נייר רקע - מקומה של המדינה ותפקידיה במשק לאור 5 תיאוריות שונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2321
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בנייר רקע זה אנסה להבין מהו מקומה ומהם תפקידיה של המדינה במשק, לאור תיאוריות שונות בכלכלה הפוליטית וכיצד תפקידים אלו באים לידי ביטוי בקרב סוגים של שונים של מדינות לאורך תקופות זמן שונות.
לאחר מכן ולאור ניתוחי, אנסה לעמוד על אותם גורמים מדינתיים הצפויים לקחת חלק במשבר הכלכלי הנוכחי שפוקד את העולם ואנסה לתאר כיצד הם ישפיעו על שינוי מקומה של המדינה ומידת התערבותה במשק.
מטרתה העיקרית של הכלכלה הפוליטית הינה הסבר מקומה ותפקידה של המדינה ביחס למשק – זאת באמצעות בחינת דפוס המעורבות הכולל של המדינה במשק כמו גם בחינת דפוסי מעורבותה בתחומים ספציפיים של המדיניות הכלכלית והחברתית. בימים אלו, בעקבות המשבר הכלכלי שפוקד את העולם, ניתן לזהות מפנה דרמטי במדיניות הכלכלית: המשבר, אשר ראשיתו בהתמוטטות של גורמי מפתח בסקטור הפיננסי בארה"ב, הוביל לתמיכה חסרת תקדים של הממשל האמריקאי בסקטור זה. מכאן עולה השאלה האם אנו עדים לרגע היסטורי של שינוי יסודי בתפקיד שימלאו מדינות במשקים המפותחים? האם תגובתו של הממשל האמריקאי משקפת תמורה עמוקה במעורבות המדינתית, והאם תמורה מעין זו תחול על חלק או על כלל המשקים המפותחים?
בעבודה זו הינך מתבקש/ת להתייחס לסוגיה שצוינה לעיל באמצעות החומרים שנדונו בקורס במהלך הסמסטר. אינך מצופה להפגין יותר מידיעה שטחית ובסיסית ביחס למשבר הכלכלי הנוכחי או ביחס למדיניות הכלכלית הנוכחית של ממשלות שונות בעולם. לצורך ענייננו, הינך חוקר/ת בתחום הכלכלה הפוליטית אשר מתבקש להכין "נייר רקע" בנושא מקומה ותפקידה של המדינה במשק לאור הספרות המחקרית והתיאורטית הקיימת. השאלות אליהן הינך מתבקש/ת להתייחס הן:
איזה תפקיד ממלאת המדינה במשק לפי גישות תיאורטיות שונות בתחום הכלכלה הפוליטית? גישות קפיטליסטיות האם תפקיד זה משתנה בין סוגים שונים של מדינות,ו/או בתקופות שונות ולמה? איפה הן מתפקששות לאור התשובות לשתי השאלות הראשונות, איזה גורמים צפויים למלא תפקיד מכריע בעיצוב הפעולה המדינתית ביחס למשבר הכלכלי הנוכחי? באיזה גישה