העבודה מפרטת על משבר עבודה במפעל אקרשטיין, ניתוח הסכסוך במפעל אקרשטיין עפ"י גישת הקונפליקט המתון (אסכולת אוקספורד):, מיסוד יחסי עבודה במפעל, ניתוח הסכסוך במפעל אקרשטיין עפ"י גישת המערכות:

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2089
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא ליחסי עבודה עבודת אמצע סמסטר תש"ע, סמסטר ב' שאלה 1
ניתוח הסכסוך במפעל אקרשטיין עפ"י גישת הקונפליקט המתון (אסכולת אוקספורד):
עפ"י גישה זו קיים קונפליקט בין המעסיקים והעובדים, אך ניתן לפתור אותו באמצעות תהליך של מיסוד יחסי עבודה וללא מאבק אלים. גישה זו יוצאת מ-2 הנחות:
הראשונה מתייחסת לכך שקיימת מדינת רווחה אשר לוקחת אחריות על אזרחיה ומספקת להם שירותים בסיסיים ובכך מונעת את הקיטוב האלים העלול להיווצר באוכלוסיה. ההנחה השניה מתייחסת לקיומה של חברה פלורליסטית הכוללת מגוון דעות שונות ומנוגדות, אך בכל זאת כולם מצליחים לחיות ביחד כחברה מכיוון שיש קונצנזוס בסיסי המאפשר לחברה להתקיים. אסכולת אוקספורד טוענת שתחום יחסי העבודה הוא מיקרוקוסמוס של החברה כולה, ישנם שתי קבוצות מנוגדות עובדים ומעסיקים שאין להם את אותו אינטרס ובכל זאת שני הצדדים מצליחים להתעלות מעל הקונפליקט ולעבוד ביחד.
במקרה הנדון הצדדים הם עובדי מפעל אקרשטיין ומעסיקיהם, כאשר בין הצדדים קיים קונפליקט המרוכז סביב העובדה כי הנהלת המפעל החליטה להעביר שני קווי ייצור לקבלן משנה. כמו כן, ההנהלה מקיימת שיחות שימוע לעובדים, בהם מאיימת על פיטורים. יש במפעל אוירה של פחד ואיומים ותחושה של דיקטטורה. "יש כאן אווירה של דיקטטורה, מדיניות של הפחדה. אנשים נכנסים ויוצאים משימועים, ואין להם אפשרות להתגונן. לחברי ההנהלה לא איכפת, הם לא מדברים איתנו. אני עוד מצליח לשרוד, אבל יש כאלה שמצבם הרבה יותר קשה ורק הולך ונהיה רע. מי שעובד כאן כמעט 20 שנה אומרים לו 'לא מתאים לך – לך הביתה'". עובדי המפעל דורשים מההנהלה להכיר בוועד שהקימו ולנהל איתם משא ומתן על דרישתם למנוע פגיעה שנעשתה לטענתם, בתנאי עבודתם וזכויותיהם. עובדים רבים מלינים על הרעה בתנאים ועל קיצוץ שכריהם בכ 50% וזאת ללא יכולת להגן על זכויותיהם. "-ללא על הודעה מוקדמת ומבלי להתייעץ עמו, המשכורת שלו קוצצה בחצי. "קיצוץ של 50% בשכר" בנוסף, עובדי החברה מועסקים בדרך של חוזים אישיים. לטענת ההנהלה, תנאי העסקתם של העובדים בשלושת אתרי הייצור של החברה זהים או דומים ומבוססים על רכיבי שכר קבועים. העובדים טוענים מנגד, כי תנאי העסקתם אינם זהים.  ניתן לראות כאן פגיעה ישירה בתנאי העסקתם של העובדים וכן בזכויותיהם הבסיסיות כשכירים. ניתן להניח, כי במידה והיה הכרה בוועד העובדים, חוסר שוויון זה לא היה נוצר.
עפ"י גישה זו מיסוד יחסי עבודה בא לידי ביטוי בארבעה תהליכים: