ניתוח מקרה - טיפול בילדה במרכז דיאדי עפ"י תיאוריות טיפוליות, סוגיות טיפוליות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4309
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

עבודת סיכום- קורס סוגיות רקע + סיבת הפניה:  שלי מגיעה ממשפחה מורכבת מאוד, התא המשפחתי הינו אם חד הורית ולה 4 ילדים כל אחד מגבר שונה, האם לעולם לא התחתנה אין כל קשר לאביה של שלי  עוד כאשר שלי הייתה בבטן אימה ולשאר האבות במשפחה, אך יש קשרים לסירוגין עם גברים שונים. יחסיה של האם עם אביה של שלי היו מאופיינים באלימות קשה  וכיום הינו מרצה עונש מאסר.
 שלי הינה הבת השניה מתוך 4 ילדים שלי בת 10 בכיתה ג' , המשפחה מוכרת בלשכת הרווחה כ 13 שנים עקב בעיות חוזרות ונשנות של מצב כלכלי , הזנחת הילדים ועוד… האם מובטלת ומטופלת כיום בטיפול תרופתי לוויסות מצבי הרוח והדיכאון בו שרויה  הטיפול  התחיל בעקבות הטיפול בארמון.
 עפ"י האם ההריון היה רצוי, שלי נולדה במשקל תקין, ולא היו כל סיבוכים סביב הלידה , בנוסף מציינת אימה של שלי כי הייתה תינוקת לא קלה, בכתה רבות ולא ישנה שינה רצופה, התינוק נמצא בתקשורת עם הסביבה אודות תכנים רגשיים מיום לידתו. הוא מביע את מצוקותיו באמצעות בכי. הסובבים אותו לומדים לפרש את הסיבה לבכי (רעב, כאב, פחד) (Sagi, 1981).
 התינוק נחשף לפרשנויות שניתנות לרגשותיו. חלקן פרשנויות המשקפות נכונה את רגשותיו "אתה בוכה כי כואב" וחלקן מסלפות את רגשותיו האמיתיים "אל תבכה, זה לא כואב". התינוק גם נחשף לרגשות המטפלים בו (כעס הורים, שמחה וכו'). ככל שהילד גדל עולה יכולתו לתקשר עם הסביבה לגבי התכנים הרגשיים ע"י דיבור.(Dunn, Bretherton & Munn, 1987).  אימה של שלי פנתה  למרכז לבריאות הילד בארמון עקב תלונות מביה"ס ועקב התנהגותה בבית- לפני כשלוש שנים החלו התנהגיות שונות אצל שלי, אשר גרמו לכך שהאם ניצבת מולה חסרת אונים, שלי אינה מרוכזת בביה"ס, משקרת רבות, שלי גורמת לאימה לסכסוכים רבים עם השכנים, בעל המכולת, אחותה ועוד…  האם ציינה כי לפני כן שלי הייתה ילדה טובה, לא שיקרה וסיכסכה הייתה יותר עוזרת ומקשיבה.
לפעמים ילדים משקרים כדרך להגן על עצמם מפני מציאות שהם מתקשים להכילה, ופעמים אחרות כדרך לבטא מצוקה וכקריאה לעזרה. חשוב אם כן לזכור שרוב הילדים משקרים מדי פעם. באופן פרדוקסלי, במקרים רבים דווקא השקר מעיד על הפנמה של מה נכון ומה לא. אולם כאשר השקרים מתרבים וחוזרים על עצמם, כאשר ילדים משקרים על בסיס קבוע ובאופן נרחב, זה בהחלט איתות של צורך בעזרה. לא בכעס, עלבונות או איומים, אלא עזרה .