סמינריון SOX

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4533
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

קורס: חשבונאות ניהולית מתקדמת נושא העבודה כללי "סרבנס אוקסלי" והמשמעות לישראל תוכן עניינים

1 .     הרקע
לחוק סרבנס אקסלי
2 .     חוק סרבנס אוקסלי והשפעתו על הכלכלה בישראל
3 .     עיקרי חוק סרבנס אוקסלי
4 .     תקנות באשר לאופן תפקודם של רואי החשבון 5.     הלקחים מן ההתמוטטויות בארה"ב, מערך הבקרה הפנימית וחוק סרבנס אוקסלי
6 .     שלבי העבודה 7.     תחולת חוק סרבנס אוקסלי על מנפיקים ישראליים
8 .     סרבנס אוקסלי והדרישה החדשה של רשות החברות הממשלתיות 9.     coso  גוף מחקר עליו מתבססת מתודולוגית חוק סרבנס אוקסלי
1 0.                        ביבליוגרפיה הרקע לחוק סרבנס אוקסלי פרשיית אנרון- שערוריית הכספים הגדולה והשלכותיה אנרון, חברת אנרגיה אמריקאית אשר חטאה בדיווח חשבונאי כוזב, בהשמדת מסמכים, בהונאה ברמייה של משקיעים, אנליסטים ובנקים.
חברת אנרון דיווחה בשיא פעילותה על הכנסה שנתית של 100 מיליארד דולר ועל רווחים בסך 1.5
מיליארד דולר, בין פעילותיה: הפקת גז, הובלת דלק, אספקת אנרגיה וחומרי גלם ועוד.
היא העסיקה 20000 עובדים ערב פרוץ השערורייה הפיננסית.
גורמים רבים שותפים לקריסתה של חברת אנרון בדצמבר 2001.  פרשת אנרון אימה על יכולת גיוס הכספים ועל שוק ההון.  אין מדובר בקריסה של חברה אחת בלבד קריסה זו איימה על כלכלת אמריקה בכלל.  אנרון נטלה סיכונים כלכליים רבים, הגדילה את שיעור ההלוואות שלקחה וניסתה לטשטש את הפסדיה בפעלולים חשבונאיים ובפרסומים מוטעים.
ציבור המשקיעים קיבל למעשה מיצג שווא על מאזנה של החברה.  היא הוצגה על ידי האנליסטים כבעלת רווחים מובטחים, וכך יכלה לדרוש כספים מהבנקים ומחברות השקעות מימון.  הדוחות הכספיים השקריים שפיזרה גרמו אפוא לרשויות הפיקוח, הבקרה, הפוליטיקאים, הבנקים, האנליסטים וקובעי קו האשראי, ליפול בפח.  הם המשיכו להמליץ על המנייה כקנייה טובה, אנרון הציגה תחזית רווחים כוזבת, ואלה נפלו בפח.
נמצא שידיהם של מנהלי החברה היו לא רק בדיווח חשבונאי כוזב, בהשמדת מסמכים חשבונאיים ובניהול לקויי של החברה דאגתם העיקרית של מנהלי אנרון הייתה לגרום לשער המניה של החברה לעלות בבורסה.
חברת רואי החשבון שטיפלה בחברה ארתור אנדרסון תרמה גם היא לקריסה מערכתית זו.  אנדרסון ניסתה לחמוק מאשמה ולגלגל את האשמה לפתחה של אנרון. אך העובדה שאנדרסון השמידה מסמכים ימים ספורים לפני שאנרון הציגה הפסדים, וזאת גם אחרי שקיבלה צווים מהרשות המקבילה לרשות ניירות ערך אצלנו המורים לה להימנע מכך, עוררה חשדנות כבדים כנגדה.
יש לציין שגם אחרי שנודע לקבריניטי החברה על קריסתה הקרובה של אנרון, חלק ניכר מהם הצליח לממש רווחים ממכירת מניותיהם.  נארון קרסה, פשטה את הרגל ונמחקה מהמסחר בבורסה.  אלפי עובדים פוטרו, חלקם הארי אף איבד את כספי הפנסיה שלו, ומיליוני משקיעים קטנים הפסידו את הונם. המשקיעים עצמם איבדו כ-60 מיליארד דולר עם נפילת אנרון.
מנהלי אנרון חששו מהורדת מחירי המניות מהורדת קו האשראי של החברה, ולפיכך כדי למנוע מצב שכזה, פעלה אנרון בדרכי הונאה ורמייה, היא אימצה שיטות חשבונאיות מפוקפקות כדי לשמור על רמה גבוהה של מחירי המניות.