אותנסיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3078
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

1 .      אותנסיה – המתת חסד בידי הנאצים
1 .1.       אותנסיה – אותנסיה היא מבצע שנערך במהלך שלטונם של הנאצים בגרמניה ונועד לחיסול כל ה"לא כשירים" ולדאוג ל"היגיינת הגזע הארי". בתכנית זו, שהתבססה על האידיאולוגיה הנאצית הגזענית ועל עקרונות אאוגנים מעוותים, התיימרו הנאצים להעביר מן העולם את כל הילדים והמבוגרים שסבלו מפגמים פיסיים קשים או ממחלות נפשיות קשות. שמה של התכנית, T4, נקבע על שם מיקומו של מטה התכנית, רחוב טירגרטן 4 בברלין (from www.wikipedia.org).
אותנסיה הוא מונח שתרגומו הרגיל לעברית הוא "המתת חסד", ומשמעותו ביוונית "מוות טוב". האנציקלופדיה הגרמנית 'ברוקהוס', מגדירה את המונח במילים אלו: הרגשת שלווה לפני המוות, הרגשת נועם של גוסס, שרופא רשאי להחישה, כאשר לדעתו המוות בלתי נמנע, על ידי שיכוך כאבים ושימוש בסמים מרדימים. המתה במתכוון, לשם גאולת חולה קשה באמצעות סמים מרדימים, אסורה וגוררת עונש, גם כאשר המוות בלתי נמנע (BROCKHAUS ,
1 935-1928 בתוך WWW1.YADVASHEM.ORG) בערך המקביל באותה אנציקלופדיה, 'סיוע למוות', תורגמה המילה במלים אלו:
קיצור חיים חסרי ערך, הן במשמעות של קיצור העינויים במחלה ממושכת חשוכת מרפא, דהיינו, לטובת החולה, והן במשמעות של המתה, למשל, של ילדים אידיוטים, דהיינו, לטובת הכלל (BROCKHAUS ,
1 935-1928 בתוך WWW1.YADVASHEM.ORG) לפי החוק הפלילי "סיוע למוות" הוא בר עונשין ונחשב לרצח, ואם נעשה הסיוע בהסכמת החולה – הריהו נחשב ל"הריגה לפי בקשה" (תקדין, 2003).
1 .2.       רקע אידיאולוגי – רעיונות אאוגניים לא היו זרים לרוב מדינות המערב, ובכללן לארצות הברית. בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 החלה תורתו של צ'ארלס דארווין להתפשט ולהיקלט בחוגים רחבים, לעיתים בלווית פרשנות גזענית בוטה, ובאופן משובש ומעוות. היה זה המלומד האנגלי פרנסיס גלטון בשנות ה-80 של המאה ה-19 אשר טבע את המונח אאוגניקה. עד מהרה החלו רופאים ואנשי אקדמיה לדבר על "היגיינה גזעית" – התערבות המדינה בסילוקם ומניעת התרבותם של גורמים כגון חולים כרונים, מוגבלים, חולי נפש, ואחרים from www.wikipedia.org)).
התורה הנאצית ייחסה חשיבות מיסטית כמעט ל"טוהר הדם".
במאבק הדמים העל-דורי בין הגזעים השונים, אשר בו ראתה התורה הנאצית את תמצית קיומו של המין האנושי ואת תמציתה של ההיסטוריה האנושית כולה, ינצח בעל הדם הטהור יותר.
הדברים ברורים כשמדובר על עירוב בין גזעים, כשמטרת האחרים לטמא את הגזע הארי בזרעם השפל, ובדרך זו לנצח במלחמת הגזעים, אך גם בתוך הגזע הארי עצמו יש לפעול לטיהור ולסינון בלתי פוסק של אלו שאינם ראויים לחיות ולהתרבות. עוד ב"מיין קאמפף" כתב היטלר כי החרפה של אדם היא להביא ילדים לעולם למרות מחלתו וליקויו, וכי על האדם להימנע מלעשות זאת בשל הטומאה שהוא מביא לגזע הארי ( from www.wikipedia.org).
הנאצים שאפו לבנות מבנה חדש, בעל חוקים חדשים, אשר יכפו על העמים בעולם, לאחר ניצחון במלחמת העולם השניה. החוקים התבססו על האידיאולוגיה הנאצית אשר קבעה אילו עמים זכאים לחיות בעולם החדש, מהו מקומם, מהם הגבולות ומה יהיו היחסים בין העמים השונים. רעיון זה כונה על ידם "הסדר חדש" אשר אותו שאפו להנחיל על עמי העולם. כחלק מהצעדים הרבים שנעשו על ידי הנאצים בתקופת מלחמת העולם על מנת לקדם את ההסדר החדש, אשר בו הם טענו כי על יסוד השקפת עולמו פעל המשטר הנאצי לדיכוי קבוצות גזעיות וחברתיות שונות בגרמניה ולהוצאתן מהחברה, החלו במבצע המתת החסד נגד בני העם הגרמני שנתפשו כגורעים מחוסנו של הגזע הארי (from www1.yadvashem.org).
היטלר וחבריו, ובמיוחד היינריך הימלר שהיה מגדל תרנגולות במקצועו, ובעל ראיית עולם "אאוגנית" הנובעת מעיסוק זה בהשבחת הגזע, סברו שעל המדינה לעודד באופן פעיל את השבחת הגזע. וזאת, מחד, על ידי עידוד התרבותם של הראויים לכך, אם בתכניות לעידוד הילודה, ואם בתכניות כגון תכנית "לבנסבורן" בה עודד היטלר נערות צעירות להיכנס להריון מאנשי SS "טהורי גזע". הנערות שהרו שהו בתקופת ההריון בבתי מרפא מיוחדים, והתינוקות שנוצרו כתוצאה מזיווג זה גודלו על חשבון המדינה. הצד השני, והאפל, של מטבע זה, היה סילוקם של אלו שאינם ראויים להתרבות, אם באמצעות עיקור כפוי, או באמצעות רצח המוני from) www.wikipedia.org).
1.3.       עליית הנאצים לשלטון ותחילת התוכנית (1939-1941) – כבר לפני 1939 ולפני 1933 הונהגה, במיוחד במוסדות הריפוי והמרפא בגרמניה, מסורת מסוימת של מתן "עזרה למוות במקרי גבול", שאפשר היה להסתמך עליה. רופאים, אחיות ואחים, בעלי דעות לאומניות-שמרניות ואף דתיות מגובשות, פירשו את המושג "טובת הציבור" לפי הבנתם הם, ולמרות הקשר ההדוק שלהם אל הכנסייה, התעלמו לעתים מן התקנות החד משמעיות של החוק הפלילי. אותם עובדי רפואה עשו זאת לא מתוך שמחה סדיסטית בהריגה ולא מתוך קלות דעת, אלא מתוך הכרת מלוא אחריותם, בהאמינם שהגיעו, אחרי מחשבה רבה, להחלטה הנכונה היחידה. הם נהנו תמיד מתמיכת מספר רופאים בעלי שם, שלא היו חשודים באהדה יתרה לנאציזם (www1.yadvashem.org from; from www.wikipedia.org).