העבודה תכלול את הגדרת האוטיזם, הרקע לייצוג המחלה, אפיוני המחלה ו-2 שיטות טיפול DIR ו- ABA) באוטיזם.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5542
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

אוטיזם שם הקורס: מבוא
למחשבת החינוך המיוחד תאריך הגשה:  5 לפברואר
2 009
תוכן עניינים
א.      מבוא –..2
ב.      הגדרה –3
ג.        מאפייני הלקות –..4
ד.      גישות טיפוליות: –.7
ד.1 מודל  DIR –…7
ד.2 ABA -12
ה.      ריאיון –14
ו.        דיון ומסקנות –…16
ז.       ביבליוגרפיה 17
מבוא
נושא העבודה הינו האוטיזם.
ההחלטה של חברות הקבוצה לבחור נושא זה הינה שונה אחת מהשנייה. סיון מטפלת בילדה סכיזופרנית ובעלת סממנים אוטיסטים ולכן רצתה לדעת עוד על אפיוניי המחלה. מוניקה הינה גננת בגן של ילדים בעלי אוטיזם ומשום כך ידעה שתוכל לתרום לקבוצה שתבחר נושא זה. בנוסף, היא אוהבת כל הזמן לחקור וללמוד עוד על הנושא בו היא מתעסקת יום יום.
לורנה בחרה בנושא זה לאחר שבמסגרת "מטלת קריאה" שהוטל עליה קראה את הספר "השמיעי קולך" העוסק בילדה אוטיסטית. המחלה תוארה בספר מהצד של ההורה והיא רצתה לדעת יותר מההיבט  התיאורטי . אורלי התעניינה בקושי לאתר את התסמונת לאחר שהוצג נושא האוטיזם בכיתה. כל אחת מחברות הקבוצה תרמה לעבודה מהכרותה עם הנושא, התעניינותה ומקורות מידע נוספים שהיו לה.
בעבודה נתמקד באוטיזם בהגדרתו "השפעות התפתחותיות נרחבות" (PDD). העבודה תכלול את הגדרת האוטיזם, הרקע
לייצוג המחלה, אפיוני המחלה ו-2 שיטות טיפול (שכיחות ושונות אחת מהשנייה) באוטיזם.
אוטיזם-תקציר הגדרה אוטיזם שייך לקבוצה של לקויות התפתחותיות הנקראות "הפרעות התפתחות נרחבות" (PDD).
PDD-הגדרה עפ"י  הDSM-; קבוצת הפרעות התפתחות מקיפות שמאופיינות בפגיעה חמורה ומעמיקה ב-3 תחומים:  ·         קשר    ·         תקשורת ·         חשיבה הפגיעות האיכותיות המגדירות תנאים אלו סוטות במובהק יחסית לשלב ההתפתחותי או לגיל המנטלי.
מאפייני הלקות המאפיינים נקבעים לפי פגיעה בשלושה תחומים התפתחותיים:
·         תחום התפקוד החברתי ·         תחום התקשורת והשפה ופעילות דמיון ·         תחום ההתנהגות ותחומי עניין גישות טיפוליות מודל DIR- מסייע בהבנת האינדיווידואל, באמצעות איתור הקשיים ודפוסיי האינטראקציה הייחודיים לילד, וכך ניתן לבנות תוכנית ייחודית בדגש על השתתפות פעילה והמשמעותית של המשפחה, ובהתערבות אינטנסיבית המבוססת על קשר אישי עימם. הילד צריך להעביר את כל שעות הערנות שלו בלמידת ההנאה שבהתייחסות לאחרים ובקבלת סיפוק מיכולתו ליזום, להביע את צרכיו ולקבל את התגובות הרצויות מאחרים. ההתנהגות היא משנית, היא לא המטרה.
הטיפול מתמקד בלעזור להתייחס אל האחר, לעזור לו לחבר את רגשותיו והתנהגותו לעולם הסובב אותו. הטיפול כולל: הסתכלות מערכתית על עולמו של הילד ועל המסגרת הביתית והחינוכית שבה הוא נמצא, שימוש בטכניקות משחק מיוחדות, במסגרת אחד על אחד וטיפולים שפתיים, פיזיים ורגשיים.
גישת עיצוב התנהגות-ABA- גישה זו מבוססת על תאוריית הלמידה. המרכיב החשוב ביותר הינו שימוש בחיזוק חיובי לעידוד התנהגות רצויה וחיזוק שלילי להפחתת התנהגות לא רצויה.ABA  הינו ניתוח התנהגותי יישומי בו כל מטלה מפורקת למספר רב של שלבי ביניים ולמידת כל שלב על מנת להגביר את הסיכוי לביצוע המשימה השלמה, וכך לסייע לילד להבין את הסביבה ולהוביל אותו לתפקוד מקסימאלי בהתאם ליכולותיו, ולהשיג את הפוטנציאל הטמון בו. יש להתחיל בטיפול לכל היותר בגיל 4 ולעבוד בצורה אינטנסיבית למשך שנתיים לפחות, כאשר הטיפול הינו מובנה מאוד והנושא שמתמקדים בו בשיעור הינו משותף לכל המטפלים יחד.