רצח העם ברואנדה וההשלכותיו על קונגו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5881
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

סמינר: משברים, סכסוכים והתערבות בינלאומית פרופסור עבודה סמינריונית בנושא:
השלכות רצח העם ברואנדה על הרפובליקה של קונגו (זאיר).
מגיש:
אפריל 2007
תוכן העניינים:
הקדמה והערות לעבודה –3
מבוא …4
הסתה באמצעות התקשורת (5) מקורות השנאה (6) רואנדה, נתונים כלליים (8) יחס העולם ותפקיד האו"ם בסכסוך -…9
צרפת ומבצע טורקיז (9) רואנדה מחפשת זהות (11) הענשת הרוצחים ..12
מלחמת הכול בכל בקונגו -..14
סיום מלחמת קונגו השנייה? ..17
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, נתונים כללים (18) ממשיכים ללקק את הפצעים ..19
עדויות מהשטח -20 תקוות לעתיד קונגו 23
ביבליוגרפיה -…24
מבוא
באביב
1 994 נטבחו ברואנדה 800,000 בני אדם במשך שלושה חודשים. כל חטאם של הנרצחים היה שהשתייכו לבני שבט הטוטסי, שנואי נפשם של בני שבט ההוטו. היה זה רצח עם (Genocide) במלוא משמעות המילה שכן מספר בני הטוטסי ברואנדה באותה עת לא עלה על מליון נפש. הרקע
להחרפת היחסים, הטעונים בלאו הכי, בין שני השבטים היריבים היה פלישת פליטים בני הטוטסי, בין השנים 1991-1990, לחלקה הצפוני של המדינה תוך כדי כיבוש שטחים נרחבים בחבל ארץ זה. היה זה הטריגר העיקרי להחמרת המצב, עד אשר בעקבות לחץ בינלאומי אולצו שני השבטים לחתום על הסכם פשרה, הידוע בשם "הסכם ארושה" (על שם העיר בטנזניה בו נחתם). אולם פחות משנה לאחר אותו הסכם הגיעה השנאה בין השבטים לשיא חדש לאחר שמטוסו של הנשיא ג'ובנאל האביארימנאנה הופל כשאנשי המחתרת של הטוטסי מואשמים במעשה. הנשיא מאנשי ההוטו שלט ברואנדה מזה 20 שנה ונחשב מתון בגישתו ליחסים העדתיים. ב-6 באפריל הוא נרצח כנראה במארב מתוכנן, יחד עם עמיתו מבורונדי השכנה, על ידי קצינים קיצונים מבני ההוטו דווקא, מפני שחששו כי הוא מתכוון ליישם בארצם את הפשרות שהושגו בהסכם השלום שנחתם בארושה, כפי שאכן הסתיים סכסוך דומה וארוך בשנים בין בני ההוטו לטוטסי בבורונדי. לזאת גם הצטרף חששם של ההוטו שהטוטסי מתכוונים לשוב לשלטון היווה את האות לרצח ההמוני כשתחנות הרדיו משדרות ללא הרף דברי הסתה בגנות שבט "הטוטסי" (שם כונו "מקקים שיש להדבירם").
גם בנימין נוברגר מתאר בספר מקיף שפרסם אודות רצח העם ברואנדה את רגע תחילת הג'ינוסייד: ב-6 באפריל 1994 התקיימה בבירת טנזניה, דאר-א-סאלם, ועידת פסגה של מנהיגי האזור, כדי לדון בניסיון לממש את "הסכם אַרוּשָׁה" (Arusha), שנחתם באוגוסט 1993 בין הצדדים השונים ברואנדה, לרבות לוחמים מבני הטוטסי. בוועידה השתתפו נשיאי טנזניה, אוגנדה, בורונדי ורואנדה, וסגן נשיא קניה. בסגנון כמו-עיתונאי מונֶה נויברגר את האירועים המיָדיים הדרמטיים שקדמו לראשיתו של רצח-העם: בסוף היום, בשעה שנשיא רואנדה, הַבִּיַארִימַאנָה, ונשיא בורונדי, סיפריין נטריאמירה (Ntaryamira), טסו לקִיגַאלִי, נורה טיל לעבר המטוס מאזור הבירה. שני הנשיאים ושאר נוסעי המטוס נהרגו במקום. המטוס יורט בשעה 8:30. כבר בשעה 9:15, הקימה מיליציית האינטרהמווה (Interahamwe) של בני הוטו קיצוניים מחסומים, והעבירה מיד ליד רשימות של המיועדים לחיסול. למרות שלא ברור היה אז (ואין ודאות גמורה עד היום) מי יירט את המטוס, ונפוצו שמועות שונות לגבי זהות המבצעים, יצאה "תחנת הרדיו-טלביזיה החופשית של אלף הגבעות" בקריאות לנקם ולרצח.
נויברגר סבור, כי היירוט בוצע על-ידי בני הוטו מקרב הצבא או מן המיליציות שהיו מקורבות ל"קלאן של המדאם", כדי לסכל את מדיניות הפשרה של הנשיא. מיד לאחר הפלת המטוס השתלטו על הזירה הפוליטית קולונלים במילואים מבני הוטו, חיסלו את כל השרים והאופוזיציונרים המתונים, ביניהם ראש-הממשלה ושר החוץ, והקימו "ועד להצלה לאומית" על טוהרת "כוח ההוטו".