מלחמת ברירה ומלחמה בלית-ברירה, כקריטריון לביצוע מתקפת נגד מקדימה

תקציר העבודה

במסגרת עבודה זו, אציג את מאמרו של אהרון יריב, "מלחמת ברירה – מלחמה בלית ברירה" ואת מאמרו של עמיר בר-אור "התקפת נגד מקדימה". לאחר מכן אנסה לענות על השאלה בדבר חשיבותם של אילוצים מדיניים למול חיוניותם של השיקולים הצבאיים, לגבי הפעלתה של "המכה המקדימה", זאת על ידי שימוש במושגים מלחמת ברירה ומלחמה בלית ברירה כקריטריון לביצוע של מתקפת הנגד המקדימה.
במאמרו "מלחמת ברירה – מלחמה בלית-ברירה", מגדיר אהרון יריב את הקריטריונים לפיהם ניתן לקבוע, לדעתו, האם מלחמה היא מלחמת ברירה או שמא מלחמת-בלית ברירה.
יריב מתחיל את מהלכו בעיון בשאלת המלחמה הצודקת, שלדעתו יכול לסייע להבחנה בין מלחמת ברירה למלחמה בלית-ברירה. לשם כך הוא מפרט מהם הקריטריונים למלחמה צודקת…
.
.
.
במאמר "התקפת נגד מקדימה", שוטח בפנינו עמיר בר-אור את שלבי התפתחות התפיסה בדבר התקפת נגד מקדימה, בחשיבתו הביטחונית של יגאל אלון.
מאמרו של בר-אור מתחיל בתקופת ההגנה, לפני הקמת המדינה, בה שלטה בקרב הישוב תפישה הגנתית הנשענת על הגנה סטאטית, אשר ליוותה את צה"ל בצעדיו הראשוניים. אולם, לאחר לקחי מלחמת העצמאות, אותה תפישה פינתה את מקומה לטובת תפישה הרואה במעבר להתקפה על…
העבודה ללא מקורות וללא אזכור מלא של המאמר הנידון