חיזבאללה ו"אל-קאעידה" - קווי דמיון ושוני בין ארגוני הטרור

תקציר העבודה

"חיזבאללה" ו"אל-קאעידה" – קווי דמיון ושוני בין ארגוני הטרור תוכן העניינים
הקדמה: – 3
פרק א' – הגדרת מושגי הטרור: 4
פרק ב' – הרקע לצמיחתם של "חיזבאללה" ו"אל-קאעידה": . 7
פרק ג': מנהיגי ומובילי "חיזבאללה" ו"אל קאעידה" — 11
פרק ד': "חיזבאללה" ו"אל-קאעידה" – אידיאולוגיה ויעדים–… 14
פרק ה': "חיזבאללה" ו"אל – קאעידה" – מודוס אופרנדי … 19
סיכום: – 23
ביבליוגרפיה: —
5  הקדמה:
ב- 11 בספטמבר 2001 בוצע פיגוע הטרור הגדול בעולם בארה"ב. את האחריות לפיגוע לקח על עצמו ארגון בשם "אל-קאעידה", מתכננו של הפיגוע ומנהיג ארגון "אל-קאעידה" הוא אוסמה בן-לאדן. אין זו הפעם הראשונה בה נמצאה ארה"ב על מוקד הטרור הבינלאומי, אולם הייתה זו הפעם הראשונה בה הכה הטרור על אדמת ארה"ב, בסמל ובאושיות העוצמה הכלכלית והצבאית שלה. זעזוע חזק זה גרם לארה"ב למפנה בתפיסה של המונח "הגנה", וכך יצאה ארה"ב למתקפה חסרת תקדים במונחים שהיו מקובלים דאז על מבצעי הטרור, שולחיהם ונותני חסותם באפגניסטן בהתייחס ל"אל-קאעידה" וכנגד ארגוני טרור אחרים ומדינות המסייעות לטרור.
ב- 12 ליולי 2006 נחטפו 2
חיילים ישראלים מתוך שטח ישראל לאחר התקפה של ארגון החיזבאללה, יצאה ישראל בלחימה נגד הארגון. מזה שני עשורים מתמודדת ישראל מול טרור בלתי מרוסן בגבולה הצפוני המבוצע על ידי ארגון "החיזבאללה", גם ישראל שינתה את תפיסתה ויצאה להילחם כדי להגן על עצמה. ארגון החיזבאללה פעל, במהלך שנים אלו, גם כנגד מטרות מערביות הן בלבנון והן מחוץ לה.
ישנם הבדלים בסיסיים הקיימים בין שני הארגונים "אל-קאעידה" ו"חיזבאללה": החיזבאללה ארגון שיעי פונדמנטליסטי אשר חקק על דגלו, בין היתר, הקמת מדינה אסלאמית רחבה אשר מקור השראתה ומחויבותה לאיראן. "אל-קאעידה" – ארגון סוני פונדמנטליסטי, אשר חרט על דגלו הרחבת העולם האסלאמי על חשבון הכופרים המערביים. אם כן מדובר בשני ארגונים פונדמנטליסטים המבוססים על זרמים שונים באיסלאם, אשר מאז ראשית האסלאם נמצאים במאבק זה עם זה ומתחרים זה בזה (זרם השיעה בזרם הסונה), וכל אחד מהם רוצה להשתית בעולם המוסלמי דגם של מדינה מוסלמית גדולה, כל אחד על פי אמונתו.
שאלת המחקר – בעבודה זו אבדוק האם ניתן למצוא קווי דמיון בין שני הארגונים, ה"חיזבאללה" ו"אל-קאעידה", ומהם הקווים המבדילים אותם זה מזה?
הנחות עבודה בהתייחס לשאלת המחקר: א.      על אף השוני הקיים ברקע לצמיחתם של שני הארגונים וההבדלים האידיאולוגיים הבסיסיים ביניהם, שניהם יצאו נגד המערב וכל עולם הערכים שהוא מייצג, ובראשו ארה"ב כמעצמה הגדולה של המערב, הלחימה נגדם באה כהנחת בסיס שהמערב הוא אחראי למצב הנחות של המוסלמים מאז סוף המאה ה – 18.
ב.      שני הארגונים שואבים את האידיאולוגיה שלהם מעולם האיסלאם והוא מספק צידוק להגשמת יעדיהם בדרך הטרור.
בכדי לענות על שאלת המחקר אבקש תחילה לעסוק במושגי יסוד, תחילה אגדיר מהו טרור בכלל ומהו טרור בינלאומי ופונדמנטליסטי בפרט. אבדוק האם שני הארגונים "חיזבאללה" ו"אל-קאעידה" עונים להגדרות של מושגים אלו. אציג את קווי הדומה והשונה בין הארגונים על ידי בחינת הרקע לצמיחתם, האידיאולוגיה המהווה בסיס לקיומם, יעדיהם, והמודוס אופרנדי של שני הארגונים.
אומנם במהלך חודש יולי 2006
כאשר "חיזבאללה" נלחם כנגד ישראל, הייתה תמיכה בתקשורת מצד נציגי "אל-קאעידה" בחיזבאללה, וידוע כי ישנו קשר בין שני הארגונים. אולם, מפאת העדר מידע מוצק בנושא זה אין בעבודה זו התייחסות לכך.