עבודה סמינריונית בסוציולוגיה בקורס מבוא לספורט וחברה - מועדוני כדורגל בבעלות אוהדים: אמצעי למימוש הזהות

תקציר העבודה

מועדוני כדורגל בבעלות אוהדים: אמצעי למימוש הזהות עבודה סמינריונית בקורס:
מבוא לספורט וחברה מס' הקורס: 10583
ספטמבר
2 009  תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                                                
3                             חלק
1 :   אוהדי כדורגל – מהות                                                                                                       5               – תהליך ההתהוות של האוהד- המשיכה לכדורגל כתהליך חברות                                                חלק 2: על זהות, זהות קולקטיבית ואוהדי כדורגל                                                                         8               – זהות של אוהד כדורגל            – זהות מהי?
           – זהות קולקטיבית והקשר שלה לכדורגל            – גוף ראשון רבים            – הזהות כתגמול הולם            – הכדורגל כמשפחה חלק 3: מועדונים בבעלות אוהדים – אמצעי למימוש זהותו של האוהד                                        17
           – חלום של אוהד            – מועדון בבעלות אוהדים – קצת היסטוריה ואיך זה עובד בעולם            – מועדון בבעלות אוהדים – הגרסה הישראלית             – מועדון בבעלות אוהדים כתשובה  למסחור הכדורגל חלק 4: מכבי "קביליו" יפו כדוגמא מייצגת                                                                                  
2 8
           – ההקמה: נוסטלגיה לרכיב בזהות הקולקטיבית מתרגמת להחייאת מכבי יפו            – "הבולגרים חוזרים" – זהות אתנית משותפת שמתגבשת למועדון כדורגל            – על הקשר בין זהות אתנית לאהדת כדורגל            – מכבי "קביליו" יפו ורעיון המועדון בבעלות אוהדים – תמונת מצב עכשווית ועתידית סיכום                                                                                                                                             36
רשימה ביבליוגרפית                                                                                                                       38
מבוא
הספורט, תעשיית הפנאי הגדולה בעולם כיום ואחת התופעות החברתיות החשובות ביותר בזמננו, והכדורגל בפרט, שהפך בעשורים האחרונים לאמצעי הבידור הפופולארי בעולם, וככזה לתעשייה המגלגלת כספים לכל העוסקים בו, מהווים בשל כך תופעה שסוציולוגים וחוקרים מתחום מדעי החברה החלו לחקור ביתר תשומת לב בעשור האחרון. בספרו, "הו, איזו מלחמה מענגת" שיצא לאור בשנת 2007, מסביר הסוציולוג אמיר בן פורת לכל אורכו, את סוד ההצלחה של הכדורגל, בהיותו רכיב דומיננטי בזהותו של האוהד ומרכיב מרכזי באישיותו. בעבודה זו אבקש לבדוק מה מניע אוהדי כדורגל להקדיש חלק ניכר מזמנם, מכספם ובהגדרה כוללנית – מחייהם, לקבוצת הכדורגל שהם אוהדים. מדוע קבוצת הכדורגל של אלפי אוהדים ברחבי העולם, מהווה עבורם אינטרס מרכזי בחיים, ומה הם מוכנים לעשות למען אינטרס מרכזי זה. זוהי בעצם שאלת המחקר, כאשר השערת המחקר היא, שעל מנת להגשים אינטרס זה בצורה הטובה ביותר, אוהדים מקימים או נוטלים שליטה על הקבוצה שהם אוהדים והופכים אותה לקבוצה בבעלות אוהדים. ההשערה היא שמהלך זה, ותיק בעולם אך בניצניו כאן בישראל, אינו מהווה עבורם סתם שעשוע חולף או תחביב. היא הדרך הטובה ביותר לאותם אלפי אוהדים בעלי קבוצות ברחבי העולם, להגשים את אותו אינטרס מרכזי בחיים ולהתחבר בצורה המירבית לזהותם, העצמית והקולקטיבית כאחד. אבקש לבדוק כיצד ניהול קבוצה בידי אוהדי כדורגל, מהווה הוכחה שכדורגל הוא הרבה יותר ממשחק או "רק ספורט", כפי שנהוג לומר בקרב אנשים הרחוקים מהנושא, אלא אורח חיים. בכך הוא מהווה מכשיר רב עוצמה להבניית הזהות אישית של האוהד, והקולקטיבית אליה הוא משתייך.
בכדי לבדוק השערה זו, תחילה אבדוק את המהות של אוהדי כדורגל, אותה מהות מחייבת, שבסופו של דבר הוליכה מאות אוהדים בארץ ואלפים ברחבי העולם, לקחת שליטה ואחריות על הקבוצה שהם אוהדים, כפי שאדם מן המניין לוקח אחריות על משפחתו, עבודתו וקנייניו הפרטיים. לאחר מכן אחקור את המושג זהות, עצמית וקולקטיבית, ואת הקשר שלו לכדורגל, על מנת לבדוק כיצד אנשים, באמצעות אהדה לקבוצת כדורגל, למעשה ממשים את זהותם בצורה הטובה ביותר מבחינתם. בחלק השלישי של העבודה, אבדוק את אמצעי הביטוי הרווח היום למימוש זהות זו והוא הקמת מועדון בבעלות אוהדים. אבדוק את הסיבות שהניעו אוהדי כדורגל ברחבי העולם לקחת שליטה על המועדון שהם אוהדים, את התהליכים שאירעו בכלכלה העולמית וכתוצאה מכך בספורט ובכדורגל בפרט, אשר האיצו סיבות אלו. אבדוק את התהליכים שאותם אוהדים עברו בדרך להקמת אותם מועדונים, כיצד הם מנהלים אותם ואיך הם מתמודדים עם הקשיים הכרוכים בכך. תחילה אתעכב על שורשי התופעה בעולם וכיצד מועדונים אלו מתנהלים במדינות שונות ולסיום אתעכב על המתרחש בתחום זה בישראל, כאן החלו בשנתיים האחרונות לקום מועדונים מסוג זה. בחלק הרביעי של העבודה אבדוק כיצד השערת המחקר מתקיימת הלכה למעשה בשנה האחרונה בקבוצת בכדורגל חדשה, מכבי "קביליו" יפו, שמה, קבוצה שהוחייתה מחדש על ידי אוהדיה לפניי כשנה ורבע ומנוהלת על ידם. אבדוק את המניעים של אותם אוהדים להקמת הקבוצה מחדש והאם הם רואים בעצם הקמתה דרך למימוש זהותם העצמית והקולקטיבית. לסיום, אנסה לבדוק באמצעות האוהדים עצמם, האם אכן לגורם החברתי ספורטיבי הנקרא "מועדון בבעלות אוהדים", יש עתיד בישראל ולאן פניו מועדות. קריאה מהנה! עבודה סמינריונית בסוציולוגיה בקורס מבוא לספורט וחברה-
3 5 עמודים,
1 4,784 מילים, 15 מקורות.
שם העבודה:
מועדוני כדורגל בבעלות אוהדים: אמצעי למימוש הזהות תקציר: בשנים האחרונות נוצרה בקרב אוהדי הכדורגל בישראל מיני תופעה חדשה: הקמת מועדון כדורגל בבעלות אוהדים, כזה שהאוהדים אחראים למימונו ותפעולו וכך הם משמשים כקובעים הבלעדיים של כל מה שקורה בו, החל מזהות חברי ההנהלה, דרך בחירת הצוות המקצועי וכלה בהרכב השחקנים. בכך הם מגשימים חלום של כל אוהד כדורגל – להיות אחראי על המתרחש במועדון שאותו אהד מילדות. העבודה מסבירה מה עומד ביסוד ההתארגנות החברתית החדשה ןמה עומד בבסיס אהדת הכדורגל שאפשרה התארגנות זו. היא מתעכבת על מהות אוהדי הכדורגל ומפרטת כיצד הם רואים את זהותם הקולקטיבית.
בחלק העיקרי של העבודה היא דנה ברעיון המועדון בבעלות אוהדים ומנתחת את שורשיו, תחילה בעולם ואחר כך, בשנים האחרונות בישראל ולבסוף היא מדגישה חלק נרחב לדוגמא הישראלית המוצלחת למועדון כזה, היא קבוצת מכבי "קביליו" יפו, מועדון כדורגל היסטורי שהוקם מחדש ביוזמתם ובבעלותם של אוהדיו. העבודה זכתה לציון 100!