מפלגת אל וופד במצריים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7772

תקציר העבודה

מפלגת אל-ופד במצרים : ממהפכה לאומית לפרלמנטריזם מודרני עבודה סמינריונית יולי 2009
תוכן עניינים
מבוא
-..
3
רקע היסטורי –.
4
תהליך היווסדות המפלגה -…
8
מנהיגות המפלגה –
10 מהפכת 1919
כגורם מבסס –
12
סיום המהפכה —
13
השלכות המהפכה -.
14
מהשתתפות במהפכה לנאמנות מפלגתית .
16
פרלמנטריזם מודרני
20 סיכום –
22
ביבליוגרפיה —
24
מבוא
במצרים, בשלטון הח'דיוים, ואחר כך בשלטון הבריטים, התפתחה המחשבה המדינית לפי קווים שונים, שהושפעו באורח ישיר יותר מאירופה ובאורח עקיף יותר מהאירועים שאירעו באימפריה העות'מאנית. ההצגה האחרונה והברורה ביותר של העמדה הליברלית הקלאסית בערבית היא זו של אחמד לוטפי אל-סיד. במחשבתו המדינית הוא מקדיש מקום מרכזי לשאלת חירות הפרט, אך לא רק זו אלא גם חירות האומה, שלה יש זכויות טבעיות מהותיות, את האומה הוא רואה במצרים וטוען לשחרורה ולחירות הן משלטון זרים והן מאוטוריטריות מקומית. חירות, במובנה הלאומי, היא שם נרדף לאי-תלות – ריבוניותה של מדינת האומה החופשית מכל מרות עליונה אחרת, זרה. לאחר מלחמת העולם הראשונה ונפילת האימפריה העות'מאנית נוצרו התנאים להתגבשות התנועות הלאומיות במצרים. התגבשות הלאומיות במצרים הובילה למהומות 1919.   מה שהחל ב-9
במרץ 1919 זכה בספרי ההיסטוריה לכינוי "המהפכה המצרית הגדולה" (אל-ת'ורה אל-מצריה) וכך גם נחרט בתודעה המצרית המודרנית. במהפכה זו היה די כדי להניח את הניצנים של הלחימה למען הישות-הלאומית המצרית. מפלגת אל-ופד נתגבשה לראשונה מתוך אירועי מהפכת 1919. בימים הסוערים ההם הנהיגו ראשיה, רובם ככולם מבני העילית, את המאבק לשחרור מיידי מן הבריטים – מאבק אשר בעיניהם כרוך היה ומשולב אורגנית גם בלחימה למען ביסוסו של משטר הנשען ישירות על תמיכתם של המוני הציבור בעל המודעות הפוליטית המודרנית. שילוב זה של לוחמנות לאומית בחתירה לביסוסו של פרלמנטריזם – העניק לאל-ופד בשנות העשרים את המנהיגות הבלתי מעורערת כמעט ב"רחוב הפוליטי" הגדל של מצרים, ובעיקר בקרב האפנדיה ובני שכבות הביניים בכפר.
המילון ההיסטורי של מצרים מגדיר את מפלגת אל-ופד כמשלחת לא רשמית לועידת השלום בפריז, בכוונה מוצהרת להביא לסיומו של משטר הפרוטקטורט הבריטי. כאשר השלטון הבריטים הטיל ספק בייצוגיות של זע'לול וחבריו את כלל המצרים, הקימו תומכיהם עמותה לגיבוי כלכלי מחד ולמוקד לאיסוף עצומות תמיכה מאידך, על מנת להסמיך קבוצה זו כמייצגת רשמית.
חברי אל-ופד ראו עצמם כדוברי האומה המצרית שהתגבשה הלכה למעשה במהפכת 1919.
מטרתה של עבודה זו היא לעמוד על המניעים והתהליך שהביאו להיווסדות מפלגת אל-ופד.
מפלגה אשר מיסדה את הפוליטיקה הלאומית המצרית ואת השתתתה על תנועה-מפלגה פרלמנטרית-מודרנית.
על מנת להגיע למיצוי בנושא זה, אדון ברקע ההיסטורי שקדם לתקופה הנדונה בעבודה זו. לאחר מכן אציג פרופיל לזהותו של מנהיג מצרים וזכרו בתודעה הלאומית, נושא הדגל העיקרי וסולל הדרך בהתעוררות הלאומית – סעד זע'לול, מי שגם עמד בראש המפלגה.
בהמשך אסקור את הרקע, הנסיבות וההשלכות של מהומות 1919 במצרים, ואבחן את יחסי הגומלין בין האוכלוסייה המצרית – שהשתתפה על כלל שכבותיה ומעמדותיה במהפכה – למפלגת אל-ופד. כהמשך ישיר לכך, אבקש לבחון את הקשר למפלגה עם סיום המהומות.
ולסיום, אבחן את התבססותה של המפלגה כפרלמנטריזם מודרני.