מהמרים כפייתיים - היבט פסיכולוגי חברתי

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1789
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

אשליית המלך או הנרקיס בהתגלמותו התמכרות תופעת ההתמכרות מעניקה בסיס להבנת ההימורים הכפייתיים. התמכרות מוגדרת כהתנהגות פתולוגית שחוזרת על עצמה והופכת להרגל הנובע מטריגר בתת-מודע.
דוגמאות להתמכרויות:
* התמכרות לפעילויות – טקסים דתיים, עבודה, קניות, הימורים, ספורט, מין * התמכרות לדברים – כסף, עישון, אלכוהול, סמים, אוכל המכור וסובביו ממעטים בעוצמת  ההתמכרות ובהשפעתה על חייו ואף מכחישים את קיומה.
ברדשאו (Bradshaw
1 990) טוען כי התמכרות הינה תלות ביולוגית או פסיכולוגית הפוגעת באיכות החיים ולא מאפשרת ניהול חיים ללא החומר הביולוגי או הפעילות כיוון שזה מביא לשינוי מיידי במצב הרוח ולכן הופך להתמכרות.
הימור הימור הינו התערבות על משחקים או על אירועים שבהם הניצחון אינו וודאי אלא תוצאה של מקריות (Blume 1997) בשנת 1980 הוטבע המונח מהמרים כפייתיים ע"י האגודה הפסיכיאטרית כהפרעת שליטה על דחפים  (Kaminer & Petry 1999) מהמרים כפייתיים הינם בעלי כשל כרוני לדחף להמר (Meyer & Hartmann 1998). ההתעסקות בהימורים פוגעת בחיי המהמר, משפחתו, מעמדו החברתי, הכלכלי והמקצועי (אליצור, טיאנו, מוניץ ונוימן
1 990).
ישנם מאפיינים שבאמצעותם ניתן לאבחן מהמרים כפייתיים:
1. מחשבות אובססביות על הימורים – ההימור האחרון וההימור הבא.
2. הצורך להמר בסכומים הולכים וגדלים כדי להשיג התרגשות – הנאה הינה תוצאה של גירוי ורמת ריגוש. ידוע כי רמת הגירוי מאותה הפעולה יורדת בכל פעם נוספת שעושים את הפעולה, אז כדי לשמר את רמת ההנאה הקודמת יש להגביר את הריגוש או לחילופין להגביר את הגירוי באמצעות הימורים על סכומים יותר גדולים.
3. ניסיון להפסיק את ההימורים המלווה בתחושת אשמה ודיכאון.
4. שקרים כדי להסתיר את ההימורים –