תביעת אבטלה במרמה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7734
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

1 .       מבוא
2
2 .       קבלת החלטת תביעת דמי אבטלה הדגש על קבלת אבטלה במרמה.
3
3 .       הנחות משותפות של המאמרים הנבדקים
3
4 .       תכנית אבטלה וגובה רמת אבטלה
4 5.       מודל קבלת החלטות לתביעת אבטלה במרמה 5
6 .       כיוון לא נכון בהעברת דמי אבטלה
8 7.       קשר בין דמי אבטלה והיצע עבודה בשוק 9
8 .       מודל מקשר בין דמי אבטלה והיצע עבודה בשוק 9
9.       הדינאמיקה של מרמה בתכניות רווחה
1 4
1 0.   תוצאות
1 6
1 1.   סיכום ומסקנות
1 8
1 2.   ביבליוגראפיה
2 2
מבוא
המטרות הספציפיות של ביטוח אבטלה הן לשמור על רמת חייהם של מובטלים בעת שהותם מחוץ למעגל העבודה, לסייע ולעודד את המובטלים לשוב ולהשתלב בשוק העבודה בזמן קצר ככל הניתן ובעבודה המתאימה להם. בישראל מערכת הביטוח הלאומי נבנתה במקורה על בסיס העקרונות של ביטוח סוציאלי כפי שאלה התגבשו במהלך השנים בעולם.
בשנים האחרונות מסיבות מקרו כלכליות עולה משמעותית שיעור האבטלה בישראל.
ממדי העוני והאי שוויון הולכים ומתרחבים כשעובדים רבים מוצאים עצמם מחוץ למעגל העבודה משום הפרטת חברות ותאגידים, שינויים מבניים וגורמים מקרו כלכליים שונים. חלקם של העניים באוכלוסייה הולך וטופח. שיעור העובדים העניים גדל כשעבודה ברמות שכר נמוכות אינה מאפשרת קיום בכבוד אנושי, השוק הכלכלי מייצר כשלים ואי שוויון.לפנינו מצב שעשוי להפוך לאיום אסטרטגי ארוך טווח של החברה הישראלית להתמודד עם אתגרים מבית ומחוץ.
אובדן הכנסתם ואמורה לפעול כתכנית ביטוח למקרה של אובדן מקום עבודה. המוסד לביטוח לאומי בישראל נועד להבטיח , בין היתר, לאוכלוסיות שנקלעו למצוקה ,בתקווה זמנית, של מצוקת אבדן עבודה, הכנסה שתאפשר את הבסיס הכלכלי לקיומן, במטרה לסייע להם לעבור את תקופת המצוקה הכלכלית ולמצוא עבודה חדשה.
עולה השאלה אם מבנה, גובה ותהליכי העברת דמי הביטוח הלאומי אמנם עונים על הצהרת המוסד לביטוח לאומי , כנציגת המדינה בנושא ואם הם מצליחים לבצע את המדיניות המוצהרת.
האם לתשלומי האבטלה במתכונתם כיום קיים תמריץ שלילי לעבודה הגלום בתכנית ביטוח האבטלה. האם כאשר במסגרת התכנית מפצים את העובד על אבדן הכנסתו, מקטינים את העלות של הפסקת עבודה קיימת, או לחילופין דחיית עבודה אחרת עשויה לעודד אותו להתפטר מרצון מעבודה קיימת, או לדחות הצעת עבודה חדשה או במקרה הפלילי אפילו לדווח במרמה כי אינו עובד ולקבל דמי אבטלה וכך להאריך את משך אבטלתו ולהגדיל את סך הכנסתו.
בעבודתנו המוגשת בזאת נתייחס לארבעת מאמרים המתייחסים להיבטים של קבלת החלטות בתנאי אי וודאות של שכיר התובע דמי אבטלה שנכתבו בתקופת זמן אחרת, בה שיעורי האבטלה במשק היו שונים, נתייחס לתביעת אבטלה במרמה לקישור בין נכונות לעבוד ולקישור בין דמי אבטלה לגובה השכר.