הזיקה שבין השימוש באינטרנט להישגים הלימודיים של תלמידי תיכון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4666
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא עמוד מבוא

3
שאלת המחקר –
3
סקירת ספרות –
4-11
מתודלוגיית המחקר –
12-13
ממצאים –
14
דיון ומסקנות –
15-16
סיכום –
17
ביבליוגרפיה –
18-20 נספחים –
21-23
נספח 1 – אישור עבודת סמינר -..
21
נספח 2 – שאלון –..
22-23
רשת האינטרנט הפכה כבר מזמן לנחלת הכלל. נכון לסקר NIIS שנעשה בשנת 2008, 68% בתי אב בישראל מחוברים לאינטרנט וגולשים בממוצע 9 שעות שבועיות בקצב גידול בשיעור הנחשב לאחד מהגבוהים בעולם (ארכיון גלובס).  עוד עולה מהסקר, כי 60% מבני 18-29 גולשים באופן פעיל באינטרנט באופן רציף וללא הפרעה.
מימדי התופעה הרחיקו עד לכדי הכרזה על יום לאומי לאינטרנט בטוח, זאת לאור ממצאים מדאיגים המדגישים את החשיבות בהכרת הסכנות הרבות הכרוכות בגלישה ברשת. מדאיג היה לגלות כי 67% מן ההורים מאפשרים לילדיהם לגלוש באינטרנט ללא כל הגבלה וכי 53% מההורים אינם מגלים עניין בגלישת ילדיהם (אתר היום הלאומי לאינטרנט בטוח). הזמינות הרבה, הדינמיות והתוכן הם רק חלק מן היתרונות הבולטים המזמינים את הגולשים "לטבוע" בים של מידע ואפשרויות, דבר הקוסם לכל מתבגר הנמצא בשלבים ראשונים של עיצוב חייו. אך רשת האינטרנט לא נכנסת רק לבית, היא גם מחליפה את הספרים. בד בבד עם כניסתה לכל בית בישראל, תופסת הרשת מקום של כבוד בספריית הלימודים של כל תלמיד. הרשת ומקורות המידע הרבים שבה, מחליפים את ספרי הלימוד ומציעים סיכומים ותכנים אלטרנטיביים לספרי הלימוד המקובלים. הנושא כל כך בוער עד שרשויות אמריקאיות הכריזו השנה על מיסוד התופעה והמעבר מספרים למחשבים ניידים בבית הספר. זאת בעיקר מהסיבה שספר הלימוד הממוצע לא מספק לתלמיד גירוי מתמיד. אי היכולת לגלוש הלאה לקישור הבא, ולדלג בין נושא לנושא, מגבילים אותם לעתים  (הארץ, 2009) ומובילים לחוסר התעניינות ולשיעמום. מחקר זה בא לבדוק את השפעת השימוש באינטרנט וההרגלים הנלווים לו על הישגיהם הלימודיים של תלמידי תיכון בני 18. אחת הסיבות המרכזיות לבחירה זו נובעת מהכניסה המהירה של האינטרנט לחייהם החברתיים והתרבותיים של המתבגרים והיקף השימוש הרב המאפיין אותם. כמו כן, מהיכרות משפחתית קרובה עם אוכלוסיית המחקר, אשר ממנה ניתן לראות כמעט בוודאות כיצד הרגלי השימוש באינטרנט הולכים ומתעצמים בד בבד עם זניחת הרגלי לימוד או העשרה כללית.
במחקר אנסה לענות על שאלות כמו:
מדוע תופס האינטרנט נתח כה רב מזמנו של המתבגר ומדוע ייתכן וגלישה באינטרנט פוגעת בהישגים הלימודיים שלו ובאילו אופנים?
על מנת לבחון זאת, אערוך מחקר בקרב כיתת י"ב, בבית ספר "בליך" ברמת גן, המהווה אחד ממוסדות הלימוד המוכרים בישראל והינו תיכון מוביל המרכז אליו כמות תלמידים גדולה מפיזור גיאוגרפי נרחב יחסית.
במחקרי אנסה להראות זיקה בין השימוש ההולך והגובר באינטרנט לבין ירידה בהישגי התלמידים כאשר אני מבחין בין משתמשים "כבדים" לבין משתמשים "קלים".
 אי לכך, שאלת המחקר בה ארצה להתמקד היא:
מהי  הזיקה בין דפוסי השימוש ברשת ותדירות השימוש על ציוני תלמידי תיכון?