עיניו. (גולדשטיין ויונגמן, מקורות א', תשמ"ו, 75).