השפעת כניסה למדד מניות על מחיר המניה בארצות הברית ובישראל

תקציר העבודה

השפעת כניסה למדד מניות על מחיר המניה בארצות הברית ובישראל עבודה סמינריונית פברואר
2 010 תוכן תקציר: 3
מבוא: 4
פרק ראשון : סקירת ספרות. 5
עקומת הביקוש יורדת.. 5
זיהוי יום ההודעה. 6
איסוף הנתונים. 6
שיטת המחקר: 6
תוצאות המחקר. 6
השערת לחץ המחיר. 7
השערות המחקר: 8
איסוף הנתונים: 8
תוצאות המחקר. 9
פרק שני: מחקר. 11
מטרת המחקר: 11
איסוף הנתונים. 11
רקע. 11
שיטת המחקר. 11
מבנה הנתונים. 12
ניתוח התוצאות.. 12
סיכום. 14
ביבליוגרפיה –15
תקציר:
עיקרה של העבודה להלן היא הכרעה בשאלת צורתה של עקומת הביקוש למניות. האם היא מאוזנת לחלוטין (שנקר ומילר 2006), או שמא עקומת הביקוש היא בעלת שיפוע יורד (שלייפר 1986).
בסקירת הספרות להלן, הצגנו 2 מחקרים להם תוצאות סותרות. ולכן ערכנו מחקר שלישי שלנו. 3 המחקרים בוחנים השפעה של הודעה על כניסה למדד על מחיר המניה. אם להודעה יש השפעה קבועה, וכתוצאה מכך ההודעה על הכניסה למדד גוררת תשואה קבועה למחיר המניה הרי שעקומת הביקוש למניות בעלת שיפוע יורד. אם להודעת הכניסה למדד, אין השפעה כלל או השפעה שמתקזזת עם הזמן, הרי שהשערת לחץ המחיר, שתוצג להלן, נכונה ועקומת הביקוש הינה מאוזנת.
המחקר הראשון נערך ע"י שלייפר 1986, ובחן השפעת הודעת כניסה למדד  S&P500 על מחירי המניות. תוצאות מחקרו מורות כי מניה שנכנסה למדד נהנתה מעודף תשואה חיובי ופרמננטי. מה שמצביע על עקומת ביקוש יורדת.
המחקר השני שנציג, נערך ע"י שנקר ומילר 2006, הם בחנו השפעת הודעת כניסה למדד S&P600, על מחירי המניות. תוצאות מחקרם תומכות בהשערת לחץ המחיר, ומורות על קיזוז מלא של התשואה העודפת, כתוצאה מאירוע ההודעה בתוך 60 יום מתקופת ההודעה.
מה שמצביע על עקומת ביקוש מאוזנת.
במחקר שערכנו, בחנו את השפעת פרסום הודעת כניסה למדד ת"א 100, על מחירי המניות.
אספנו נתונים יומיים של 31 מניות שנכנסו למדד ת"א 100, בין התאריכים 19.12.2006  ועד 18.06.2009. לכל המניות חישבנו נתוני תשואה יומית עודפת באמצעות מודל השוק, חישבנו נתוני תשואה יומית של תיק השוק (מדד ת"א
5 ), לאחר מכן בדקנו תשואה ממוצעת מצטברת בנקודות הזמן –מינוס 3 עד מינוס
1 לפני ההודעה, 0 – יום ההודעה עצמו, 1-10 ימים לאחר פרסום ההודעה, 11-30 ימים מיום ההודעה, ו- 31-60 ימים מיום ההודעה. יום ההודעה נקבע לפי יום פרסום ההודעה באתר הבורסה. תוצאות המחקר מורות על קיזוז מלא של התשואה העודפת בתום כ- 40 יום מיום פרסום ההודעה. תוצאות המחקר תומכות בהשערת לחץ המחיר, ובהנחה שעקומת הביקוש מאוזנת.
מבוא:
הנחה נפוצה היא כי למשקיעים יכולת למכור ולקנות כל כמות של הון מניות מבלי להשפיע על מחיר השוק (שלייפר 1986). המשמעות של הנחה בסיסית זו היא שעקומת הביקוש מאוזנת לחלוטין, והשפעה של אירוע חיצוני לא  תשפיע על מחיר המניה.  לעיתים יכולה להיות השפעה של אירוע לטווח הקצר, כלומר עקב אירוע מסוים ייעלה או ירד המחיר, שינוי שיתקזז אף הוא בטווח הקצר בעקבות עליה תואמת בביקוש או בהיצע.
תיאוריה נפוצה אחרת התומכת בהנחה שצורתה של עקומת הביקוש למניות מאוזנת לחלוטין, היא השערת לחץ המחיר, (שנקר ומילר 2006). לפי תיאוריה זו עקומת הביקוש מחולקת לטווח ארוך וטווח קצר. בטווח קצר, מאפשרת ההשערה שיפע יורד לעקומת הביקוש, כך שאירוע כניסה או יציאה ממדד, בהחלט יכול לשנות את מחיר המניה. אך שינוי כזה במחיר יגרור שינוי תואם בביקוש או בהיצע למניה, שינוי שיגרור קיזוז מלא של מחיר המניה, ויחזיר את מחיר המניה למחירה לפני האירוע, כך שתיווצר עקומת ביקוש מאוזנת לחלוטין בטווח הארוך (שנקר ומילר 2006).
בניגוד לתיאוריות אלו, מציג  שלייפר 1986, מחקר בו הוא בחן שינויים במחירי מניות בעקבות כניסה למדד   S&P500 . שלייפר 1986, הגיע למסקנה כי עקומת הביקוש יורדת. שנקר ומילר 2006, בחנו מחירי מניות בעקבות כניסה/יציאה ממדד S&P600, והגיעו למסקנה כי בטווח הארוך השפעת אירוע הכניסה או היציאה מהמדד מתקזזת במלואה. תוצאה התואמת את תיאוריית לחץ המחיר. ממצאי מחקרם סותרים את הנחת עקומת הביקוש היורדת.
מחיר המניה מושפע מגורמים שונים הן כאלה הקשורים בפעילות החברה ובביצועי החברה,  והן אירועים  שאינם מושפעים מפעילות החברה. במחקר להלן ננסה לבודד אירוע יחיד ולבחון את השפעתו על מחיר המניה. וזאת בניסיון לענות על השאלה האם עקומת הביקוש מאוזנת או יורדת. שאלת המחקר : מהי השפעת הודעה על כניסה למדד ת"א 100 על מחיר המניה?
התשובה לשאלה זו, תאשש/תפריך את ההנחה לפיה עקומת הביקוש היא מאוזנת לחלוטין.
האירוע שבחרנו, הוא כניסה למדד ת"א 100. המחקר כולל נתונים של 31 חברות שהודעה על כניסתם למדד פורסמה בין התאריכים 19.12.2006  ועד 18.06.2009 על ידי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. המחקר יציג את התנהגות מחיר המניה, 3 ימים לפני ההודעה ועד 60 ימים אחרי הפרסום, יבודד את התשואה העודפת בעקבות הודעת הכניסה למדד, ויציג את התשובה לשאלה, האם עקומת הביקוש מאוזנת?