עבודת פרו סמינר ניתוח עימותים במדיה- באמצעות סדרת הטלוויזיה משפחה וחצי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5710
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

התקשורת, כחלק בלתי נפרד מחיינו, מציגה בפנינו עימותים רבים בנוגע לסוגיות שונות ובאופנים שונים. בעבודתי זו, אחקור עימותים במדיום הטלוויזיוני, תוך התמקדות בסדרת הדרמה "משפחה וחצי". העבודה תעסוק באיתור וניתוח של שלושה דפוסי עימות המתקיימים בעימותים בין ההורים לילדיהם לאורך הסדרה.
ההידברות בין אנשים באמצעות הלשון אינה רק פעולה אלא גם אמצעי לאינטראקציה. התקשורת המילולית היא חלק מתהליך מורכב של אינטראקציה, תהליך בו חושפים הדוברים את אמונתם, גישתם, דעתם, רצונותיהם, בקשותיהם ומביעים בו רגשות ותחושות. בעת העימות משתמשים הדוברים באסטרטגיות שונות: התנצלות, הסכמה/אי הסכמה, תלונה, נזיפה, הבעת דעה ועוד (שושנה ברוש וליאורה וינבך, 1986). זיהוי המאפיינים הלשוניים והמשמעות החברתית שלו, תלויים מאוד בהקשר בו הם נאמרים. יש להתחשב במבנה ההשתתפות, נסיבות אירוע השיח, הסביבה הטקסטואלית ואיפיוני הג'אנר וההקשר התרבותי- חברתי הרחב (חמו, 2006).
העימותים הינם חלק אינטגראלי ויומיומי מחיינו אשר לא ניתן להימנע ממנו. שודסון (1997) טוען כי שיחה טבעית וחופשית היא אבן יסוד בתהליך גיבוש דעת קהל. העימות הינו נדבך חשוב בתנאים החברתיים המאפשרים תהליכים דמוקרטיים, גם אם הוא כרוך לעתים בהשלכות קשות ולא נעימות. הסדרה "משפחה וחצי" נכתבה על-ידי גלילה רון פדר עמית, ושודרה לראשונה בטלוויזיה החינוכית בשנים 1998 עד 2001.  סדרה ישראלית לכל המשפחה המעלה סוגיות רלבנטיות לחייהם של מתבגרים, ילדים והורים. דוביק (נתן דטנר) ותמי דגן (גליה שטרן), זוג מבוסס וערכי המגדל את ילדיו אור ותם בחום ואהבה, מחליט להיות משפחה אומנת לשני מתבגרים. אליהם מצטרפים סיוון (יעל פוליאקוב) ואיציק (לביא זיטנר) שנפלטו ממוסדות וממשפחות אומנות. כניסתם לחיי המשפחה יוצרת סיטואציות מורכבות וטעונות רגשית.
כפי שמסביר אוריין (2004), על כותב הדרמה לרתק את הצופים מתחילה ועד סיום. בכדי לעמוד במשימה זו משתמש הכותב בתפניות, הפתעות ועימותים בין הדמויות. דרמה טלוויזיונית עוסקת באנשים, קורותיהם ומערכות היחסים שביניהם. מרב תשומת ליבו של הצופה הינה כלפי הופעתן של הדמויות, לאפיונם ולהשפעה ההדדית שלהם. סדרת הדרמה "משפחה וחצי" אכן עונה על אפיונו של אוריין לדרמה טלוויזיונית. סדרה זו מתמקדת בדמויות וביחסים הבין-אישיים ביניהם.
הבחירה בנושא זה נבעה מתוך  הרצון האישי לבחון דבר מה הקשור לחיי היומיום שלנו אשר רבים יוכלו למצוא בו עניין. עימותים ביחסים בין-אישיים בכלל, וביחסים בין הורים וילדיהם בפרט, הם תופעה טבעית ובלתי נמנעת.
עימותים אלה מקורם בגורמים שונים, חלקם מודעים וחלקם לא מודעים (פרופ' משה סמילנסקי וצוות נט"ע, 1989). מחיפוש אחר חומרים ביבליוגרפים לא מצאתי חומר רב על על עימותים בין הורים לילדים. נושא זה, כפי שנאמר קודם לכן, נוגע כמעט לכל אחד מאיתנו ולדעתי, יש צורך להרחיב את הספרות המחקרית בנושא זה.
עבודה זו תכלול בהמשכה פרק מתודולוגיה אשר יציג את שאלת המחקר המנחה עבודה זו ואת אופן המענה. לאחר מכן פרק ניתוח העימותים אשר יכלול בתוכו שלושה תתי פרקים המהווים שלושה דפוסי עימות שונים: שימוש בחזרות מדויקות ולא מדויקות, שימוש בציניות ושימוש בפנייה. לבסוף, פרק הסיכום אשר יסכם את הממצאים המרכזיים של מחקר זה.
תוכן עניינים
מבוא
-.
3-4
מתודולוגיה –..
4-5
ניתוח העימותים- דפוסי עימות
6-12
          אירוניה/ ציניות –…
6-9
          חזרות –.
9-11
          פנייה/ זימון …
11-12
סיכום –
13-14
ביבליוגרפיה –.
15
נספחים …
16-
5           תמלול 1
-…
16
          תמלול2

17-18
          תמלול 3 -…
19
          תמלול 4
-…
20           תמלול 5
-…
21
          תמלול 6
-…
22-23
          תמלול 7
-…
24
          תמלול 8
-…

5