סיכום שנתי בדיני עבודה - סיכום מקיף של כל החומר הנלמד, המון פסיקה - סיכום שעלול לעזור בעבודות ומבחנים בחומר פתוח

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 28248

תקציר העבודה

סיכומי שיעור מצוינים בקורס "דיני עבודה", ציון בקורס 86. הסיכומים כוללים את תתי הנושאים הבאים:
תכלית משפט העבודה ומערכת היחסים בין בג"צ לבי"ד לעבודה:
תכלית משפט העבודה הקמת בתי הדין לעבודה מקורות משפט העבודה הגדרת עובד:
איך מבחינים בין עובד שכיר לעצמאי?
המבחנים לקביעת יחסי עובד מעביד הפן החיובי והפן השלילי יסוד תום הלב בהגדרת עובד:
עובד מגיע למקום עבודה ומסכם עם המעביד שהוא עובד עצמאי ולא שכיר, עובד כך כמה שנים ואח"כ כשהוא מתפטר הוא מבקש שיכירו בו כשכיר. המעמד של עובד מעניק לו את מכלול הזכויות לפי משפט העבודה המגן אבל לפעמים מעביד מנסה להתחמק מלהעניק לעובד את מלוא הזכויות המגיעות לו ואז הוא מבקש מהעובד לוותר על מעמדו כעובד ולהיחשב כעצמאי אבל לפעמים המצב הוא שונה, העובד מבקש להיחשב עצמאי כדי לקבל תמורה יותר גבוהה עבוד עבודתו מידי חודש ואז בסוף תקופת ההעסקה שלו הוא מגיש תביעה להיחשב כעובד.
מקרים בהם ביהמ"ש יחייב את העובד בהשבה או קיזוז קוגנטיות של חוקי המגן כנגד עיקרון תום הלב תבניות העסקה שונות:
משתתף חופשי: מבצע את העבודה שלו בקביעות ולאורך זמן עבור אותו מזמין ולפעמים במשך תקופת עבודתו נוצרת תלות כלכלית ומחויבות בין שניהם.
איך קובעים שמדובר במשתתף חופשי ואילו זכויות מגיעים לו?
המאפיינים למשתתף חופשי אמיתי אותנטי העסקת עובדים באמצעות חברות פיקטיביות: המטרה היא להוזיל את עלות העבודה למעסיקים ע"י עקיפת התחייבויות המעסיק הקבועות בהסכמים קיבוציים.
העובדים מופנים לצד ג' שהוא חברה חיצונית שתפקידה לחתום על חוזה עבודה איתם ולשלם להם את שכרם, המעסיק בפועל מגייס את העובדים, מראיין אותם, מחליט אם לקבל אותם לעבודה אבל מפנה אותם לצד ג' לצורך חתימה על החוזה. בצורה הזו צד ג' יכול לשלם לעובד שכר מינימאלי וכך עוקפים את ההסכמים הקיבוציים.
מועסקים שלא מכוח קשר חוזי רגיל: חייל, שוטר, ממלא תפקיד ע"פ דין ונבחר:
במהלך השנים הכירו במעמד של עובדים המשרתים את השלטון כשכירים אבל הגבילו את הזכות שלהם להתארגן בארגוני עובדים ולשבות. לכן באמנה הבינלאומית בדבר חופש ההתאגדות והגנת הזכות להתאגד מס' 8 משנת 48 נקבע כי ניתן להגביל את חופש ההתאגדות של משרתים בצבא ובמשטרה ובתוקף כך את הזכות שלהם למו"מ קיבוצי ולשביתה. כיום שוטרים סוהרים ועובדי מדינה מוכרים בחקיקה כעובדים, המעמד שלהם נקבע בחוק שירות המדינה, פקודת המשטרה ופקודת בתי הסוהר. הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה לא חלות על תנאי העסקתם של שוטרים אך הם נהנים מזכויות פנסיה משופרות. ס' 93ב לפקודת המשטרה אוסרת על שוטרים להתארגן.
הגדרת מעביד – יחסי עבודה מיוחדים:
מקרים בהם יש יחסי עבודה מיוחדים ולעובד יש קשר עם 2 מעבידים – מיהו המעביד?
1)       מעבידים במשותף – כאשר מדובר בפעילות משותפת של שניים או בהתקשרות חוזית של שניים על מנת לקבל עבודה מפלוני.
2)       מעבידים במקביל – כאשר העובד מקיים בו זמנית 2 מערכות יחסים נפרדות עם שני מעסיקים שונים ועם כל אחד מהם יש לו חוזה נפרד.
3)       עובד מושאל – כאשר עובד מועסק ע"י מעביד מסוים והמעביד מבלי שיביא את היחסים לכדי סיום מסכים כי העובד יעבוד אצל מעביד אחר. עובד של מעסיק למשל שיש לו 2 מפעלים, הוא מושאל ממפעל אחד לשני מפני שהוא איש תחזוקה.
4)       עובד מוצב – עובד של מעסיק מסוים שהוא רק רשום אצלו אבל לא עובד אצלו בפועל והוא מוצב לעבודה במפעל של מעסיק אחר (קבלני כוח אדם, שומרים).
מיקור חוץ והעסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם וקבלני שירותים חברת שירותים – מספקת שירות ללקוח שלה כאשר בדרך כלל העבודה מתבצעת בחצרי הלקוח כמו חברות ניקיון, חברות שמירה וכו'. חברת שירותים מספקת ללקוח שירות מוגדר ומוגמר שהלקוח בחר למקר החוצה. חוזה לאספקת שירותים נושא ההתקשרות הוא השירות הכולל.
חברת כוח אדם – מספקת ללקוח פתרונות נקודתיים של כוח אדם, למשל עובד ממלא מקום או פתרונות לטווח רחוק של אספקת כוח אדם. בחוזה לאספקת כוח אדם נושא ההתקשרות הוא כוח האדם עצמו.
ההבחנה הזו אינה תמיד חד משמעית – קבלן המספק שירותי כביסה לבי"ח הוא קבלן שירותים, הוא אוסף את הכביסה מבית החולים, מביא אותה למתקן שלו, מכבס את הכביסה ומחזיר אותה נקייה – ברור שהקבלן מספק שירות. השירות מתבצע בחצרים של הקבלן ולא בחצרים של ביה"ח המזמין את השירות. לביה"ח אין פיקוח על העובדים המבצעים את הכביסה וברור שקבלן השירותים הוא המעביד של העובדים שהוא מעסיק בכיבוס הבגדים. אבל ישנם מקרים שההבחנה לא כל כך ברורה – למשל כאשר השירות שמספק קבלן השירותים מתבצע בחצרים של מזמין השירות ולמזמין השירות יש בתוקף כך פיקוח על דרך ביצוע השירות או שהשירות מתבצע בכלים של מזמין העבודה. קבלן שמספק שרותי ניקיון – מבצע את השירות בחצר המזמין, מפקחים על דרך ביצוע שירותי הניקיון של העובדים שלו.
אב הבית נותן הוראות היכן לנקות, כמה פעמים ולעיתים אפילו מספק להם את חומרי הניקוי ושואבי האבק.
המבחנים לאבחנה בין עובד קבלן לבין עובד משתמש חוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם חוזה העבודה של העובד המבחנים לפיהם יודעים מי המעביד קבלן כוח האדם או המשתמש ממתי הופך עובד קבלן כוח אדם להיות עובד המשתמש הגדרת חוזה עבודה:
חוזה לתקופה בלתי מוגבלת, חוזה לתקופה קצובה, חוזה לביצוע משימה מסוימת סוגים של עובדים פרשנות חוזה השלמת חוזה שינוי חוזה עבודה סיום יחסי עבודה:
חוזה לתקופה בלתי מוגבלת, חוזה לתקופה קצובה חובת השימוע סעד האכיפה חוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות פיצויים בגין הפרת חוזה חוק פיצויי פיטורין יחסי עבודה קיבוציים:
זכות ההתארגנות – מיוחסת הן באופן כללי, כלומר, חופש ההתאגדות בתאגידים שנוסדו לכל מטרה כלכלית, עסקית, פוליטית וכו'. בנוסף, חופש ההתאגדות מיושם בדיני העבודה וכאן הכוונה היא לזכות המוענקת לעובדים להתאגד בארגוני עובדים ובארגוני מעבידים.
זכות ההתארגנות של עובדים הוכרה כזכות אדם אוניברסאלית באמנות בינלאומיות שהתקבלו באו"ם ובארגון העבודה הבינלאומי. אבל ביה"ד לעבודה קבע שהאמנה לא הופכת לחלק מהמשפט הישראלי מעצם אשרורה הגם שאישור כזה מבטא מחויבות משפטית מסוימת. יש צורך לחוקק חוק שיכיר בזכות הזאת ובישראל אין חוק יסוד שמכיר בזכות התארגנות ואין חוק ספציפי שמכיר בזה או שמגדיר מיהו ארגון העובדים המוסמך להיות צד להסכם קיבוצי ולהכריז על סכסוך עבודה וזאת למרות שבחוקים קבים המחוקק הישראלי מתייחס לארגון עובדים ומסמיך אותו למלא תפקידים מסוימים.
חוק הסכמים קיבוציים משמעות חופש ההתארגנות ארגון עובדים ארגון עובדים כארגון פורץ זכות הפרט להצטרף לאיגוד מקצועי לפי בחירתו זכותו של עובד לא להצטרף לאגוד מקצועי תקפותם וחוקיותם של הסדרי הביטחון הארגוניים סימני היכר לארגון עובדים – המבחנים להכרה בארגון כארגון עובדים הסכמים קיבוציים וארגון עובדים יציג:
נושא זה חל חוק הסכמים קיבוציים שקובע סוגי הסכמים קיבוציים, צדדים להסכם הקיבוצי ועוד. המו"מ מתנהל מצד העובדים באמצעות ארגון עובדים ולא ע"י עובד באופן אישי ומצד המעביד הוא מתנהל ע"י המעביד הבודד או ע"י ארגון מעבידים. במסגרת ההסכם הקיבוצי לא נקבעים תנאים של כל עובד בנפרד אלא נורמות כלליות שמביאות לקביעת תנאי עבודה לכלל העובדים.
הנושאים למו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי על מי חל ההסכם הקיבוצי?
ארגון עובדים יציג יחידת מיקוח שינוי יחידת מיקוח קיימת דואליות ההסכם הקיבוצי חלותו של ההסכם הקיבוצי ביטול הסכם קיבוצי ויתור וכללי ברירת דין היחס בין חוזה אישי להסכם קיבוצי הסדר קיבוצי:
מסמך שהיה אמור להיות הסכם קיבוצי אבל עקב אי קיום אחד המרכיבים הקבועים בחוק ליצירת הסכם קיבוצי המסמך לא קיבל מעמד של הסכם קיבוצי אלא של הסדר קיבוצי.
איזה פגמים הופכים מסמך להסדר קיבוצי הנפקות של הסדר קיבוצי במישור האישי צו הרחבה:
צו שמוציא שר התמ"ת ובו הוא קובע שלהוראות של הסכם קיבוצי כללי מסוים תהיה תחולה על עובדים ומעבידים מעבר לאלה שעליהם חל ההסכם הקיבוצי הכללי. באמצעות מעשה החקיקה השר משווה את תנאי העבודה של עובדים מאורגנים עם עובדים שאינם מאורגנים ויוצר רמה אחידה של תנאי עבודה כדי למנוע תחרות.
על מי חל צו ההחרבה סכסוכי עבודה שביתה והשבתה:
קבלת ההחלטה לשבות הכוללת את ההכרזה על השביתה היא בידי ארגון העובדים.
ביצוע השביתה בפועל מבוצעת ע"י העובדים. בישראל אין חוק המעניק לעובדים זכות לשבות לכן לעובדים יש חירות לשבות והיא קיימת כל עוד לא הוטלו עליה מגבלות.
הגדרת שביתה שביתה כלכלית שביתה פוליטית שביתה מעין פוליטית שביתת הזדהות שימוש לרעה תום לב ועיקרון המידתיות השבתה – עפ"י עיקרון ההדיות יש להכיר בנשק ההשבתה כמשקל נגד לנשק השביתה. אולם אין מקום להעניק מעמד שווה לשביתה ולהשבתה – ההשבתה איננה נדרשת כדי לשמור על מאזן יחסי הכוחות אלא היא נדרשת רק כאשר מאזן זה מופר בעת שביתה. זה קורה בנסיבות של מגננה בלבד ולכן מכירים בהשבתה כאמצעי לגיטימי רק כאשר העובדים פותחים בשביתה והמעביד פותח בהשבתה אמצעי מגננה.
יחסי עובד מעביד בתקופת השביתה וההשבתה אחריות בנזיקין עקב שביתה התחייבות לשקט תעשייתי שביתה בשירות ציבורי חופש העיסוק:
ח"י חופש העיסוק מקנה זכות חוקתית לחופש העיסוק, ניתן לפרש זאת בשתי צורות. 1) חופש המקנה לכל אדם זכות לבחור בעצמו את עיסוקו לפי בחירתו במסגרת החוק.
2) חופש המבטיח למעביד להעסיק או לא להעסיק. במסגרת הזו גזרו את חופש התחרות וחופש העיסוק. חופש התחרות מתייחס לתחרות החופשית של המעבידים המבטיחים את כושר התחרות ביניהם ע"י הגבלת אפשרותם של העובדים להתחרות בהם, זאת ע"י מניעת אפשרותם של העובדים להקים עסקים מתחרים או הגבלת אפשרותם להתקשר עם מעבידים חדשים.
בפועל מוטלות מגבלות שונות על חופש העיסוק של העובד הן בתקופת עבודתו בה הוא חב חובת נאמנות האוסרת עליו להיות במצב של ניגוד אינטרסים והן לאחר סיום עבודתו.
הגבלה שתכליתה הגבלת עיסוק/מניעת תחרות הגבלה שתכליתה לכבד סודות מסחריים הגבלת חופש העיסוק של העובד באילו נסיבות יש להגביל את חופש העיסוק לפי פס"ד פרומר חוקי המגן – חוק שעות עבודה ומנוחה וחופשה שנתית.